Gällivare-Jokkmokk 1972 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Saturday, October 02, 2021, 16:44 (930 dagar sedan)

Min första Interrailresa år 1972 runt på kontinenten avslutades i mitten av augusti med en tur i Norge och norra Sverige (danska Interrailpass!). Här är några bilder från Gällivare-Jokkmokk, troligen från 18 augusti. Kommer nog senare att visa några andra bilder från denna resa. Bildtext under bilder, egna foton.

[image]
Tåg 4891 lastas inför avfärd.


[image]
Porjus. Möte med godståget 9880.


[image]
Porjus.


[image]
Porjus. Verkar vara en del godshantering på denna plats. Eftersom det är augusti är det antagligen bär i trälådorna. SJ småbehållare för gods ("Från Dörr till Dörr" ) finns också bland godset som ska gå med godståget.


[image]
Är osäker på om detta är Porjus men förmodligen.


[image]
Här finns ingen tvekan om platsen.


[image]
Bild tagen bakåt. Mellan Porjus och Jokkmokk bör det vara. Tiden är ca kl 14 och solen kommer från vänster i bild, dvs tåget är på väg åt ca SO. Till höger i bild syns vatten (Lule älv?). Jag ser enda möjliga platsen söder om de kraftiga svängarna vid Harsprånget, i så fall är det berget Alep Báhkkotjåhkkå (svårstavat namn!) man ser mitt i bild.


[image]
Framme i Jokkmokk (tror jag).

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Anders Johansson, Saturday, October 02, 2021, 17:36 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Bilden du är osäker på är inte Porjus utan Luspebryggan.

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Anders Hallingberg, Saturday, October 02, 2021, 18:17 (930 dagar sedan) @ Anders Johansson

Så är det säkert, tack!

Gällivare-Jokkmokk 1972. Luspebryggan?

av Leif B, Saturday, October 02, 2021, 17:37 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

---

[image]
Är osäker på om detta är Porjus men förmodligen.

---

Är det inte Luspebryggan?

Gällivare-Jokkmokk 1972. Luspebryggan?

av Överkörmästaren, Saturday, October 02, 2021, 18:43 (930 dagar sedan) @ Leif B

---

[image]
Är osäker på om detta är Porjus men förmodligen.

---

Är det inte Luspebryggan?

Jo det vill jag nog påstå!

Z61 i Porjus?

av K Lemming, Saturday, October 02, 2021, 19:10 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Helt underbara bilder, som det brukar m.a.o när det gäller dina bilder.

Är den en Z61 i godståget på bild 2?

Z61 i Porjus?

av Anders Hallingberg, Saturday, October 02, 2021, 21:23 (930 dagar sedan) @ K Lemming

Tack, roligt att höra! Kan nog vara Z61, har egentligen ingen kunskap om detta. Men det finns en totalt felexponerad bild framifrån på godståget. Kanske du eller någon annan kan bedöma om det är Z61 från bilden.
[image]

Z61 i Porjus?

av tobbe, Saturday, October 02, 2021, 21:47 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Det är en Z 61 en tid innan den loktypen byggdes om till Z 67 om jag inte minns fel.
tobbe

Z61 i Porjus?

av Olof W, Saturday, October 02, 2021, 21:51 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack, roligt att höra! Kan nog vara Z61, har egentligen ingen kunskap om detta. Men det finns en totalt felexponerad bild framifrån på godståget. Kanske du eller någon annan kan bedöma om det är Z61 från bilden.

Det finns en hel del information i underexponerade bilder. Här ett försök att plocka fram loket utgående från den rejält nedkrympta bilden som ligger på forumet. Man hade kunnat göra mer med originalbilden men det här kanske räcker för att avgöra om det är en Z61.

[image]

/Olof

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Niklas Bygdestam, Sunday, October 03, 2021, 01:52 (930 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Min första Interrailresa år 1972 runt på kontinenten avslutades i mitten av augusti med en tur i Norge och norra Sverige (danska Interrailpass!). Här är några bilder från Gällivare-Jokkmokk, troligen från 18 augusti. Kommer nog senare att visa några andra bilder från denna resa. Bildtext under bilder, egna foton.

[image]
Tåg 4891 lastas inför avfärd.

En så kallad Ost längst bak :-)

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Peter B, Sunday, October 03, 2021, 08:03 (929 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Min första Interrailresa år 1972 runt på kontinenten avslutades i mitten av augusti med en tur i Norge och norra Sverige (danska Interrailpass!). Här är några bilder från Gällivare-Jokkmokk, troligen från 18 augusti. Kommer nog senare att visa några andra bilder från denna resa. Bildtext under bilder, egna foton.

[image]
Tåg 4891 lastas inför avfärd.


En så kallad Ost längst bak :-)

Åh, en tvålkopp sist tåget...

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Stig Lagergren, Sunday, October 03, 2021, 10:29 (929 dagar sedan) @ Peter B

Min första Interrailresa år 1972 runt på kontinenten avslutades i mitten av augusti med en tur i Norge och norra Sverige (danska Interrailpass!). Här är några bilder från Gällivare-Jokkmokk, troligen från 18 augusti. Kommer nog senare att visa några andra bilder från denna resa. Bildtext under bilder, egna foton.

[image]
Tåg 4891 lastas inför avfärd.


En så kallad Ost längst bak :-)


Åh, en tvålkopp sist tåget...

Men........ visst är det väl en ostkupa? Kärt barn har många namn.
Fina bilder är det i alla fall.

Gällivare-Jokkmokk 1972

av S-O Johansson, Sunday, October 03, 2021, 12:02 (929 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En "spottkopp" är det väl. I alla fall kallade man dem så i Linköping.

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Herbert Paalberg, Sunday, October 03, 2021, 11:38 (929 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

När dessa UFv1 gick sist i motorvagnståg gällde 90 km/h pga kort axelavstånd, när de gick "inne" i motorvagnståg gällde sth 115 km/h som övriga av Y6/8 generationen. Palle i Vika.

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Bertil Bengtsson, Sunday, October 03, 2021, 08:43 (929 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra

Gällivare-Jokkmokk 1972

av Martin Långström, Sunday, October 03, 2021, 09:34 (929 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra

Zoomar man in på bilden, så ser man att handtaget till fällbromsen är kvar.

Denna tid så var samtliga Z61 stationerade vid Bodens lokstation.

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av K Lemming, Sunday, October 03, 2021, 16:17 (929 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra

Var det vanligt med lokomtorer i godstågen på Inlandsbanan på den tiden? Även T21 och T43 användes väl vill jag minnas utifrån bilder jag sett. Hur var det med T44 på den tiden, användes dessa på Inlandsbanan?

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av Besc, Sunday, October 03, 2021, 18:27 (929 dagar sedan) @ K Lemming

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra


Var det vanligt med lokomtorer i godstågen på Inlandsbanan på den tiden? Även T21 och T43 användes väl vill jag minnas utifrån bilder jag sett. Hur var det med T44 på den tiden, användes dessa på Inlandsbanan?

Allt beror ju på när/vilket år vi pratar om, men min bild i stora drag av 70-talet och dragkraft på Inlandsbanan är följande;
Gällivare-Jokkmokk Z61
Moskosel-Arvidsjaur Z65
Arvidsjaur-Storuman-Östersund T43
Östersund-Brånan (?, timmertåg) T44, T43 Östersund-Sveg, T41 senare under 70-talet,
Orsa-Mora-Vika Z63, T44 i timmertåg Tallhed-Mora
Sågen-Kristinehamn T43

Här kan säkert flera komplettera min bild av hur det såg ut i stora drag under 70-talet....

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av K Lemming, Sunday, October 03, 2021, 22:28 (929 dagar sedan) @ Besc

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra


Var det vanligt med lokomtorer i godstågen på Inlandsbanan på den tiden? Även T21 och T43 användes väl vill jag minnas utifrån bilder jag sett. Hur var det med T44 på den tiden, användes dessa på Inlandsbanan?


Allt beror ju på när/vilket år vi pratar om, men min bild i stora drag av 70-talet och dragkraft på Inlandsbanan är följande;
Gällivare-Jokkmokk Z61
Moskosel-Arvidsjaur Z65
Arvidsjaur-Storuman-Östersund T43
Östersund-Brånan (?, timmertåg) T44, T43 Östersund-Sveg, T41 senare under 70-talet,
Orsa-Mora-Vika Z63, T44 i timmertåg Tallhed-Mora
Sågen-Kristinehamn T43

Här kan säkert flera komplettera min bild av hur det såg ut i stora drag under 70-talet....

Tack för intressant svar. Är min minnesbild av foton på T21 på Inlandsbanan fel eller användes T21 där innan 70-talet?

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av Besc, Sunday, October 03, 2021, 23:30 (929 dagar sedan) @ K Lemming

En Z61, förmodligen hemmahörande Bodens lokstation.
Andra vagnen är en smal .Hfs, för färjetrafik över Engelska kanalen till Storbritannien. Men det ser ut som om fällbromsen har demonterats? Handtaget syns i alla fall inte.
Berra


Var det vanligt med lokomtorer i godstågen på Inlandsbanan på den tiden? Även T21 och T43 användes väl vill jag minnas utifrån bilder jag sett. Hur var det med T44 på den tiden, användes dessa på Inlandsbanan?


Allt beror ju på när/vilket år vi pratar om, men min bild i stora drag av 70-talet och dragkraft på Inlandsbanan är följande;
Gällivare-Jokkmokk Z61
Moskosel-Arvidsjaur Z65
Arvidsjaur-Storuman-Östersund T43
Östersund-Brånan (?, timmertåg) T44, T43 Östersund-Sveg, T41 senare under 70-talet,
Orsa-Mora-Vika Z63, T44 i timmertåg Tallhed-Mora
Sågen-Kristinehamn T43

Här kan säkert flera komplettera min bild av hur det såg ut i stora drag under 70-talet....


Tack för intressant svar. Är min minnesbild av foton på T21 på Inlandsbanan fel eller användes T21 där innan 70-talet?

T21 användes åtminstone på 60-talet Östersund-Storuman, men när bytet skedde till T43 har jag ingen uppgift om. Lars-Göran Eriksson har ju tidigare här på forumet publicerat mycket intressant information i form av notationsböcker från en lokförare (släkting?) med stationering i Storuman.

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av Lars-Göran Eriksson, Monday, October 04, 2021, 19:50 (928 dagar sedan) @ Besc

Jag har inte mycket att komma med när det gäller Inlandsbanan, mitt inskannade dokument är från en kort period 1962 och berör mest Tvärbanan Hällnäs-Storuman. De tre sista posterna berör str söder om Storuman.


[image]

Lok/lokomotorer i godstågen på Inlandsbanan?

av Lars-Göran Eriksson, Monday, October 04, 2021, 20:36 (928 dagar sedan) @ Besc

Ytterligare en inskannad bild med Storuman involverad. Omfattar åren 1955 t o m 1962 med vissa gluggar. "Min förare" tjänstgjorde sen i Vännäs, så för hans del syns mest el-lok på stambanan.
I tabellen kan man se ungefär när övergången skedde från ånga till el. Framförallt på Tvärbanan Hls-Sum.

[image]

Trafik?

av Olle E, Sunday, October 03, 2021, 22:32 (929 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vilken godstrafik kan tänkas ha gått på sträckan? Använde tex Vattenfall sig av järnvägstransporter under utbyggnaden av vattenkraften (väsentligen klar i början av 70-talet)?

Trafik?

av Anders Svensson, Monday, October 04, 2021, 17:44 (928 dagar sedan) @ Olle E

Åtminstone till Harsprånget fanns det ett långt stickspår på östra sidan älven, så dit bör det rimligen ha gått järnvägstransporter. //Anders