Jokkmokk-Arvidsjaur 1972 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Sunday, October 03, 2021, 14:31 (935 dagar sedan)

Resan 18 augusti 1972 fortsattes från Jokkmokk i riktning Arvidsjaur med tåg 4781. Det innebar ett byte till en annan motorvagn i Jokkmokk. Vad jag förmodligen inte tänkte så mycket på 1972 var att denna del av Inlandsbanan då var relativt ny, "bara" 35 år sedan öppningen för allmän trafik i augusti år 1937. Det borde innebära att mycket var "original", såsom bangårdsutformning och stationsbebyggelse. Enligt Rolf Stens mycket informativa historiskt.nu belades sträckan med begagnade 27,5 kg-räler. Kanske var de kvar år 1972? Vill minnas att det var ganska korta räler. Många sliprar borde väl varit bytta dock. Bildtext under, egna bilder.

[image]
Strax avfärd kl 14.35. Varför denna färgsättning på 1224?


[image]
Vet inte vilken plats detta är men det är mellan Jokkmokk och Kåbdalis. Blick mot söder. Längdmätningen går från Arvidsjaur mot Jokkmokk enligt generalprofilen (tack Ekeving!), dvs mot min resriktning. Detta stationshus ligger alltså på vänster sida i längdmätningsriktningen (höger i min resriktning). Platser med stationshus på vänster sida i längdmätningsriktningen ska ha funnits i Piatis, Vaimat och Apokätno. Tårajaur vet jag inte på vilken sida ett eventuellt stationshus fanns. Maitum verkar vara aningen större plats men stationshuset ska finnas på höger sida i längdmätningsriktningen, liksom i Kerkejaure och Kitajaur. Kan det vara någon av dessa uppräknade platser? Ser ut att finnas ett sidospår bortom stationshuset.

Finns en viss 70-talskänsla. Allt ser väldigt välskött ut.

[image]
Samma plats igen uppenbarligen.


[image]
Kåbdalis passerades utan stopp vad jag minns och då blev bilden så här dålig.


[image]
Detta bör vara vid km 141 strax söder om Varjisträsk, på den 2 km långa raksträcka som finns där (tror att det är km-stolpen man skymtar bakom fönsterkarmen). Vi passerar Skanjoktjaure till vänster i bild och ett betongdäck under spåret kring passagen av Skanjokk enligt generalprofilen.

[image]
Samma raksträcka lite längre söderut. Berget i fonden heter Alep Loamenoajvve om någon undrar.


[image]
Kombinerade väg- och järnvägsbron över Pite älv.


[image]
Pite älvsbron.


[image]
Moskosel. Station (bevakad driftplats) med förmodad godshantering vid denna tid.


[image]
Som sagt.


[image]
Moskosel, så här fina kunde SJ:s rabatter se ut vid denna tid på en småstation.


[image]
Moskosel. Inget ogräs i spårområdet här precis.


[image]
Kan detta vara Auktsjaur? Edit: Ravenjaur ska det vara, tack Tobbe!


[image]
Framme i Arvidsjaur, blick mot Jörn. Jag ska här byta till tåg 4733 mot Jörn. En ost/ostkupa/tvålkopp/spottkopp även i detta tåg (utöver den mellan Gällivare och Jokkmokk). Jag tog inga bilder från sträckan mot Jörn. Tyvärr, för den finns ju inte kvar.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av tobbe, Sunday, October 03, 2021, 15:09 (935 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag tror med säkerhet att lokhuset med loken utanför är Ravenjaurs lokhus norr om Arvisdjaur.
Har varit där många gånger under 1970-talet. Kuriosa i sammanhanget var att när kompisen o jag per bil letade efter detta lokhus var att när vi lämnade Arvidsjaur på väg norrut så kom vi upp på en stor höjd och järnvägen fanns till höger om oss så gick vägen ner i en lång svacka. Väl å höjden kunde vi skåda lokhuset i motsvarande backe. Men för att hitta dit så var vi tvungen att vika av till höger vid en skylt märkt Bäcklund och sedan ett par km över ett kalhygge korsade vi banan och strax därefter stod en ganska bedagad skylt till hö: RAVENJAUR" och där var lokhuset med dito lok utanför. Vilka minnen som dyker upp:-P :-P :-P , vi kom dit sent på eftermiddagen.
tobbe

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Anders Hallingberg, Sunday, October 03, 2021, 15:18 (935 dagar sedan) @ tobbe

Ja, det är säkert inga lätthittade platser (såvida man inte kommer järnvägsledes:)). Tack Tobbe, jag lägger in edit i texten.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av tobbe, Sunday, October 03, 2021, 22:53 (935 dagar sedan) @ tobbe

Kan tillägga att när vi klev ur bilen så höll vi på att bli omkullsprungen av en ren när den rundade hörnet på hållplatskuren i full galopp mot oss eller var det med språng:-P :-P :-P
tobbe

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Conny Sernfalk, Monday, October 04, 2021, 06:29 (934 dagar sedan) @ tobbe

Det mest natursköna lokhuset. På höjden du nämner såg man lokhusets tak och skog så långt ögat nådde. Ingen bebyggelse. På platsen hördes endast myggen, någon vindpust ibland och de två surrande torrluftaggregaten som initialt fick jobba innan loken blivit helt avfuktade.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av K Lemming, Sunday, October 03, 2021, 16:37 (935 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Resan 18 augusti 1972 fortsattes från Jokkmokk i riktning Arvidsjaur med tåg 4781. Det innebar ett byte till en annan motorvagn i Jokkmokk. Vad jag förmodligen inte tänkte så mycket på 1972 var att denna del av Inlandsbanan då var relativt ny, "bara" 35 år sedan öppningen för allmän trafik i augusti år 1937. Det borde innebära att mycket var "original", såsom bangårdsutformning och stationsbebyggelse. Enligt Rolf Stens mycket informativa historiskt.nu belades sträckan med begagnade 27,5 kg-räler. Kanske var de kvar år 1972? Vill minnas att det var ganska korta räler. Många sliprar borde väl varit bytta dock. Bildtext under, egna bilder.

[image]
Strax avfärd kl 14.35. Varför denna färgsättning på 1224?


Återigen en samling härliga bilder, tack. När jag åkte Gällivare-Arvidsjaur-Jörn(Bastuträsk) med morfar hade tyvärr Y1:orna tagit över och möjlighen till att sitta i "bakhytten" och ha fin utsikt över bana och landskap borta. :-(

Anledningen till Y7 1224's färgsättning var provmålning inför ett nytt färgschema för Y6 fordonen, av detta blev det (som tur var) inget. Undras vilka färgscheman Y6 fordonen fått om dom varit i trafik när all länstrafik drog igång. :-|

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av tobbe, Sunday, October 03, 2021, 22:48 (935 dagar sedan) @ K Lemming

Kan tilläggas att det även gällde för kommande X9(Yoa2). Detta gav upphov i folkmun att X9:orna kallades för "paprikatåg";-) ;-) .
tobbe

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av K Lemming, Sunday, October 03, 2021, 23:34 (934 dagar sedan) @ tobbe

Kan tilläggas att det även gällde för kommande X9(Yoa2). Detta gav upphov i folkmun att X9:orna kallades för "paprikatåg";-) ;-) .
tobbe

Men Yoa2/X9 levererades ju ett bra tag innan Y7 1224 fick sin provmålning. Det var väl snarare så att Y7 1224 provmålades i samma färgschema som X9 för att SJ hade planer/tankar på att måla Y6 fordonen i samma färgschema som X9.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Torbjörn Mårtensson, Monday, October 04, 2021, 11:49 (934 dagar sedan) @ K Lemming

Om inte minnet sviker mig fick väl Yoa2-orna smeknamnet "paprikatåg" i stort omedelbart i samband med att de började dyka upp på spåren i början av 1960-talet.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Besc, Sunday, October 03, 2021, 17:38 (935 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för fina bilder!
Tycker bilderna från den "okända" stationen ser ut att vara tagna i Kåbdalis!

Tågklareraren på bilden från Moskosel är "Svarten"! Han blev den sista tågklareraren i Moskosel. Tyvärr vet jag inte hans riktiga namn, hörde bara namnet "Svarten".

Funderade många gånger över vad han gjorde om dagarna. Bevakat M-F. Två personförande tåg, samt ett godståg som inte gick veckans alla dagar M-F. Vill minnas att han jobbade de/det sista åren/året på dåvarande Ba i Arvidsjaur.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972 - Kåbdalis

av Anders Hallingberg, Sunday, October 03, 2021, 17:54 (935 dagar sedan) @ Besc

Jag tror du kan ha rätt, det kan vara Kåbdalis. Det är så många detaljer som stämmer överens, stupröret, de uppvikta källarfönstren, man kan nog ana brevlådan... Det måste vara Kåbdalis. Då var det inte så att vi for förbi utan stannade i högsta grad. Tack för att du såg detta.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972 - Kåbdalis

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, October 04, 2021, 13:23 (934 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag tror du kan ha rätt, det kan vara Kåbdalis. Det är så många detaljer som stämmer överens, stupröret, de uppvikta källarfönstren, man kan nog ana brevlådan... Det måste vara Kåbdalis. Då var det inte så att vi for förbi utan stannade i högsta grad. Tack för att du såg detta.

Ingen tvekan om att det är Kåbdalis. Mötesspåret ligger söder om stationshuset så plattformen ligger på "enkelspåret" norrut.

En bild från 16 juli i år som jämförelse.

Lindman

[image]

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Christian Ljunggren, Sunday, October 03, 2021, 20:19 (935 dagar sedan) @ Besc

Tkl i Moskosel hette Bror Lidström och han var stationsföreståndare till maj 1976, då stationen stängdes. Han började då som tidigare nämnts vid banavdelningen som reparatör. Uppgifterna hämtade från boken "Inlandsbanan" utgiven av LTs Förlag.

Med vänlig hälsning

Christian

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Besc, Sunday, October 03, 2021, 20:29 (935 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Tkl i Moskosel hette Bror Lidström och han var stationsföreståndare till maj 1976, då stationen stängdes. Han började då som tidigare nämnts vid banavdelningen som reparatör. Uppgifterna hämtade från boken "Inlandsbanan" utgiven av LTs Förlag.

Så var det, nu minns jag, tack!

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Jöran Johansson, Sunday, October 03, 2021, 18:59 (935 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vet inte vilken plats detta är men det är mellan Jokkmokk och Kåbdalis. Blick mot söder. Längdmätningen går från Arvidsjaur mot Jokkmokk enligt generalprofilen (tack Ekeving!), dvs mot min resriktning. Detta stationshus ligger alltså på vänster sida i längdmätningsriktningen (höger i min resriktning). Platser med stationshus på vänster sida i längdmätningsriktningen ska ha funnits i Piatis, Vaimat och Apokätno. Tårajaur vet jag inte på vilken sida ett eventuellt stationshus fanns. Maitum verkar vara aningen större plats men stationshuset ska finnas på höger sida i längdmätningsriktningen, liksom i Kerkejaure och Kitajaur. Kan det vara någon av dessa uppräknade platser? Ser ut att finnas ett sidospår bortom stationshuset.

Vill man snabbt veta på vilken sida en trafikplats eller banvaktsstuga ligger/legat kan man gå in på www.banvakt.se och skriva in ett objekt vid den linje man vill kolla på. Därefter trycker man på linjesträckningen längst upp till vänster. En schematisk linje med de olika objekten placerade på respektive sida uppenbarar sig då.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Anders Hallingberg, Sunday, October 03, 2021, 19:20 (935 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack, vilken bra sida att få information från. Här kan man också se en bild på stationshuset i Kåbdalis från år 1971 och bli ännu mer stärkt i uppfattningen att det är Kåbdalis som var den för mig okända driftplatsen.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Calle Wickberg, Sunday, October 03, 2021, 22:31 (935 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Resan 18 augusti 1972 fortsattes från Jokkmokk i riktning Arvidsjaur med tåg 4781. Det innebar ett byte till en annan motorvagn i Jokkmokk. Vad jag förmodligen inte tänkte så mycket på 1972 var att denna del av Inlandsbanan då var relativt ny, "bara" 35 år sedan öppningen för allmän trafik i augusti år 1937. Det borde innebära att mycket var "original", såsom bangårdsutformning och stationsbebyggelse. Enligt Rolf Stens mycket informativa historiskt.nu belades sträckan med begagnade 27,5 kg-räler. Kanske var de kvar år 1972? Vill minnas att det var ganska korta räler. Många sliprar borde väl varit bytta dock. Bildtext under, egna bilder.

27kg-rälerna låg kvar långt in på 2000-talet vissa sträckor. Det var väl så sent som ungefär 2012 som de sista försvann ur huvudspår.

Ravenjaurs lokhus och N lok

av Conny Sernfalk, Monday, October 04, 2021, 06:20 (934 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Ett lokhus som var 115,2 meter långt . Förlängdes senare till sveriges längsta lokhus. På bilden syns något av ångloken N 645, 1406 eller 1445 som tillsammans med E12 1933 och 1932 stod uppställda utomhus då. Hade fått lämna plats till lok E/E2 1098, 1102, 1127, 1153, 1241 och 1242 som stod inne och var torrluft konserverade.

Ravenjaurs lokhus och N lok

av tobbe, Monday, October 04, 2021, 11:29 (934 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

De 2 E12-loken hamnade väl sedan i lokhuset söder om Slagnäs?(Bocktjärn eller nåt liknande?).
Du nämner att Ravenjaur blev Sveriges längsta lokhus men hur var det med Pålberget mellan Älvsbyn o Piteå? Jag upplevde nog att detta var betydligt längre och hade upptill 9 lok om jag inte minns helt galet. W och jag brukade ofta skämta om att fanns det ett litet ingångshål i makadammen så hade Conny varit här:-P :-P för W var ju också ganska smal o gänglig under den tid vi reste ihop (15 år).;-) ;-)
tobbe

Ravenjaurs lokhus och N lok

av Anders Svensson, Monday, October 04, 2021, 17:39 (934 dagar sedan) @ tobbe

Pålberget var längst innan Ravenjaur förlängdes med ytterligare ett lokhus - har en notering om att det då ska ha varit 179,6 m långt... //Anders

Ravenjaurs lokhus och N lok

av Conny Sernfalk, Monday, October 04, 2021, 20:49 (934 dagar sedan) @ tobbe

Jag var på den tiden smal o klarade 18 cm höjd. Men snart upptäcktes en betydligt enklare sätt att öppna portarna på västanforshusen. Men jag var alltid noga med att täcka igen alla ev. Ingångshål.
Anders har svarat om längsta lokhusen. Får återkomma om vart E12 orna tog vägen innan slopningen. Om jag minns rätt var det dessa två E12 som provkördes på inlandsbanan i mitten av 60 talet.

Ravenjaurs lokhus och N lok

av tobbe, Tuesday, October 05, 2021, 19:08 (933 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

E12-loken vill jag minnas att de var f.d. TGOJ-lok och som jag skrev tidigare vill minnas att vi hittade i Bocktjärn söder om Slagnäs i 1970-talets första hälft.
tobbe

Ravenjaurs lokhus och N lok

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, October 05, 2021, 19:33 (933 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Av E12:orna provkördes 1934 tillsammans med E2 1105 mellan Arvidsjaur och Storuman den 4 maj 1966.

Jokkmokk-Arvidsjaur 1972

av Niklas Bygdestam, Tuesday, October 05, 2021, 20:57 (933 dagar sedan) @ Anders Hallingberg


[image]
Kombinerade väg- och järnvägsbron över Pite älv.


En gammal vägskylt också från tiden med vänstertrafik. Den fick tydligen överleva högertrafiksomläggningen, för när bilden togs hade det varit högertrafik i 5 år :-)