NBJ, Nora, 1965, 4 bilder (Bana)

av Ulfe, Monday, October 04, 2021, 07:03 (934 dagar sedan)

Yngve fortsatte resan från Arboga (se tidigare inlägg) Han steg på tåg 4722 med avgång 16.08, ankomst Frövi 16.48, där blev det nytt tågnummer 4723 med avgång 17.05 från Frövi och ankomst Ervalla 17.14. I Ervalla tågbyte till tåg 11, avg. 17.37 mot Nora med ankomst Nora 18.03.
Inga bilder blev tagna mellan Arboga och Nora.
Text under bilder.

[image]
Tåg 11 i Nora, (Y01 nr. 1, 1940) enligt anteckningsboken.

[image]
Yo1 vid lokstallet i Nora.

[image]
Nora. Till Vänster mot Ervalla och till höger mot Gyttorp.

[image]
Buss vid Nora station, det börjar skymma, skärpedjupet blir mindre.

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Ulf Pålsson, Monday, October 04, 2021, 22:51 (933 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Nora. Till Vänster mot Ervalla och till höger mot Gyttorp.

Jättefina och intressanta bilder!

Tågklareraren skyndade sig inte direkt att ställa infartssignalen till "stopp" efter ankomsten av tåg 11, tänker jag.

Intressant att NBJ i Nora stad vid yttersta växeln mot Ervalla hade den där annorlunda konstruktionen av växelställ, där växelklotet pekar åt "fel håll". Är det månne fortfarande så i NBVJ:s Nora?

Jag tycker mig kunna se en ledning till semaforen, som jag gissar manövrerades från en ställbock inne vid stationshuset. Men hur låstes yttersta växeln för ankommande tåg? Låshjul som manövrerades med den genomgående semaforledningen? K12-nyckel? (Jag tror inte det fanns någon förregling.) Hänglås? (Jag ser inget.) "Bevakning"? Hur fungerar detta i NBVJ:s Nora i dag?

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Anders_W, Monday, October 04, 2021, 23:38 (933 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Idag är semaforerna elektriska och växlarna söder om bron är ellåsta. (Gammel-JEK:ar som kan låsa i båda ändlägena.)

Klot finns av både rättvänd och felvänd sort.

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Sune Göthe, Tuesday, October 05, 2021, 01:17 (933 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Om man ser till höger om växeln kan man ana en låda med låshjul i raden av lock till ledningstrummorna. Växeln tycks ha länkväxellås då man se en låda med sluttande tak mitt mellan tungorna. Jsg vill minnas från ett besök i Nora att det fanns rester av en ställbock ett stycke ut på bangården i närheten av växlarna, tkl fick väl bege sig dit eller sända någon stationkarl för att ställa semaforerna till "kör" då tåg väntades ankomma.

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Erik Andersson, Tuesday, October 05, 2021, 07:33 (933 dagar sedan) @ Ulf Pålsson


Intressant att NBJ i Nora stad vid yttersta växeln mot Ervalla hade den där annorlunda konstruktionen av växelställ, där växelklotet pekar åt "fel håll". Är det månne fortfarande så i NBVJ:s Nora?

Notera att staget från växelstället ser ut att vara fäst i hävarmen över växelställets axel. Normalt brukar den ju sitta under.

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Bengt Löfgren, Tuesday, October 05, 2021, 08:40 (933 dagar sedan) @ Erik Andersson


Intressant att NBJ i Nora stad vid yttersta växeln mot Ervalla hade den där annorlunda konstruktionen av växelställ, där växelklotet pekar åt "fel håll". Är det månne fortfarande så i NBVJ:s Nora?

Notera att staget från växelstället ser ut att vara fäst i hävarmen över växelställets axel. Normalt brukar den ju sitta under.

I en "normal växel" är inte staget fäst i hävarmen alls, utan klotet verkar via en mellandel och med ett spel mellan denna del och hävarmen. Därigenom kan man göra sig nytta av klotets tyngd bättre. Man behöver inte lyfta klotet och förflytta tungorna i samma delmoment.

Växelställ

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel. Växelställ av olika slag

av Leif B, Tuesday, October 05, 2021, 09:32 (933 dagar sedan) @ Bengt Löfgren


Intressant att NBJ i Nora stad vid yttersta växeln mot Ervalla hade den där annorlunda konstruktionen av växelställ, där växelklotet pekar åt "fel håll". Är det månne fortfarande så i NBVJ:s Nora?

Notera att staget från växelstället ser ut att vara fäst i hävarmen över växelställets axel. Normalt brukar den ju sitta under.


I en "normal växel" är inte staget fäst i hävarmen alls, utan klotet verkar via en mellandel och med ett spel mellan denna del och hävarmen. Därigenom kan man göra sig nytta av klotets tyngd bättre. Man behöver inte lyfta klotet och förflytta tungorna i samma delmoment.

Växelställ

Det är helt riktigt som Erik skriver att skillnaden på växelklot som pekar åt "rätt håll" och "fel håll" är om staget är "fäst" under eller ovanför växelställets axel. Växelklot som pekar åt "fel håll" har varit ovanliga men här och där har de funnits. Här ett exempel som dessutom verkar vara försett med kontrollås. (Bildkälla.)

Hittar ingen bild men någonstans har jag sett ett sånt växelställ där hålet i staget var ovalt för att åstadkomma just det Bengt skriver om: att man först lyfter klotet till högsta läget innen man börjar flytta växeltungorna.

NBJ, Nora, 1965, semafor och växel

av Gunnar Ekeving, Tuesday, October 05, 2021, 11:41 (932 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag tycker mig kunna se en ledning till semaforen, som jag gissar manövrerades från en ställbock inne vid stationshuset.

1976 fanns det en ställbock i närheten av växlarna vid infarten:
[image]

Dessvärre hittar jag inga noteringar om hur växlarnas låsning var ordnad, mer än att en växel hade någon typ av kontrollås. För yttersta växeln är det väl dock rimligt att man hade ett låshjul i signalledningen.