Fristående kioskbyggnader med fantasifulla tak (Byggnad)

av OlleThåström, Friday, October 08, 2021, 17:04 (922 dagar sedan)

Under min pågående amatörforskning om järnvägen i Sandviken stötte jag på denna bild av den första (?) av åtminstone ytterligare fyra generationer av kiosker och servicebyggnader vid stationen.

[image]

Sen råkade jag skumma av digitaltmuseum.se och hittade en till i samma stil.

[image]

Och sen fortsatte jag och hittade ytterligare liknande kiosker på flera orter, Bolstabruk, Ursviken, Axvall, Vara, Sölvesborg, Krokom, Staffanstorp ....

Bilderna är från 1920- till 30-tal. Var det här någon "standardmodell" för Pressbyrån, eller annan butikskedja? Hur som helst så finns det ännu fler och ännu mera fantasifulla krokankiosker.

Fristående kioskbyggnader med fantasifulla tak

av mormorsgruvan, Friday, October 08, 2021, 17:10 (922 dagar sedan) @ OlleThåström

Det är väl Pressbyråns standardmodell.
Den första åttakantiga pressbyråkiosken byggdes väl i Helsingborg omkring år 1900.

Wikipedia har fel

av mormorsgruvan, Saturday, October 09, 2021, 08:56 (922 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På Wikipedia (under Pressbyrån) finns en fyrkantig kiosk, som anges som urtypen för Pressbyråkiosker.

Var då på Wikipedia?

av Överkörmästaren, Saturday, October 09, 2021, 09:05 (922 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På Wikipedia finns en fyrkantig kiosk, som anges som urtypen för Pressbyråkiosker.

Farbror glömde visst att länka till platsen som avsågs.

Fristående kioskbyggnader med fantasifulla tak

av Jan-Anders Wihrén, Friday, October 08, 2021, 17:36 (922 dagar sedan) @ OlleThåström

Hos Skånska Järnvägar i S:t Olof finns en sådan kiosk fast utan det höga taket. Den kiosken stod från början i Värnamo och senare i Örkelljunga. Kiosken används varje trafikdag. Kanske den blir återbyggd till sitt rätta skick i samband med reparation av taket.

Fristående kioskbyggnader med fantasifulla tak

av BJ, Saturday, October 09, 2021, 00:45 (922 dagar sedan) @ OlleThåström


Bilderna är från 1920- till 30-tal. Var det här någon "standardmodell" för Pressbyrån, eller annan butikskedja? Hur som helst så finns det ännu fler och ännu mera fantasifulla krokankiosker.

I Åmål fans en tidningskiosk på stationen. Den var "grym" där kunde inhandlas diverse amerikanska motortidningar och med stor behållning när man låg med påssjuka på 60 talet.
BJ

Fristående kioskbyggnader med fantasifulla tak

av Anders Olsson2, Sunday, October 10, 2021, 08:47 (921 dagar sedan) @ OlleThåström

Det är bra att pressbyrån värnar sin hghistoria. Några av dessa foton fanns under en perios i storformat i cafedelen på Pressbyrån Malmö C.

Urtypen

av mormorsgruvan, Sunday, October 10, 2021, 11:52 (921 dagar sedan) @ Per Olofsson

En fyrkantig kiosk anges som urtypen.

Nog är det väl den 8-kantiga kiosken i Hälsingborg som är urtypen för pressbyråkiosker.