Blandat tåg vid Karlslund 195X [fordonsfrågor] (Fordon: allmänt)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 11, 2009, 17:34 (5551 dagar sedan)

Jag fortsätter fråga om fordon på bilder från Svartåbanan... denna gång är bilden ur den framlidne banarbetaren Herbert Johanssons samlingar och tagen i mitten av 1950-talet.
[image]
Ett blandat tåg är på väg över den större, östra av de två broarna öster om Karlslund. Man verkar ha lagt in en ny bro till höger men tåget kör fortfarande på den provisoriska bron till vänster.

Tåget består av ett ellok och fyra eller fem vagnar.
1. Ellok litt Ha/Hb
2. Resgodsvagn litt F (?)
3. Del av personvagn litt CC2 (?)
4. Del av personvagn litt CC2 (?)
5. Personvagn litt Co6 (?) senare B6
6. Personvagn litt (?)

Vi tar tacksammast emot rättelser och andra kommentarer kring bilden.

Blandat tåg vid Karlslund 195X [fordonsfrågor] Bron

av Nisse, Wednesday, March 11, 2009, 18:31 (5551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Bron är av samma typ som den vid Norrhult.
Nisse

Norrhult?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 11, 2009, 19:41 (5551 dagar sedan) @ Nisse

[image]

Bron är av samma typ som den vid Norrhult.

Vilket Norrhult åsyftas? Det finns ett Norrhult längs Svartåbanan men där finns ingen bro...

Enligt uppgift från två personer som var med vid brobytet, så ska bron till vänster ha varit en krigsbro som byggdes ihop som ett meccano av militärer... kan det stämma?

Norrhult?

av John Thoweman, Wednesday, March 11, 2009, 19:50 (5551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Bron är av samma typ som den vid Norrhult.


Vilket Norrhult åsyftas? Det finns ett Norrhult längs Svartåbanan men där finns ingen bro...

Enligt uppgift från två personer som var med vid brobytet, så ska bron till vänster ha varit en krigsbro som byggdes ihop som ett meccano av militärer... kan det stämma?

Jag tror den som skrev om Norrhult avser den ort som ligger i Småland, längs det numera upprivna smalspåret Växjö-Åseda. Strax norr om stationen ligger en bro av krigsbro-karaktär (mekano-stuk). Om den bron verkligen "är av samma typ" kanske är en definitionsfråga, men Norrhultsbron var, om jag inte minns fel, ett provisorium som blev permanentare än avsett, ety järnvägen inte lades ned enligt planerna...

Norrhult?

av Baloo, Wednesday, March 11, 2009, 20:32 (5551 dagar sedan) @ John Thoweman

Den överlevde dessutom järnvägens upprivning och ligger där än idag så vitt jag vet. Någon som minns den provisoriska Strömbron i Stockholm. Kvar sedan 1946 vilket får ses som ett ganska långt provisorium... :-)

Norrhult?

av Ola Almquist, Wednesday, March 11, 2009, 22:08 (5551 dagar sedan) @ Baloo

Staffan hittade en film:

Inlägg om Järnvägskrigsbro 3

Jag tycker dock inte att den ser ut som bron på bilden, men det är väl typ 3 som Banverket använt några gånger på senare år?

M.v.h.
Ola

Blandat tåg vid Karlslund 195X [fordonsfrågor] Bron

av Per Olofsson, Wednesday, March 11, 2009, 21:11 (5551 dagar sedan) @ Nisse

Krigsbro.

Blandat tåg vid Karlslund 195X [fordonsfrågor]

av Jan Frelin, Wednesday, March 11, 2009, 20:40 (5551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det ser ut som ett vanligt persontåg, stog det som blandat tåg i tidtabellen?

Du har nog rätt...

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 11, 2009, 21:09 (5551 dagar sedan) @ Jan Frelin

..när jag tänker efter. Jag vet inte vilket tåg det kan röra sig om exakt, men en ensam resgodsvagn gör ju inte tåget till blandat. Jag får nog ta och revidera min bildtext...

Du har nog rätt...

av Mattias Jansson @, Wednesday, March 11, 2009, 22:43 (5551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

..när jag tänker efter. Jag vet inte vilket tåg det kan röra sig om exakt, men en ensam resgodsvagn gör ju inte tåget till blandat. Jag får nog ta och revidera min bildtext...


Det fanns dessutom bara persontåg i Svartåbanans tidtabell för både 1950, 1955 och 1958. Ja det vill säga utöver expresståget då.
1939 hade banan alltjämt gott om blandade tåg, och eldrift sedan två år, och Ha-lok fanns därtill redan då. Men nu skulle ju bilden vara tagen på 50-talet. Och B6 torde ju dessutom utesluta 30-talet... :-)

Svartåbanan - vad är "blandat tåg"

av Hans Broman, Saturday, March 14, 2009, 19:36 (5548 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

..när jag tänker efter. Jag vet inte vilket tåg det kan röra sig om exakt, men en ensam resgodsvagn gör ju inte tåget till blandat. Jag får nog ta och revidera min bildtext...

Nej, inte ens fem G-vagnar skulle ha gjort tåget till blandat, om det inte var angivet som blandat tåg i tjänstetidtabellen. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har uppfattat att tågslaget "blandat tåg" var en trafikteknisk klassificering, som inte nödvändigt stämde med den faktiska fördelningen mellan olika slag av vagnar olika dagar. Redan då fanns det persontåg som dominerades av godsvagnar, t ex nattåget Göteborg - Kil - Falun - Gävle, och det räknades ändå inte som blandat tåg.

I mitten av 1960-talet försvann indelningen i persontåg och blandat tåg ur Sveriges kommunikationer. Jag antar att det var då som SJ slopade tågslaget "blandat tåg". Under många år därefter fanns det många persontåg som hade åtskilliga godsvagnar inkopplade. I gamla tider kunde godskunden begära och betala för fraktgods eller ilgods. Fraktgods gick i vanliga godståg, medan ilgods gick i ilgodståg, persontåg eller snälltåg. Om det nu inte är något som jag fattat fel.

Svartåbanan - vad är "blandat tåg"

av Jan Frelin, Saturday, March 14, 2009, 19:38 (5548 dagar sedan) @ Hans Broman

..när jag tänker efter. Jag vet inte vilket tåg det kan röra sig om exakt, men en ensam resgodsvagn gör ju inte tåget till blandat. Jag får nog ta och revidera min bildtext...


Nej, inte ens fem G-vagnar skulle ha gjort tåget till blandat, om det inte var angivet som blandat tåg i tjänstetidtabellen. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har uppfattat att tågslaget "blandat tåg" var en trafikteknisk klassificering, som inte nödvändigt stämde med den faktiska fördelningen mellan olika slag av vagnar olika dagar. Redan då fanns det persontåg som dominerades av godsvagnar, t ex nattåget Göteborg - Kil - Falun - Gävle, och det räknades ändå inte som blandat tåg.

I mitten av 1960-talet försvann indelningen i persontåg och blandat tåg ur Sveriges kommunikationer. Jag antar att det var då som SJ slopade tågslaget "blandat tåg". Under många år därefter fanns det många persontåg som hade åtskilliga godsvagnar inkopplade. I gamla tider kunde godskunden begära och betala för fraktgods eller ilgods. Fraktgods gick i vanliga godståg, medan ilgods gick i ilgodståg, persontåg eller snälltåg. Om det nu inte är något som jag fattat fel.

Persontågen på UWHJ gick ofta med godsvagnar. Väster om Öxnered fanns det inga godståg i de tidtabller jag har.

Blandat tåg vid Karlslund 195X [fordonsfrågor]

av Thomas Tell, Thursday, March 12, 2009, 00:08 (5550 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag fortsätter fråga om fordon på bilder från Svartåbanan... denna gång är bilden ur den framlidne banarbetaren Herbert Johanssons samlingar och tagen i mitten av 1950-talet.
[image]
Ett blandat tåg är på väg över den större, östra av de två broarna öster om Karlslund. Man verkar ha lagt in en ny bro till höger men tåget kör fortfarande på den provisoriska bron till vänster.

Tåget består av ett ellok och fyra eller fem vagnar.
1. Ellok litt Ha/Hb

2. Resgodsvagn litt F1 modell 1915
3. Del av personvagn litt CC2
4. Del av personvagn litt CC2
5. Personvagn litt Co6
6. Personvagn litt C3d/e/g


Vi tar tacksammast emot rättelser och andra kommentarer kring bilden.

Vagnarna har inte fått plåtar i sidans vänstra nedre hörn med vagndata, -nummer och -littera samlat. Detta bestämdes om 1953.

När krigsbron låg där måste ju gå att ta reda på.
/tell

Tack!

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 12, 2009, 20:19 (5550 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Tåget består av ett ellok och fyra eller fem vagnar.
1. Ellok litt Ha/Hb

2. Resgodsvagn litt F1 modell 1915
3. Del av personvagn litt CC2
4. Del av personvagn litt CC2
5. Personvagn litt Co6
6. Personvagn litt C3d/e/g

Tack så väldigt mycket för dina uppgifter, Thomas! Jag har har lärt mig något av dina tidigare svar å kunde i alla fall gissa mig till CC2:an och Co6:an... en liten början av en som i övrigt är helt nollställd på fordon.

Vagnarna har inte fått plåtar i sidans vänstra nedre hörn med vagndata, -nummer och -littera samlat. Detta bestämdes om 1953.

När krigsbron låg där måste ju gå att ta reda på.

Som Hans Keller skriver ska bron ha byggts och legat under perioden från november/december 1951 till oktober 1952 och då är det rätt antaget före 1953!

Järnvägskrigsbro typ 1 vid Karlslund 1951-1952

av Hans Keller, Thursday, March 12, 2009, 03:52 (5550 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag fortsätter fråga om fordon på bilder från Svartåbanan... denna gång är bilden ur den framlidne banarbetaren Herbert Johanssons samlingar och tagen i mitten av 1950-talet.
[image]
Ett blandat tåg är på väg över den större, östra av de två broarna öster om Karlslund. Man verkar ha lagt in en ny bro till höger men tåget kör fortfarande på den provisoriska bron till vänster.

Tåget består av ett ellok och fyra eller fem vagnar.
1. Ellok litt Ha/Hb
2. Resgodsvagn litt F (?)
3. Del av personvagn litt CC2 (?)
4. Del av personvagn litt CC2 (?)
5. Personvagn litt Co6 (?) senare B6
6. Personvagn litt (?)

Vi tar tacksammast emot rättelser och andra kommentarer kring bilden.

=======
Pga att SJ behövde byta ut bron över Svartån vid Karlslund, vände man sig till Krigsmakten för att få hjälp med en provisorisk bro. Det blev 6. järnvägskompaniet Ing2 Eksjö som utförde jobbet. Materiel mm lastades i Eksjö 14 november 1951, och den 21 november igångsattes arbetet vid Karlslund under ledning av kapten Sten Svensson. Bron utgjordes av en järnvägskrigsbro typ 1 (modell Roth-Wagner) i dubbla band. Eftersom bron skulle gå över både Svartån och dito kanal fick tre mellanstöd anordnas med en brolängd på 94 meter. Av denna längd utfördes farbanan i överkant på 45 meter och i underkant på 33 meter (se foto). Bron skulle byggas på tre veckor var det tänkt, men pga av nya erforderliga geotekniska undersökningar, drog det ut på tiden så att bron kunde tas idrift först 29 januari 1952. I kontraktet med SJ angavs att alla arbeten med bron, inkl spårläggning, gjordes av Ing2. En bestämmelse angav att SJ bla fick betala 25 öre per dag och man för "slitage av persedlar och verktyg"! Penningvärdet har onekligen förändats på ett halvsekel. Bron bröts sedan av Ing2 i oktober 1952. Den kom därefter att transporteras till Örtofta i Skåne där ett liknande projekt skulle genomföras åt SJ i december 1952.
Källa: Historiken över Göta Ingenjörkår, band 1 (1998), sid 241-242, ISBN 91-630-7188-6)./HK

Underbart!

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 12, 2009, 13:10 (5550 dagar sedan) @ Hans Keller

Källa: Historiken över Göta Ingenjörkår, band 1 (1998), sid 241-242, ISBN 91-630-7188-6)./HK

Ett mycket stort tack för denna redogörelse! Omfattade uppdraget alla de tre sidorna i boken? Innehåller texten några bilder?

Boken rekommenderas! Datum för fotot.....

av Hans Keller, Thursday, March 19, 2009, 01:31 (5543 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Källa: Historiken över Göta Ingenjörkår, band 1 (1998), sid 241-242, ISBN 91-630-7188-6)./HK


Ett mycket stort tack för denna redogörelse! Omfattade uppdraget alla de tre sidorna i boken? Innehåller texten några bilder?

======
Det förefaller troligt att fotot tagits när första tåg passerade den nybyggda krigsbron, dvs 29/1 1952. Det är snö på marken och gamla brons skenor verkar vara nyligen använda. I bakgrunden finns en del folk på platsen där det provisoriska spåret just har kopplats in kan man tänka. Loket måste vara en Ha. De fanns på bla II D och vid 6 Ms Kristinehamn. Hb fanns vid denna tid bara på I och III D.

Ing2-boken band 1 beskriver mycket utförligt järnvägsbataljonens materiel och verksamhet från dess start på 1930-talet. Större övningar och insatser med provisoriska broar på flera håll i landet redovisas i både text och bilder. Dock är insatsen vid Karlslund bara skriftligt beskriven. Det är emellertid inte otänkbart att man kan ha bilder i något arkiv vid Ing2. Foton togs ofta i dylika sammanhang för att användas i utbildningen. Kan ju tom finnas film!Borde kanske undersökas?/HK