Återanvänd järnvägsbro? (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Friday, October 08, 2021, 20:15 (903 dagar sedan)

I Sandviken finns en bro över Jädraån på ett ställe där det aldrig har gått en järnväg. Bron kallas Norrsidabron, se var platsen är på hitta.se.

[image]

Brons spännvidd är cirka 25 m men den är bredare än den borde ha varit som järnvägsbro. En möjlighet är väl att två balkar har transporterats (släpats?) hit och sen fogats ihop och försetts med ny brobana av plank. Den förefaller vara massivt överdimensionerad för sitt nuvarande ändamål (bro för traktor).

[image]

[image]

Bron finns med på ortofoton från cirka 1960 enligt kartbild.com.

Någon som har någon aning om brons historia?

Återanvänd järnvägsbro?

av Anders Järvenpää, Saturday, October 09, 2021, 21:17 (902 dagar sedan) @ OlleThåström

Såvitt jag har förstått saken rätt hittar man brons tidigare landfästen här.

Återanvänd järnvägsbro?

av OlleThåström, Sunday, October 10, 2021, 08:23 (901 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Såvitt jag har förstått saken rätt hittar man brons tidigare landfästen här.

Nej, det är inte bron vid Boänge som har flyttats. Det som var den andra bron på platsen såg ut så här:

[image]

Bron byggdes 1869 och användes till 1942, vid linjeomläggningen, men låg kvar in på 1960-talet om man får tro ögonvittnen. Vart den tog vägen är höljt i dunkel.

Återanvänd järnvägsbro?

av Bengt Löfgren, Sunday, October 10, 2021, 08:32 (901 dagar sedan) @ OlleThåström

Såvitt jag har förstått saken rätt hittar man brons tidigare landfästen här.


Nej, det är inte bron vid Boänge som har flyttats. Det som var den andra bron på platsen såg ut så här:

Bron byggdes 1869 och användes till 1942, vid linjeomläggningen, men låg kvar in på 1960-talet om man får tro ögonvittnen. Vart den tog vägen är höljt i dunkel.


Även flygbilden från 1961 vittnar om en fackverksbro på platsen:

Bro 1961

Återanvänd järnvägsbro? Tilläggsfråga

av OlleThåström, Sunday, October 10, 2021, 09:51 (901 dagar sedan) @ OlleThåström

Enligt ett svar som jag fått i en FB-grupp så skulle den här bron vara byggd (som nybygge) vid Sandvik AB på 1960-talet. Men varför med nitning? På den tiden var väl det en förlegad teknik, det borde ha varit svetsning eller skruvförband som var det gängse?

Återanvänd järnvägsbro? Tilläggsfråga

av Göran Kannerby, Sunday, October 10, 2021, 10:32 (901 dagar sedan) @ OlleThåström

Enligt ett svar som jag fått i en FB-grupp så skulle den här bron vara byggd (som nybygge) vid Sandvik AB på 1960-talet. Men varför med nitning? På den tiden var väl det en förlegad teknik, det borde ha varit svetsning eller skruvförband som var det gängse?

Återanvändning av material som blivit liggande?

Återanvänd järnvägsbro? Tilläggsfråga

av Thomas K Ohlsson, Sunday, October 10, 2021, 21:11 (901 dagar sedan) @ OlleThåström

Enligt ett svar som jag fått i en FB-grupp så skulle den här bron vara byggd (som nybygge) vid Sandvik AB på 1960-talet. Men varför med nitning? På den tiden var väl det en förlegad teknik, det borde ha varit svetsning eller skruvförband som var det gängse?

Nu har jag inte full koll på vad Sandvikens Jernverk (så hette företaget då) sysslade med på 60-talet, men jag tror inte man byggde broar. Så jag är benägen att avfärda detta som en skröna.

/TKO

Återanvänd järnvägsbro? Tilläggsfråga

av OlleThåström, Monday, October 11, 2021, 17:39 (900 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nu har jag inte full koll på vad Sandvikens Jernverk (så hette företaget då) sysslade med på 60-talet, men jag tror inte man byggde broar. Så jag är benägen att avfärda detta som en skröna.

/TKO

Enligt en annan (tillförlitlig) källa som jobbat många år på SJAB och Sandvik är det inte omöjligt att "brodelar" kommer från bolaget, kanske från någon bro på någon de interna banorna som rivits. Att den skulle ha byggts på 1960-talet håller min källa inte för troligt - då fanns nämligen ingen levande person på bolaget som behärskade nitning!

Men bron ligger på mark som Sandvik äger så det är väl inte otroligt att bolaget i alla fall "ordnat" med bron.

Därmed har jag avslutat ärendet och är nöjd med alla svar som jag fått ;-)