Blidsberg 1985 (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Saturday, October 09, 2021, 15:53 (922 dagar sedan)

[image]

Signal i kör

av Anders_W, Saturday, October 09, 2021, 22:23 (922 dagar sedan) @ lars moberg

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, men jag ser ingen lastplats bortom den.

Signal i kör

av Överkörmästaren, Saturday, October 09, 2021, 22:58 (922 dagar sedan) @ Anders_W

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, men jag ser ingen lastplats bortom den.

Det är en lastplatssignal ja. Sådana hade bara den trekantiga tavlan ”förreglar växel” som syns på bilden. Det är likadant fortfarande.

Växeln ligger väl lite längre bort får man anta.

Signal i kör

av Bernt Talbrant, Sunday, October 10, 2021, 11:38 (921 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, men jag ser ingen lastplats bortom den.


Det är en lastplatssignal ja. Sådana hade bara den trekantiga tavlan ”förreglar växel” som syns på bilden. Det är likadant fortfarande.

Växeln ligger väl lite längre bort får man anta.

Ja växeln ligger längre bort. Det är väl f ö stationshusets tak som skymtar ovanför motorvagnarna.

Signal i kör

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 10, 2021, 11:50 (921 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Stationen hade väl i början av 1980-talet nedgraderats till lastplats, och de tvåvingade semaforerna vid infarterna tagits bort.

Notera också bommanövreringsanordningen till vänster på bilden. Sådana fanns sedan slutet av 1970-talet (?) på flera platser längs linjen Falköping - Ulricehamn. Oftast måste föraren stanna både för att fälla och för att ta upp bommarna.

Tidigare fanns mekaniska bommar manövrerade av vägvakt eller tågklarerare, och vid Kinnarp kompletterade man med fällbomsspel vid plankorsningen, så att föraren kunde sköta manövreringen. Övriga bomanläggningar elektrifierades eller byttes mot nya bommar, dock utan att - som vid flera andra trafiksvaga banor - kompletteras med kort spårledning, så att tåget endast behövde sakta in men inte stanna. Jag har noterat att de mekaniska bommarna vid Kinnarp 1980 ersattes av automatiska ljud- och ljussignaler, så vissa små förbättringar genomfördes även under senare år på denna linje, som ju sedan länge var avsedd att läggas ned.

Signal i kör

av Tågmupp2, Sunday, October 10, 2021, 12:11 (921 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för ett intressant inlägg.
När blev det beslutat att järnvägen "sedan länge" skulle läggas ner?

Vägskydd på banorna kring Ulricehamn

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 10, 2021, 12:58 (921 dagar sedan) @ Tågmupp2

När blev det beslutat att järnvägen "sedan länge" skulle läggas ner?

SJ hade redan på 1960-talet inriktningen att Falköping - Landeryd och Borås - Ulricehamn borde läggas ned. Sedan dröjde det formella beslutet, vilket väl bland annat berodde på dåliga vägar i området. Att SJ inte räknade med någon längre överlevnad för dessa banor var förstås huvudorsaken till att det ännu omkring 1970 fanns många vägvakter i tjänst, och att dessa sedan ersattes med enklast möjliga förarmanövrerade anläggningar. Vid en plankorsning ute på linjen någonstans mellan Falköping och Ulricehamn ersattes grindar och vägvakt för övrigt av stopplikt för både bilar och tåg.

Vägskydd på banorna kring Ulricehamn

av Henrik H, Sunday, October 10, 2021, 14:55 (921 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej Gunnar, ja det är en underbar bild detta, men hur trafiksvag var den egentligen med tanke på att just detta tåg är multat, om man nu använder den benämningen på dessa fordon. Eller handlar det om ”skol förstärkning ”
Mvh Henrik

Vägskydd på banorna kring Ulricehamn

av Gunnar Lilienberg, Sunday, October 10, 2021, 15:34 (921 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Gunnar, ja det är en underbar bild detta, men hur trafiksvag var den egentligen med tanke på att just detta tåg är multat, om man nu använder den benämningen på dessa fordon. Eller handlar det om ”skol förstärkning ”
Mvh Henrik

Min erfarenhet var att det var glesbesatt på tågen, i synnerhet mellan Falköping och Ulricehamn och mellan Borås och Ulricehamn. Detta sagt med reservation för att jag bara åkte på dessa banor ett halvdussin gånger. Jag tror att banan till Borås borde haft en chans att överleva om man hade rustat upp den, trots den krokiga linjeföringen. Låg hastighet och framför allt en usel tidtabell gjorde att banan var dödsdömd.

Jag åkte buss vid ett tillfälle mellan Falköping och Ulricehamn år 2007. Det var en vardagsförmiddag och jag slogs av att bussen var lika glesbesatt som tåget hade varit. På vissa delar av turen var jag ensam i bussen.

Signal i kör

av Göran Kannerby, Sunday, October 10, 2021, 19:46 (921 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stationen hade väl i början av 1980-talet nedgraderats till lastplats, och de tvåvingade semaforerna vid infarterna tagits bort.

Notera också bommanövreringsanordningen till vänster på bilden. Sådana fanns sedan slutet av 1970-talet (?) på flera platser längs linjen Falköping - Ulricehamn. Oftast måste föraren stanna både för att fälla och för att ta upp bommarna.

Tidigare fanns mekaniska bommar manövrerade av vägvakt eller tågklarerare, och vid Kinnarp kompletterade man med fällbomsspel vid plankorsningen, så att föraren kunde sköta manövreringen. Övriga bomanläggningar elektrifierades eller byttes mot nya bommar, dock utan att - som vid flera andra trafiksvaga banor - kompletteras med kort spårledning, så att tåget endast behövde sakta in men inte stanna. Jag har noterat att de mekaniska bommarna vid Kinnarp 1980 ersattes av automatiska ljud- och ljussignaler, så vissa små förbättringar genomfördes även under senare år på denna linje, som ju sedan länge var avsedd att läggas ned.

En företagssam förare satte fyrkantnyckel på en lång käpp och kunde med viss precisionskörning fälla och lyfta bommarna från förarplatsen.

Annars roade jag mig flera gånger med att hjälpa föraren med fäll och lyft. En gång fick jag även hoppa in som biljettgranskare när föraren i hastigheten missade att utföra granskningen av påstigandes biljetter. Innan mitt inhopp kontrollerades dock att jag hade full koll på hur man klipper en biljett. :-)

Signal i kör

av Lennart Fransson, Sunday, October 10, 2021, 11:57 (921 dagar sedan) @ Anders_W

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, men jag ser ingen lastplats bortom den.

Det finns inget direkt samband mellan linjeplatssignalen och växeln vad gäller avstånd. Som exempel kan nämnas att växeln på linjeplatsen Hulingsryd i ena riktningen kontrollbekräftas i utfartsignalen i Hultsfred (1 km bort), i andra riktningen i en linjeplatssignal 5 km bort.

Huvudsignal vid lastplats i "kör"

av Ulf Pålsson, Monday, October 11, 2021, 11:53 (920 dagar sedan) @ Anders_W

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, - - -

Huvudsignal vid lastplats var den korrekta benämningen mellan 1959 och 1994. Infartssignal till 1959 (också vid lastplats), linjeplatssignal sedan 1994.

Huvudsignaler vid lastplats fanns bara på sträcka utan linjeblockering (liksom linjeplatssignal nu för tiden finns bara i system M). De hade fram till till 1973 ingen märkning alls, men då skapades den tilläggstavla till märktavla som syns på masten. På en huvudsignal vid lastplats användes den ensam (liksom på nutida linjeplatssignaler). Betydelsen av tilläggstavlan var att ”kör” i huvudsignalen förreglade (kontrollerade) en eller flera växlar på linjen (sedan 2009: kontrollbekräftar en eller flera växlar).

Benämningen ’tilläggstavla’ kan tyckas egendomlig, men kommer sig av att på utfartssignaler och blocksignaler användes som tilläggstavla till dessa huvudsignalers märktavlor (de som anger signalindividens benämning).

Mellan 1973 och 1977 användes samma tilläggstavla på huvudsignaler som förreglade en rörlig bro, men 1977 skapades en särskild tilläggstavla för det ändamålet, en med en rörlig-bro-symbol.

1994 fick den benämningen tilläggstavla ’förreglar växel’. Från 2009 heter den tilläggsskylt ’kontrollbekräftar växel’ (och märktavlor kallas sedan 2009 märkskyltar).

Eftersom en huvudsignal vid lastplats (linjeplats) inte var (är) till för att kontrollera någon hinderfrihet, är det inte alls konstigt att den visar ”kör” trots att sträckan bortom signalen är belagd. Huvudsignaler vid lastplats (linjeplatser) var (är) i regel inte kopplade till någon spårledning för hinderfrihetsdetektering, men det finns undantag.

Om vi nu slutligen lämnar huvudsignal vid lastplats (linjeplatssignal): På sträcka utan linjeblockering (system M) kunde (kan) det finnas stationer (driftplatser) med s.k. enkel signalsäkerhetsanläggning som helt eller delvis saknade (saknar) spårledningar för hinderfrihetskontroll. Om en sådan station (driftplats) var (är) obevakad, är det inte alls konstigt att ”kör” visades (visas) i infartssignalen även när det finns fordon bortom den.
/up

Huvudsignal vid lastplats i "kör"

av Farbror Mossa, Monday, October 11, 2021, 13:59 (920 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Om vi nu slutligen lämnar huvudsignal vid lastplats (linjeplatssignal): På sträcka utan linjeblockering (system M) kunde (kan) det finnas stationer (driftplatser) med s.k. enkel signalsäkerhetsanläggning som helt eller delvis saknade (saknar) spårledningar för hinderfrihetskontroll. Om en sådan station (driftplats) var (är) obevakad, är det inte alls konstigt att ”kör” visades (visas) i infartssignalen även när det finns fordon bortom den.
/up

Om denna infartssignal har beroende av vägskyddsanläggningar mellan signalen och driftplatsen uppstår fenomenet att signalen visar "stopp" tills det kommer en rörelse ut från driftplatsen (som aktiverat vägskydden), varvid infartssignalen växlar till "kör"... (tills vägskydden tycker det är läge att släppa fram vägtrafiken igen).
Detta fenomen ser rätt skojigt ut och förbryllar den som tror att det är hinderfrihet som avgör signalbilden...

Tillbud till frontalkollision vid Taxinge Näsby?

av Bobo L, Thursday, October 14, 2021, 20:07 (917 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Hur var det, höll inte en rejäl smäll på att inträffa vid Taxinge Näsby nån gång i slutet av gamla Eskilstunabanans livstid?

Pga förar- och/eller tkl-misstag var ett resandetåg och ett godståg (det senare möjligen med diesellok) på väg mot varandra. När någon (tkl?) nödutlöste kontaktledningsströmmen stannade förstås det elloksdragna tåget och kom att bli stående på fällsträckan för vägskyddsanläggningen vid Taxinge(?) varvid lastplatssignalen (fd inf-si?) vid lastplatsen Taxinge-Näsby förblev visande stopp varvid godstågets förare bromsade in och stannade.

Tja, nått sånt...

Tillbud till frontalkollision vid Taxinge Näsby?

av Lennart Fransson, Thursday, October 14, 2021, 20:23 (917 dagar sedan) @ Bobo L

Hur var det, höll inte en rejäl smäll på att inträffa vid Taxinge Näsby nån gång i slutet av gamla Eskilstunabanans livstid?

Pga förar- och/eller tkl-misstag var ett resandetåg och ett godståg (det senare möjligen med diesellok) på väg mot varandra. När någon (tkl?) nödutlöste kontaktledningsströmmen stannade förstås det elloksdragna tåget och kom att bli stående på fällsträckan för vägskyddsanläggningen vid Taxinge(?) varvid lastplatssignalen (fd inf-si?) vid lastplatsen Taxinge-Näsby förblev visande stopp varvid godstågets förare bromsade in och stannade.

Tja, nått sånt...

Beskrivs bl a här.

Tillbud till frontalkollision vid Taxinge Näsby?

av Bobo L, Friday, October 15, 2021, 18:10 (916 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Hur var det, höll inte en rejäl smäll på att inträffa vid Taxinge Näsby nån gång i slutet av gamla Eskilstunabanans livstid?

Pga förar- och/eller tkl-misstag var ett resandetåg och ett godståg (det senare möjligen med diesellok) på väg mot varandra. När någon (tkl?) nödutlöste kontaktledningsströmmen stannade förstås det elloksdragna tåget och kom att bli stående på fällsträckan för vägskyddsanläggningen vid Taxinge(?) varvid lastplatssignalen (fd inf-si?) vid lastplatsen Taxinge-Näsby förblev visande stopp varvid godstågets förare bromsade in och stannade.

Tja, nått sånt...


Beskrivs bl a här.

Åhå? Tack!
/Bobo L