Ritning för tidsströmställare? (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Wednesday, October 13, 2021, 22:03 (923 dagar sedan)

Jag har letat i gömmorna efter ritningar för tidsströmställare (alias "väderkvarn"), men bara hittat en som beskriver en ombyggnad av upphakningsmekanismen.

Råkar någon på forumet möjligen ha tillgång till ritningar som visar uppbyggnaden?

Ritning för tidsströmställare?

av Anders Järvenpää, Thursday, October 14, 2021, 07:43 (922 dagar sedan) @ Anders_W

Avser du denna?
[image]
[image]

Centrifugalbroms vs propeller

av Anders_W, Friday, October 15, 2021, 18:09 (921 dagar sedan) @ Anders_W

Intressant nog visar ritningen en variant av tidsströmställare som för hastighetsregleringen använder en centrifugalbroms i trumma.

Jag trodde att alla dessa ställare använde propeller för detta (de kallas ju allmänt "väderkvarn" ), men så var alltså inte fallet.

Kan centrifugalbromsen ha tillkommit för att undvika otillåten manipulation av fördröjningen (hoptryckning av propellern för att få mekanismen att gå snabbare)?

Centrifugalbroms vs propeller

av Torbjorn_Forsman, Friday, October 15, 2021, 20:09 (921 dagar sedan) @ Anders_W

Jag har en känsla av att centrifugalbromsen ansågs mer pålitlig och förutsägbar, och inte minst lättare justerbar, än en "väderkvarns" -anordning.
T ex var ju centrifugalbromsen vid den tid då ovanstående ritning är daterad, allenarådande som hastighetsregulator i vevgrammofoner.
Medan "väderkvarnar" användes i mindre nogräknade sammanhang, t ex för att ge lagom hastighet till slagverket i billiga väggur, mekaniska speldosor mm.