Ett par bilder från Linköping 1963 (Järnväg allmänt)

av Christer Brimalm, Thursday, October 14, 2021, 12:22 (922 dagar sedan)

[image]
Linköping Norra. Smalspåret västerut lades ned detta år, men det gick rälsbussar till Ringstorp till 1964.

[image]
Också Linköping Norra med en massa godsvagnar.

[image]
Visst var T43 finast i originalmålningen? De gick till Hultsfred (och senare också till Västervik efter breddningen Åtvidaberg-Västervik 1964).

Ett par bilder från Linköping 1963

av Stig Lagergren, Thursday, October 14, 2021, 15:01 (922 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Gillar verkligen dina bilder, alldeles särskilt de från Linköping. Toppen helt enkelt!

Ett par bilder från Linköping 1963

av K Lemming, Thursday, October 14, 2021, 15:18 (922 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Gillar verkligen dina bilder, alldeles särskilt de från Linköping. Toppen helt enkelt!

Håller med, dessa från smalspåret var för mig extra intressanta, jag har en liten fascination för våra stora smalspårsstationer så som Linköping, Norrköping, Skara m.fl.

Ett par bilder från Linköping 1963

av Ola Ahlström, Thursday, October 14, 2021, 19:51 (922 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[image]
Också Linköping Norra med en massa godsvagnar.

Nyfiken på den större täckta bruna vagnen till vänster. Ger intryck av att vara en före detta kylvagn och med tanke på vad jag tycker mig se, med vikdörrar och dörrlås. Vad kan detta vara för vagnsindivid?

Ola Ahlström
Malmö

Ett par bilder från Linköping 1963

av Patrik Eriksson, Thursday, October 14, 2021, 21:21 (922 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[image]
Också Linköping Norra med en massa godsvagnar.


Nyfiken på den större täckta bruna vagnen till vänster. Ger intryck av att vara en före detta kylvagn och med tanke på vad jag tycker mig se, med vikdörrar och dörrlås. Vad kan detta vara för vagnsindivid?

Ola Ahlström
Malmö

Det är med största sannolikhet SJ Grp 300234
Bild finns tagen av Kjell Friberg 1964 i Norsholm.

Ett par bilder från Linköping 1963

av Måns Johannesson, Thursday, October 14, 2021, 21:30 (922 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]
Också Linköping Norra med en massa godsvagnar.


Nyfiken på den större täckta bruna vagnen till vänster. Ger intryck av att vara en före detta kylvagn och med tanke på vad jag tycker mig se, med vikdörrar och dörrlås. Vad kan detta vara för vagnsindivid?

Ola Ahlström
Malmö


Det är med största sannolikhet SJ Grp 300234
Bild finns tagen av Kjell Friberg 1964 i Norsholm.

Som väl är en fd kylvagn med littra Hmp, ursprungligen KBJ H 1294.

/Måns

Ett par bilder från Linköping 1963

av Peter A, Friday, October 15, 2021, 11:23 (921 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag håller med ovanstående. Helt fantastiska bilder. Tack.

Du råkade möjligen inte ta en bild på Västervikslokomotorn bakom T43:an? Den verkar vara större än Typ 8, och med plogar.

[image]
Visst var T43 finast i originalmålningen? De gick till Hultsfred (och senare också till Västervik efter breddningen Åtvidaberg-Västervik 1964).

Ett par bilder från Linköping 1963

av Christer Brimalm, Friday, October 15, 2021, 14:20 (921 dagar sedan) @ Peter A

Roligt att bilderna uppskattas!
Tyvärr har jag missat att ta någon bild på den lokomotorn. Jag hade precis kommit igång och ta litet bilder på tåg vid den där tiden och det var nog mycket man missade. Men man får glädja sig över allt som man inte missade. :-)

Ett par bilder från Linköping 1963

av Ola Almquist, Friday, October 15, 2021, 21:43 (921 dagar sedan) @ Peter A

Jag håller med ovanstående. Helt fantastiska bilder. Tack.

Du råkade möjligen inte ta en bild på Västervikslokomotorn bakom T43:an? Den verkar vara större än Typ 8, och med plogar.

[image]

Det tror jag inte. Hytten ser ut som en typisk bred typ 8-hytt. Z 48 fanns i Linköping. Den skrotbeslutades 1963-11-29. Samma gäller för Z 37 i Norrköping.

/Ola