Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69 (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Thursday, October 14, 2021, 21:16 (897 dagar sedan)

[image]

Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69

av Christian, Friday, October 15, 2021, 22:57 (896 dagar sedan) @ lars moberg

De skulle kanske använt lite schampo i tvätten också.:-)
Hur som helst en fin bild på ett fint lok!

Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69

av Christer Nyqvist, Saturday, October 16, 2021, 21:55 (895 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Nådde inte Druv-Pär upp med långborsten ovan fönstren?

Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, October 16, 2021, 22:20 (895 dagar sedan) @ lars moberg

Jag trodde först att du glömt bokstaven o framför tvättat. Om detta blev resultatet efter en utförd tvätt så kan man väl nästan fråga sig om det var mödan värt?

Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69

av Lennart Petersen, Sunday, October 17, 2021, 17:55 (894 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag trodde först att du glömt bokstaven o framför tvättat. Om detta blev resultatet efter en utförd tvätt så kan man väl nästan fråga sig om det var mödan värt?

Det ser inte överdrivet snyggt ut, men kanske är det förändringar i färgen som inte går att tvätta bort ?
Men det högra ”602” ser ut att ha en ren fläck runtom.

Ett tvättat F lok på Sävenäs - 69

av Leif B, Sunday, October 17, 2021, 20:56 (894 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag trodde först att du glömt bokstaven o framför tvättat. Om detta blev resultatet efter en utförd tvätt så kan man väl nästan fråga sig om det var mödan värt?


Det ser inte överdrivet snyggt ut, men kanske är det förändringar i färgen som inte går att tvätta bort ?
Men det högra ”602” ser ut att ha en ren fläck runtom.

Loksidan är ju ren liksom höger och vänster tredjedel av fronten. Det är mitten av fronten som man inte kommit åt. Är loket tvättat med roterande borstar från sidan, så har de säkert inte kommit åt fronten. Fanns et roterande borstar där då? Annars skulle jag tro att man stått på sidoplattformar och tvättar med t ex slangborstar men inte riktigt nått fronterna. Om man står på en sidoplattform och ska sträcka sig ut mot mitten på fronten får man ingen kraft att gnugga ordentligt. Och ingrodd olje/bromsdamms/banvallsdammsblandning kan behöva både kemikalier och kraftfull gnuggning för att få bort.

Det är klart att det hade behövs lite mera gnuggning på fronten för att det skulle bli snyggt men det kan funnits goda anledningar till att det inte blev gjort.