Bild men var? (Järnväg allmänt)

av Hans O, Friday, October 15, 2021, 06:47 (916 dagar sedan)

God morgon, här kommer tyvärr "bilder av en bild" Detta foto trillade ut ur en "tåg bok" där ägaren (inte jag) inte kände till detta eller kommer i håg fotot. Det finns en chans att fotot låg där innan han köpte boken.

[img]images/uploaded/202110150424136169026db2a5d.jpg[/img]

Nu var det meningen att det skulle bli flerbilder men jag lägger upp detta först då jag inte klarade av att vända det rätt, testade att lägga nästa bild fel men det blev samma sak med det.

Lite info som jag sett då jag förstorat det på en Optilec (läsapparat för synskadade)

Det finns 2 stolpar nästan klockrent i djupet av foto vinklen
Vid träd stammen så finns det parkerings möjlighet vi ser en bil front.
Bakom stolparna ett fönster som jag tror är gavel på byggnaden.
Fönster finns också bakom "enbuskarna" som jag då tror är husets korta* lång* sida.

första *
Fönstret i gaveln så kan man tyda att man ser ut på andra sidan huset genom nästa gavels fönster, därför gissar jag att det är ganska "small" huskropp
Andra *
Man ser ganska tydligt ett lutande rött fällt snett bakom (upp anför i den liggande bilden)
Det kan väl inte vara så mycket annat än takpannor antar jag.

Mer bilder kommer i kväll efter job om det behövs, vet någon var detta är eller var?
Det behöver ju inte existera längre.
Skulle vara mycket trevligt om forumet lyckades lista ut var det är/var?

Mvh Hans O

Bild men var?

av Karlsson, Friday, October 15, 2021, 07:02 (916 dagar sedan) @ Hans O

God morgon, här kommer tyvärr "bilder av en bild" Detta foto trillade ut ur en "tåg bok" där ägaren (inte jag) inte kände till detta eller kommer i håg fotot. Det finns en chans att fotot låg där innan han köpte boken.

[img]images/uploaded/202110150424136169026db2a5d.jpg[/img]

Nu var det meningen att det skulle bli flerbilder men jag lägger upp detta först då jag inte klarade av att vända det rätt, testade att lägga nästa bild fel men det blev samma sak med det.

Lite info som jag sett då jag förstorat det på en Optilec (läsapparat för synskadade)

Det finns 2 stolpar nästan klockrent i djupet av foto vinklen
Vid träd stammen så finns det parkerings möjlighet vi ser en bil front.
Bakom stolparna ett fönster som jag tror är gavel på byggnaden.
Fönster finns också bakom "enbuskarna" som jag då tror är husets korta* lång* sida.

första *
Fönstret i gaveln så kan man tyda att man ser ut på andra sidan huset genom nästa gavels fönster, därför gissar jag att det är ganska "small" huskropp
Andra *
Man ser ganska tydligt ett lutande rött fällt snett bakom (upp anför i den liggande bilden)
Det kan väl inte vara så mycket annat än takpannor antar jag.

Mer bilder kommer i kväll efter job om det behövs, vet någon var detta är eller var?
Det behöver ju inte existera längre.
Skulle vara mycket trevligt om forumet lyckades lista ut var det är/var?

Mvh Hans O

Det skulle kunna vara vid stationen i Mölle.

Bild men var?

av David Sohlberg, Friday, October 15, 2021, 07:03 (916 dagar sedan) @ Hans O

God morgon, här kommer tyvärr "bilder av en bild" Detta foto trillade ut ur en "tåg bok" där ägaren (inte jag) inte kände till detta eller kommer i håg fotot. Det finns en chans att fotot låg där innan han köpte boken.

[img]images/uploaded/202110150424136169026db2a5d.jpg[/img]

Nu var det meningen att det skulle bli flerbilder men jag lägger upp detta först då jag inte klarade av att vända det rätt, testade att lägga nästa bild fel men det blev samma sak med det.

Lite info som jag sett då jag förstorat det på en Optilec (läsapparat för synskadade)

Det finns 2 stolpar nästan klockrent i djupet av foto vinklen
Vid träd stammen så finns det parkerings möjlighet vi ser en bil front.
Bakom stolparna ett fönster som jag tror är gavel på byggnaden.
Fönster finns också bakom "enbuskarna" som jag då tror är husets korta* lång* sida.

första *
Fönstret i gaveln så kan man tyda att man ser ut på andra sidan huset genom nästa gavels fönster, därför gissar jag att det är ganska "small" huskropp
Andra *
Man ser ganska tydligt ett lutande rött fällt snett bakom (upp anför i den liggande bilden)
Det kan väl inte vara så mycket annat än takpannor antar jag.

Mer bilder kommer i kväll efter job om det behövs, vet någon var detta är eller var?
Det behöver ju inte existera längre.
Skulle vara mycket trevligt om forumet lyckades lista ut var det är/var?

Mvh Hans O

Mölle?

Bild men var?

av Lennart Gustafsson, Friday, October 15, 2021, 08:43 (916 dagar sedan) @ Hans O

[img]images/uploaded/20211015064150616922ae451f4.jpg[/img]

Bild men var?

av Carl-Johan, Friday, October 15, 2021, 08:50 (916 dagar sedan) @ Hans O

[image]

Mölle

Bild men var?

av Klas Blomberg, Friday, October 15, 2021, 13:49 (915 dagar sedan) @ Carl-Johan

Är det alltså resterna av semaforen?

[link]https://digitaltmuseum.se/021018099865/invigning-av-molle-jarnvag-1910[/link]

Bild men var?

av Ingemar B, Friday, October 15, 2021, 14:05 (915 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det var väl ändstolpe till kontaktledningen.

Bild men var?

av K Lemming, Friday, October 15, 2021, 14:16 (915 dagar sedan) @ Ingemar B

Det var väl ändstolpe till kontaktledningen.

Visst var det så. Vill minnas att det stog likadana på lokalstationsdelen på Malmö C.

Bild men var?

av Jonny Saljefeldt, Friday, October 15, 2021, 15:45 (915 dagar sedan) @ K Lemming

Det var väl ändstolpe till kontaktledningen.


Visst var det så. Vill minnas att det stog likadana på lokalstationsdelen på Malmö C.

Finns/har funnits på ganska många stationer.

[link=https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/23489-Eiffeltornet]Tråd i ett grannforum[/link].

Bild men var?

av Hans O, Friday, October 15, 2021, 17:48 (915 dagar sedan) @ Hans O

God fredags kväll, då är gåtan löst Mölle station en solig sommar dag för några år sedan.
Bak på foto pappret står det "Kodak paper" skrivet snett över i jämna rader om nu det går att årtals bestämma fotografiet som inte behöver vara foto tillfället förstås.

Kikar man på bilden jag laddade upp så ser man att lamp fästet står nästan i foto vinklen, men senare bild så är lampfästet vänt med "öglan" mot fotografen, då fotografen tog bild på stationshuset

[link=https://banvakt.se/foto/008/008104.jpg]bild Mölle statin från Banvakt.se[/link]

Öppna länken i nytt "fönster" (tyvärr tråkig bild på stationen) så ser vi....

Stolpe... träd... stolpe... och till och tom en bil parkerad strax efter/nedanför den

Så vi ser skymten av en större byggnaden till höger om stations huset och inte själva stationen.

I mitt "egna arkiv" så kom svetsade stolpar runt 36 till 38 så stolpen/arna borde vara äldre än så men jag förmodar dom kom till vid elektrifieringen då dom står väldigt "rätt" ang denna spår plan. Men dessa nittade stolpar är väldigt tilltalade i sin enkelhet.

[link=https://www.ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_MOlle.jpg]Spårplan Mölle bangård[/link]

Jag tackar för alla svar