Om Vämlands Bro station hade (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, October 16, 2021, 07:31 (895 dagar sedan)

jag igår en del funderingar på sajten Bergslagernas Järnvägar på FB. Varför i all sin dar fick de ett 2 dra klassens stationshus i tegel? Det var ju en liten station i klass med Segmon och huset borde ju varit därefter. Inte heller fanns det mig veterligt någon rik baron e.dyl. som köpte ett större stn hus -sånt hände.....
Inlägget är här.
[image]

Om Vämlands Bro station hade

av Gunnar Lilienberg, Saturday, October 16, 2021, 10:55 (895 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det fanns ju tankar om en anslutande bana, ut på Värmlandsnäs. Det är ju möjligt att det var detta som styrde valet av stationshustyp.

Om Vämlands Bro station hade

av Thomas K Ohlsson, Saturday, October 16, 2021, 12:13 (895 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det fanns ju tankar om en anslutande bana, ut på Värmlandsnäs. Det är ju möjligt att det var detta som styrde valet av stationshustyp.

Hur konkreta var dessa planer?

Och varför funderade man på att ansluta i Värmlands Bro och inte i Säffle som för mej känns mer naturligt?

undrar
Thomas K Ohlsson

Om Vämlands Bro station hade

av Gunnar Lilienberg, Saturday, October 16, 2021, 14:38 (895 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det fanns ju tankar om en anslutande bana, ut på Värmlandsnäs. Det är ju möjligt att det var detta som styrde valet av stationshustyp.


Hur konkreta var dessa planer?

Och varför funderade man på att ansluta i Värmlands Bro och inte i Säffle som för mej känns mer naturligt?

undrar
Thomas K Ohlsson

Jag har försökt hitta mer information om planerna på en järnväg ut på Värmlandsnäs, men det visade sig att planerna gick ut på att dra järnvägen från Säffle. Min teori får nog därför avskrivas som felaktig. Däremot ska man vara försiktig med att bedöma dåtidens trafikunderlag utifrån dagens demografi. Betydligt fler bodde på landsbygden vid den tiden. Hur stort omland hade Värmlands Bro? Hur gick landsvägarna i området?

Om Vämlands Bro station hade

av Göran Sohlberg, Sunday, October 17, 2021, 10:31 (894 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Se3dan var det väl tänkt att det skulle vara en smalspårig järnväg har jag hört...

Om Vämlands Bro station hade

av Leif B, Sunday, October 17, 2021, 10:50 (894 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Se3dan var det väl tänkt att det skulle vara en smalspårig järnväg har jag hört...

Men det hade nog bara ökat behovet av ett stort stationshus.

Om Värmlands Bro station hade

av Sune Nylén, Saturday, October 16, 2021, 23:59 (894 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tack för de olika förslagen. Jag har givetvis övervägt olika alternativ tidigare. 1949 gjorde jag ett ofrivilligt uppehåll därstädes på hemväg från Grängesberg, som framgår av bifogade avskrift av en lokförarrapport i Landsarkivet i Göteborg.
[image]

Spårplan över Värmlands Bro stn finns

av Sune Nylén, Sunday, October 17, 2021, 00:03 (894 dagar sedan) @ Sune Nylén

för övrigt i BJ 22 som exempel på en mindre station.

Om Värmlands Bro station hade

av Sven-Erik B, Sunday, October 17, 2021, 07:58 (894 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Idag finns här en saluhall där närproducerat kivsmedel säljs.
Kött i många varianter. Även ostar och andra delikatesser
från bygden. Här finns café och restaurang.
Tack vare dessa verksamheter kan fastighetsägaren
hålla byggnaden i gott skick.

Om Värmlands Bro station hade

av Per K, Monday, October 18, 2021, 11:01 (893 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Värmlandsnäs har alltid haft stora gods och säterier och varit en rik bygd. Kopplingen mellan Värmlandsbro och Värmlandsnäs är också klar, så att Värmlandsnäs mera välbeställda personer skulle ha påverkat stationsbygget är inte helt otroligt.

För övrigt är dagens koppling mellan stationshuset och godsägare också tydlig. Innehavaren av 'Grön ko' som då också driver verksamheten i Värmlandsbro stationshus idag, är ägaren till Mässviks säteri vilket väl är det största godset på Värmlandsnäs. (Sedan har jag och denne godsägare en gång i tiden varit kollegor i skogsdatabranschen, men det är en helt annan historia!)

Om Värmlands Bro station hade

av Sune Nylén, Monday, October 18, 2021, 12:03 (893 dagar sedan) @ Per K

Värmlandsnäs har alltid haft stora gods och säterier och varit en rik bygd. Kopplingen mellan Värmlandsbro och Värmlandsnäs är också klar, så att Värmlandsnäs mera välbeställda personer skulle ha påverkat stationsbygget är inte helt otroligt.

För övrigt är dagens koppling mellan stationshuset och godsägare också tydlig. Innehavaren av 'Grön ko' som då också driver verksamheten i Värmlandsbro stationshus idag, är ägaren till Mässviks säteri vilket väl är det största godset på Värmlandsnäs. (Sedan har jag och denne godsägare en gång i tiden varit kollegor i skogsdatabranschen, men det är en helt annan historia!)

Jo, men det behövs ju industrier med x antal till och avkopplade vagnar för att komma upp i klass. Möjligen har det varit tänkt på 1870 att förlägga något exercisfält till trakten.

Om Värmlands Bro station hade

av lars t, Wednesday, October 20, 2021, 14:43 (891 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är riktigt att planer fanns fanns på järnväg från Säffle ut på "näset". Jag skrev om detta i ett "Sidospår" för ganska många år sedan.

Ett av de många problemen för detta projekt var att BJ inte ville upplåta bron i Säffle för det.

När projektet slutligen lades på hyllan visade det sig att en vinst hade uppstått, som fördelades mellan ägarna.

Banan som inte blev av gav avkastning, vilket inte så många småbanor gjorde!!!

Lars

Om Värmlands Bro station hade

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 20, 2021, 14:57 (891 dagar sedan) @ lars t

Det är riktigt att planer fanns fanns på järnväg från Säffle ut på "näset". Jag skrev om detta i ett "Sidospår" för ganska många år sedan.

Ett av de många problemen för detta projekt var att BJ inte ville upplåta bron i Säffle för det.

När projektet slutligen lades på hyllan visade det sig att en vinst hade uppstått, som fördelades mellan ägarna.

Banan som inte blev av gav avkastning, vilket inte så många småbanor gjorde!!!

Lars

Kan du minnas i vilket nummer av "Sidospår" denna artikel finns?

undrar
Thomas K Ohlsson

Om Värmlands Bro station hade

av Ola Almquist, Wednesday, October 20, 2021, 15:13 (891 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är riktigt att planer fanns fanns på järnväg från Säffle ut på "näset". Jag skrev om detta i ett "Sidospår" för ganska många år sedan.

Ett av de många problemen för detta projekt var att BJ inte ville upplåta bron i Säffle för det.

När projektet slutligen lades på hyllan visade det sig att en vinst hade uppstått, som fördelades mellan ägarna.

Banan som inte blev av gav avkastning, vilket inte så många småbanor gjorde!!!

Lars


Kan du minnas i vilket nummer av "Sidospår" denna artikel finns?

undrar
Thomas K Ohlsson

Det hittar man enkelt här. Sök på Säffle.

Om Värmlands Bro station hade

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 20, 2021, 15:14 (891 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är riktigt att planer fanns fanns på järnväg från Säffle ut på "näset". Jag skrev om detta i ett "Sidospår" för ganska många år sedan.

Ett av de många problemen för detta projekt var att BJ inte ville upplåta bron i Säffle för det.

När projektet slutligen lades på hyllan visade det sig att en vinst hade uppstått, som fördelades mellan ägarna.

Banan som inte blev av gav avkastning, vilket inte så många småbanor gjorde!!!

Lars


Kan du minnas i vilket nummer av "Sidospår" denna artikel finns?

undrar
Thomas K Ohlsson


Det hittar man enkelt här. Sök på Säffle.

Tack!
/TKO

Om Värmlands Bro station hade

av lars t, Monday, October 25, 2021, 14:51 (886 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tyvärr inte, men det bör ha varit nån gång mellan 2008 och 2010.

Lars

Om Vämlands Bro station hade

av Svante Andersson, Sunday, October 17, 2021, 16:01 (894 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jämför med Snyten på linjen Frövi-Krylbo.
Det stationshuset var gigantiskt jämfört med Värmlands Bro. Hade visserligen en korsande bana (SWB/KNJ) men i övrigt bara ren landsbygd.

[image]

SA

Lite om Snyten

av Sune Nylén, Sunday, October 17, 2021, 17:53 (894 dagar sedan) @ Svante Andersson

Snyten var 1923 en station av klass 4 A och förestods av Stationsinspektor så jämförelsen är väl inte helt relevant. Det var väl övergångsstation och hade stor vagnstrafik. Därav klassningen.