Banen over Svinesund (Järnväg allmänt)

av Erik W. Johansson, Monday, October 18, 2021, 20:57 (892 dagar sedan)

Bohusbanan ble bygget som statsbane til Skee fordi den skulle videre til Norge. Imidlertid var det ingen avtale mellom Sverige og Norge om en slik bane. Ville Sverige ha betalt for å bygge banen på norsk side om unionen ikke var blitt oppløst? Var det andre hensikter med å bygge Bohusbanan?

Banen over Svinesund

av Sven-Erik B, Monday, October 18, 2021, 21:43 (892 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Tanken var att det skulle bli en stambana
in till Oslo. En statlig stambana som motvikt
till den privata Bergslagsbanan.

Banen over Svinesund

av Sune Nylén, Tuesday, October 19, 2021, 10:29 (892 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Själva underlaget var nog inte bästa skick för en riksbana. Den framgår på djupa förkastningar med istidslera och risk för skred, som ju också inträffat i trakten av Munkedal, där den på ett ställe framgår på en bro pga. dålig bärighet. Den är rätt backig, längsta stigningen på norra delen är nära sex kilometer 10% o.s.v. SJ 1906- 31 Statsbanan genom Bohuslän. Bron över Göta älv har också vid tillfälle påseglats och varit ur trafik en längre tid m.m. Visserligen är Halden Prästebacke brant men framgår, liksom DJ och BJ på stabilare underlag.

Banen over Svinesund

av Stefan Isaksson, Tuesday, October 19, 2021, 20:52 (891 dagar sedan) @ Sune Nylén

Själva underlaget var nog inte bästa skick för en riksbana. Den framgår på djupa förkastningar med istidslera och risk för skred, som ju också inträffat i trakten av Munkedal, där den på ett ställe framgår på en bro pga. dålig bärighet. Den är rätt backig, längsta stigningen på norra delen är nära sex kilometer 10% o.s.v. SJ 1906- 31 Statsbanan genom Bohuslän. Bron över Göta älv har också vid tillfälle påseglats och varit ur trafik en längre tid m.m. Visserligen är Halden Prästebacke brant men framgår, liksom DJ och BJ på stabilare underlag.

Nja jag är inte så säker på att BJ hade stabilare underlag: Göta älv-dalen är inte att leka med i geotekniska sammanhang (minns raset i Surte - som jag förresten först hörde talas om i Desmond Bagleys roman Jordskredet).

För att återgå till trådstartarens fråga, så har jag inget svar. Men jag har intrycket att Svinesundsbanan inte var tillräckligt mycket kortare (vare sig i tid eller sträcka) för att motivera byggkostnaden. Om det faktum att Dalslands järnväg tidvis ägdes av norska intressen hade med det norska (o)intresset för Svinesundsbanan att göra vet jag inte.

SI

Banen over Svinesund

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, October 19, 2021, 21:46 (891 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Unionens upplösning 1905 spädde väl på ointresset för att bygga vidare från Skee. Det har i alla fall angetts som orsak i någon skrift, minns ej vilken.

Banen over Svinesund

av Anders.k., Wednesday, October 20, 2021, 11:44 (890 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Unionens upplösning 1905 spädde väl på ointresset för att bygga vidare från Skee. Det har i alla fall angetts som orsak i någon skrift, minns ej vilken.

"Alberts ofullbordade " av Thomas Görling var det troligen.

M.V.H Anders.k.

Banen over Svinesund

av Niklas Bygdestam, Wednesday, October 20, 2021, 14:32 (890 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Unionens upplösning 1905 spädde väl på ointresset för att bygga vidare från Skee. Det har i alla fall angetts som orsak i någon skrift, minns ej vilken.


Var det inte så att efter unionsupplösningen ökade intresset att ha trafik mellan Norge och Danmark, medan intresset från svenska staten istället sjönk? Det jag hört var att danskarna och norrmännen istället gick samman om transittrafik och då gick de samman med BJ och DJ, dvs GDG-banorna.

Med detta skulle då intresset från SJ:s sida att bygga en bana via Svinesund ha försvunnit.

Lite om kontinenttrafiken

av Sune Nylén, Wednesday, October 20, 2021, 21:45 (890 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Trafiken till Sverige/Kontinenten hade ju gamla anor. Trafiken över Fredrikshald Sunnanå järnväg och Bergslagernas hade ju etablerats redan när banorna öppnades. Innan Göteborg Hallands, Mellersta Hallands och Skåne Hallands var klara i slutet av åttiotalet, gick trafiken med ångbåt till Fredrikshavn f.v.b. till Hamburg med tåg. Man måste betänka att det var först 30 år senare som Bohusbanan var klar. Den slutade då på Gbg C, medan kontinentaltågen ankom och avgick från Göteborg B;s station. Även sedan staten övertagit
Hallandsbanorna 1 jan 1896 bestod den ordningen. Det var först den 15 maj 1930 som alla persontåg anlöpte Göteborgs Central.

Lite om kontinenttrafiken

av Harald, Thursday, October 21, 2021, 09:46 (890 dagar sedan) @ Sune Nylén

Att tanken var att Bohusbanan skulle bli en mellanriksbana stämmer nog. Annars hade det ju inte funnits någon orsak att låta statsbanan sluta i Skee. Att det var unionsupplösningen som gjorde att det inte blev något av är väl mera tveksamt. Finns det några belägg för att det var så eller är det bara en hypotes? Unionen bestod ju bara i att de båda länderna hade samma kung och att all utrikespolitik sköttes av den svenska regeringen. I övrigt var Norge ett självständigt land. Det var även före unionsupplösningen den norska staten som hade hand om de norska statsbanorna. Jag tycker det är svårt att se att unionsupplösningen på något sätt skulle ha ändrat förutsättningarna för att fortsätta Bohusbanan in i Norge. Kan det ha varit så att man fann att vägen genom Bohuslän inte erbjöd några fördelar jämfört med den existerande vägen över Kornsjö. d.v.s. att ett järnvägsbygge genom den besvärliga terrängen i nordligaste Bohuslän och över Idefjorden var bortkastade pengar.

Banen over Svinesund

av Erik W. Johansson, Friday, October 22, 2021, 11:07 (889 dagar sedan) @ Harald

Takk for mange gode svar!

Likevel har ingen gitt noe svar på hvordan Sverige og SJ så for seg finansieringen av banen på norsk side. I konkurranse med andre jernbaneplaner i Norge ville ikke denne blitt prioritert. Ville Sverige finansiert bro over Svinesund og noen kilometer bane videre til Berg på Østfoldbanen?

Banen over Svinesund

av Anders Jansson, Friday, October 22, 2021, 17:32 (888 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Nedan finns en länk till en sida som i sin tur innehåller en länk till en svensk statlig utredning i frågan. Innehåller mycket matnyttig information i frågan. Bland annat om det norska förslaget att undvika bro över Idefjorden genom att på norsk sida utgå från Prestebakke för att sedan via Holtet/Vassbotten följa Bullaresjöarna och ansluta till Bohusbanan längre söderut.

Länk till utredningen somPDF finns här.

Banen over Svinesund

av Erik W. Johansson, Sunday, October 24, 2021, 18:45 (886 dagar sedan) @ Anders Jansson

Takk for lenken til det dokumentet. På 20-tallet ble det utredet jernbaner i 'alle' retninger i Norge, så også i Sverige? Sannsynligheten for at det skulle bli en forbindelse mellom Bohusbanan og Norge tror jeg imidlertid var liten.


Det norske forslaget skulle nok først og fremst sørge for at avgreningen skulle skje etter Halden, som i alle år motarbeidet en forbindelse over Svinesund (slik at trafikken ville gå utenom Halden).

Banen over Svinesund

av Gunnar Lilienberg, Friday, October 22, 2021, 17:34 (888 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Takk for mange gode svar!

Likevel har ingen gitt noe svar på hvordan Sverige og SJ så for seg finansieringen av banen på norsk side. I konkurranse med andre jernbaneplaner i Norge ville ikke denne blitt prioritert. Ville Sverige finansiert bro over Svinesund og noen kilometer bane videre til Berg på Østfoldbanen?

Jag har nu letat upp den text i jubileumsskriften Statens Järnvägar 1856-1906 som beskriver detta ganska väl. Länken leder till sidan 207 och i sista stycket börjar den text som beskriver det politiska spelet kring banans byggande.

Kortfattat: Regeringen lade fram en proposition till 1897 års riksdag om att bygga en stadsbana från Olskroken till Svinesund, under förutsättning att Norge iordningställde en bana vidare från riksgränsen för anslutning till det norska järnvägsnätet. Denna proposition bifölls av första kammaren men avslogs med minsta möjliga marginal i andra kammaren. Året efter lade regeringen en ny proposition om byggande av järnväg med slutpunkt i Skee. Norge hade då gjort klart att man inte var beredd att stötta någon anslutning av denna bana till det norska bannätet, eftersom man inte ville att en konkurrenssituation skulle uppstå gentemot Dalslandsbanan. Denna proposition bifölls av båda kamrarna.

Frågan om en fortsättning till Norge var med andra ord död redan när banan började byggas, och hade inget att göra med unionsupplösningen.

Banen over Svinesund

av Erik W. Johansson, Sunday, October 24, 2021, 18:47 (886 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Takk for svar! Betyr det at Bohusbanan endte på Skee/Strömstad fikk lavere standard enn om den skulle inn i Norge?