Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder. (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, October 19, 2021, 08:34 (891 dagar sedan)

Yngves resa fortsätter med tåg 15, avgår 12.12 från Bofors och ankommer Otterbäcken 13,39. Han åker tillbaka mot Karlskoga med tåg 16, avgång 13.43.
Anteckningar under bilder.

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)

[image]
NBJ 7 i Otterbäcken.

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Det är inte riktigt klarlagt hur Yngve tog sej från Strömtorp eller Karlskoga till Degerfors, troligen med buss.
Han steg på tåg 713 avgång från Degerfors 15.30 och ankommer Karlstad 16.22, nytt tågnummer i Karlstad 4913, avgång 16.30 mot Oslo.

[image]
Tågmöte i Åmotfors som är beläget mellan Arvika och Charlottenberg. Bilden tagen från tåg 4913 i färdriktningen. Är det en Xoa5 han färdas i?
Den 19/ 6 1965 är en lördag.

Fordon i Otterbäcken -- Yo1 av klass A

av Ulf Pålsson, Tuesday, October 19, 2021, 09:18 (891 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Intressant att se att NBJ:s rälsbuss litt Yo1 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde släpvagnen UBo2, eller om den var av klass B.

Fordon i Otterbäcken -- Yo1 av klass A

av Överkörmästaren, Tuesday, October 19, 2021, 09:44 (891 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Intressant att se att NBJ:s rälsbuss litt Yo1 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde släpvagnen UBo2, eller om den var av klass B.

Det är väl släpvagnen som är närmast kameran?

Fordon i Otterbäcken -- UBo2 av klass A

av Ulf Pålsson, Tuesday, October 19, 2021, 10:07 (891 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Intressant att se att NBJ:s rälsbuss litt Yo1 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde släpvagnen UBo2, eller om den var av klass B.


Det är väl släpvagnen som är närmast kameran?

Aha! Jag omformulerar mig:

Intressant att se att NBJ:s rälsbussläp litt UBo2 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde rälsbussen Yo1, eller om den var av klass B.

Fordon i Otterbäcken -- UBo2 av klass A

av Överkörmästaren, Tuesday, October 19, 2021, 10:14 (891 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Intressant att se att NBJ:s rälsbuss litt Yo1 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde släpvagnen UBo2, eller om den var av klass B.


Det är väl släpvagnen som är närmast kameran?


Aha! Jag omformulerar mig:

Intressant att se att NBJ:s rälsbussläp litt UBo2 ansågs vara av klass A. Jag undrar om det också gällde rälsbussen Yo1, eller om den var av klass B.

Precis min tanke också, så jag tittade runt lite bland bilderna. På denna bild tycker jag att ett ”A” kan urskiljas: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=211740

En färgbild finns en bit ned på den här sidan: https://konsterud.com/services/järnvägen%20-%20nbj.html

I och med att vagnarna var konstruerade för multipeldrift så föreställer jag mig att de hade något slags genomgående huvudledning för bromsen, antingen pneumatisk eller elektrisk.

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Per K, Tuesday, October 19, 2021, 11:01 (891 dagar sedan) @ Ulfe

Han steg på tåg 713 avgång från Degerfors 15.30 och ankommer Karlstad 16.22, nytt tågnummer i Karlstad 4913, avgång 16.30 mot Oslo.

[image]
Tågmöte i Åmotfors som är beläget mellan Arvika och Charlottenberg. Bilden tagen från tåg 4913 i färdriktningen. Är det en Xoa5 han färdas i?
Den 19/ 6 1965 är en lördag.

Jag som har både Åmotfors och kommunikationstabeller som specialitet, föranleder mig till att försöka svara. Visade sig att jag bara har vintertidtabell för 1965 från september men det är ju samma tidtabellsperiod ändå. (Har kommunikationstabell från de flesta år men har senare insett att man borde ha både vintertidtabell och sommartidtabell för varje år!

Nej tåget är ingen Xoa5/X5. Den motorvagnstypen gick också på banan då men upp sent på kvällen och ned väldigt tidigt på morgonen som förlängning av expresstågen 51/52 Värmlänningen. 712/713/4913 var i stället snälltåget Mälardalen som gick med Yoa2/X9 med körväg Stockholm - Västerås - Frövi - Örebro - Svartåbanan - Degerfors - Karlstad - Charlottenberg. Det är med all säkerhet fönstren från ett sådant tågsätt man ser och man tyckte ju det var väldigt roligt att åka med sådana tågsätt på den tiden, då man kunde sitta bakom föraren i salongen och titta genom fönstren framåt!

Vad gäller de byggnader som syns på bilden finns alla kvar. Godsmagasinet till vänster och så stationshuset och magasinet till höger i bild. Det sistnämnda som förr innehades av Lantmännen och senare av ortens Järnaffär, är nu ganska fallfärdigt. Betydligt färre spår på stationen idag men betydligt mera perrong.

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Per K, Tuesday, October 19, 2021, 11:40 (891 dagar sedan) @ Per K


Nej tåget är ingen Xoa5/X5. Den motorvagnstypen gick också på banan då men upp sent på kvällen och ned väldigt tidigt på morgonen som förlängning av expresstågen 51/52 Värmlänningen. 712/713/4913 var i stället snälltåget Mälardalen som gick med Yoa2/X9 med körväg Stockholm - Västerås - Frövi - Örebro - Svartåbanan - Degerfors - Karlstad - Charlottenberg. Det är med all säkerhet fönstren från ett sådant tågsätt man ser och man tyckte ju det var väldigt roligt att åka med sådana tågsätt på den tiden, då man kunde sitta bakom föraren i salongen och titta genom fönstren framåt!

Får nog rätta mig själv lite vad gäller Xoa5 upp till Charlottenberg. Tågsättet gick i flera tidtabeller ända upp som direkt förlängning av Värmlänningen, men just 1965 verkar den inte ha gjort det när jag läser tidtabellen lite mera noggrant. Det var byte till rälsbuss Y6/Y7 i Karlstad då men det var anslutning i båda riktningar.

Resenären reste alltså till Oslo men han fick ju byta tåg då i Charlottenberg. På den tiden och under många år var lokaltrafiken sådan att det gick tre tågpar på linjen Oslo - Charlottenberg med motorvagn, troligen BM65. De kunde dock haka på personvagnar i de tågen också. Ett tågsätt övernattade i Charlottenberg och gick till Oslo på morgonen. Framåt lunch kom ett tågsätt och vände tillbaka efter lunch. Under eftermiddagen kom nästa tågsätt som då vände tillbaka mot Oslo på kvällen med anslutning då från Mälardalen. Så kom också sista tåget från Oslo och övernattade i Charlottenberg vid 21-tiden. Vår resenär ankom Oslo Ö kl 22.12 enligt tidtabellen. Ska sägas också att Mälardagen gick alla dagar i veckan ända upp till Charlottenberg. Intressant att i kommunikationstabellen finns symbolen öppen trekant vid Åmotfors, vilket betyder 'Stationen har vid veckoskiften och helger ingen personal i tjänst vid tåget'. Detta var ju en lördag men bevisligen var personal i tjänst då det ju var ett tågmöte. 19/6 kan ju ha varit midsommar då också, men på den tiden var väl midsommardagen inte alltid en lördag utan ett bestämt datum?

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Per K, Tuesday, October 19, 2021, 14:04 (891 dagar sedan) @ Per K

Får nog rätta mig själv lite vad gäller Xoa5 upp till Charlottenberg. Tågsättet gick i flera tidtabeller ända upp som direkt förlängning av Värmlänningen, men just 1965 verkar den inte ha gjort det när jag läser tidtabellen lite mera noggrant. Det var byte till rälsbuss Y6/Y7 i Karlstad då men det var anslutning i båda riktningar.

Kompletterar lite till med att 1964 gick Xoa5 som Värmlänningen upp till Charlottenberg över natten, men inte 1965 då. 1964 var det f.ö. ett roligt tågmöte i Åmotfors runt 4.40 på morgonen där nattsnälltåget Stockholm - Oslo, med norskt lok (El11 eller El13), mötte Värmlänningen med Xoa5 då. Jag var aldrig uppe och kollade detta möte, 10 år gammal som jag var då.....

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Ulfe, Tuesday, October 19, 2021, 11:46 (891 dagar sedan) @ Per K


Jag som har både Åmotfors och kommunikationstabeller som specialitet, föranleder mig till att försöka svara. Visade sig att jag bara har vintertidtabell för 1965 från september men det är ju samma tidtabellsperiod ändå. (Har kommunikationstabell från de flesta år men har senare insett att man borde ha både vintertidtabell och sommartidtabell för varje år!

Nej tåget är ingen Xoa5/X5. Den motorvagnstypen gick också på banan då men upp sent på kvällen och ned väldigt tidigt på morgonen som förlängning av expresstågen 51/52 Värmlänningen. 712/713/4913 var i stället snälltåget Mälardalen som gick med Yoa2/X9 med körväg Stockholm - Västerås - Frövi - Örebro - Svartåbanan - Degerfors - Karlstad - Charlottenberg. Det är med all säkerhet fönstren från ett sådant tågsätt man ser och man tyckte ju det var väldigt roligt att åka med sådana tågsätt på den tiden, då man kunde sitta bakom föraren i salongen och titta genom fönstren framåt!

Vad gäller de byggnader som syns på bilden finns alla kvar. Godsmagasinet till vänster och så stationshuset och magasinet till höger i bild. Det sistnämnda som förr innehades av Lantmännen och senare av ortens Järnaffär, är nu ganska fallfärdigt. Betydligt färre spår på stationen idag men betydligt mera perrong.

Stort tack för svar! Intressant färdväg för Mälardalen.

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, October 19, 2021, 15:42 (891 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.

Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av K Lemming, Tuesday, October 19, 2021, 22:44 (891 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?

Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 19, 2021, 22:58 (891 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?

Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av K Lemming, Tuesday, October 19, 2021, 23:14 (891 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO

Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Bengt Löfgren, Wednesday, October 20, 2021, 05:02 (891 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO


Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.

Eller "felplacerad".
Hade allt varit normalt skulle väl manövervagnen, som den nu var vänd, gått först till Otterbäcken.
Då uppkommer den allvarliga frågan varför så icke var fallet.

Hypotes:
Man kanske tyckte att det var tryggare att ha ett fordon som drar i stället för att "det puttar på".

;-)

Manövervagnar/släp till NBJ Motala och ASJ rälsbussar?

av K Lemming, Wednesday, October 20, 2021, 12:07 (890 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO


Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.


Eller "felplacerad".
Hade allt varit normalt skulle väl manövervagnen, som den nu var vänd, gått först till Otterbäcken.
Då uppkommer den allvarliga frågan varför så icke var fallet.

Hypotes:
Man kanske tyckte att det var tryggare att ha ett fordon som drar i stället för att "det puttar på".

;-)

Det har du ju helt rätt i, tänkte inte på den enkla lösningen. Så din hypotes är ganska trolig om det inte berodde på att manöverutrustningen inte var kompatibel mellan fordonen.

Fanns det manövervagnar/släp även till Motala bussarna när dessa levererades?

Manövervagnar/släp till NBJ Motala och ASJ rälsbussar?

av Överkörmästaren, Wednesday, October 20, 2021, 12:38 (890 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO


Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.


Eller "felplacerad".
Hade allt varit normalt skulle väl manövervagnen, som den nu var vänd, gått först till Otterbäcken.
Då uppkommer den allvarliga frågan varför så icke var fallet.

Hypotes:
Man kanske tyckte att det var tryggare att ha ett fordon som drar i stället för att "det puttar på".

;-)


Det har du ju helt rätt i, tänkte inte på den enkla lösningen. Så din hypotes är ganska trolig om det inte berodde på att manöverutrustningen inte var kompatibel mellan fordonen.

Äsch, inte hade man väl beställt manövervagnar om man inte hade känt sig trygg med att använda dem, då hade man beställt dem som släpvagnar och sparat många sköna tusenlappar.

Det har hänt många gånger att en manövervagn gått felvänd efter en rälsbuss helt enkelt för att den hamnade så enligt omlopps- och växlingsrutinerna. Om det fanns tid för rundgång vid nästa vändning så var ju det inget problem.

Med detta sagt, så är jag ganska säker på att dessa släp bara fungerade som manövervagnar tillsammans med ”sina” bussar, och inte med bussen på bilden. ASJ-bussarna var ju multipelkörbara, det tror jag knappast att motalabussarna från 1940 var.

Fanns det manövervagnar/släp även till Motala bussarna när dessa levererades?

Släp utan manöverutrustning: https://digitaltmuseum.se/021018122363/ralsbuss-nora-bergslags-jarnvag-nbsj-y01-1-nbsj-...

Manövervagnar/släp till NBJ Motala och ASJ rälsbussar?

av Leif B, Wednesday, October 20, 2021, 22:07 (890 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO


Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.


Eller "felplacerad".
Hade allt varit normalt skulle väl manövervagnen, som den nu var vänd, gått först till Otterbäcken.
Då uppkommer den allvarliga frågan varför så icke var fallet.

Hypotes:
Man kanske tyckte att det var tryggare att ha ett fordon som drar i stället för att "det puttar på".

;-)


Det har du ju helt rätt i, tänkte inte på den enkla lösningen. Så din hypotes är ganska trolig om det inte berodde på att manöverutrustningen inte var kompatibel mellan fordonen.


Äsch, inte hade man väl beställt manövervagnar om man inte hade känt sig trygg med att använda dem, då hade man beställt dem som släpvagnar och sparat många sköna tusenlappar.

Det har hänt många gånger att en manövervagn gått felvänd efter en rälsbuss helt enkelt för att den hamnade så enligt omlopps- och växlingsrutinerna. Om det fanns tid för rundgång vid nästa vändning så var ju det inget problem.

Med detta sagt, så är jag ganska säker på att dessa släp bara fungerade som manövervagnar tillsammans med ”sina” bussar, och inte med bussen på bilden. ASJ-bussarna var ju multipelkörbara, det tror jag knappast att motalabussarna från 1940 var.

Fanns det manövervagnar/släp även till Motala bussarna när dessa levererades?


Släp utan manöverutrustning: https://digitaltmuseum.se/021018122363/ralsbuss-nora-bergslags-jarnvag-nbsj-y01-1-nbsj-...

Man kan i och för sig varit trygg när man beställde manövervagnarna men tryggheten försvunnit när det kom i drift eller med åren. (Dessa manövervagnar har man ju emellanåt inte känt sig trygg att använda - ur driftsäkerhetssynpunkt.)

Det har ju framgått i en annan tråd att Motala- och ASJ-bussarna alla hade drivlina från Deutsche Werke så de kunde ju varit multbara trots olika karosstillverkare, men jag medger att det nog inte är troligt.

Någon som vet?

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 19, 2021, 20:50 (891 dagar sedan) @ Ulfe

Yngves resa fortsätter med tåg 15, avgår 12.12 från Bofors och ankommer Otterbäcken 13,39. Han åker tillbaka mot Karlskoga med tåg 16, avgång 13.43.
Det är inte riktigt klarlagt hur Yngve tog sej från Strömtorp eller Karlskoga till Degerfors, troligen med buss.
Han steg på tåg 713 avgång från Degerfors 15.30 och ankommer Karlstad 16.22, nytt tågnummer i Karlstad 4913, avgång 16.30 mot Oslo.
Tågmöte i Åmotfors som är beläget mellan Arvika och Charlottenberg. Bilden tagen från tåg 4913 i färdriktningen. Är det en Xoa5 han färdas i?
Den 19/ 6 1965 är en lördag.

Enligt NBJ tdt-bok för denna tidtabellsperiod ankom tåg 16 Strömtorp 14.35 (behovsuppehåll x). Yngve kan ha tagit pt 4936Y (Kristinehamn - Laxå) till Degerfors med avgångstid Strömtorp 14.51 och ankomst Degerfors 14.55. Det är väl mest sannolikt. Tåg 713 anges i grafen som Y-tåg, så kanske bilden togs från hytten på en Yoa2?

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av Ulfe, Wednesday, October 20, 2021, 07:13 (891 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Yngves resa fortsätter med tåg 15, avgår 12.12 från Bofors och ankommer Otterbäcken 13,39. Han åker tillbaka mot Karlskoga med tåg 16, avgång 13.43.
Det är inte riktigt klarlagt hur Yngve tog sej från Strömtorp eller Karlskoga till Degerfors, troligen med buss.
Han steg på tåg 713 avgång från Degerfors 15.30 och ankommer Karlstad 16.22, nytt tågnummer i Karlstad 4913, avgång 16.30 mot Oslo.
Tågmöte i Åmotfors som är beläget mellan Arvika och Charlottenberg. Bilden tagen från tåg 4913 i färdriktningen. Är det en Xoa5 han färdas i?
Den 19/ 6 1965 är en lördag.


Enligt NBJ tdt-bok för denna tidtabellsperiod ankom tåg 16 Strömtorp 14.35 (behovsuppehåll x). Yngve kan ha tagit pt 4936Y (Kristinehamn - Laxå) till Degerfors med avgångstid Strömtorp 14.51 och ankomst Degerfors 14.55. Det är väl mest sannolikt. Tåg 713 anges i grafen som Y-tåg, så kanske bilden togs från hytten på en Yoa2?

Tack för svar! Ja så var det säkert då Yngve föredrog tågresa istället för bussresa.

Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder.

av M.Svenson, Wednesday, October 20, 2021, 10:57 (890 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Som flera föreslagit så är det en Yoa2/X9 som Yngve reser med i tåg 4913. Detaljer som handtaget monterat på glasytan på sidofönstret, torkararmen som kommer från torkarmotoren monterad ovan frontfönstern och refexerna av lysrören inifrån kupén är alla typiska Yoa2/X9 detaljer som inte förekommer på Xoa5/X5. Troligtvis hänger det jacka eller kanske en motorvagnskavaj till höger om höger frontfönster som skapar den konvexa linjen som lurar en att tro det er en Xoa5/X5.

Mvh Martin ☺