Ulriksfors med kaffepaus (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 19, 2021, 21:20 (913 dagar sedan)

På detta forum har tidigare skrivits om "Beda i Hackås" och om denna service på Inlandsbanan men även i Ulriksfors tillhandahölls kaffe, bröd m.m., exempelvis 30 juli 1975 när jag tog dessa bilder i anslutning till pt 4551 uppehåll 19.33-19.39. Under uppehehållet kopplades vagnar på som ankommit från Strömsund i pt 4561 så tågsammansättningen för pt 4551 vid avgång från Ulriksfors blev Y8 1064 + UF6 2140 (båda dessa från Strömsund) + Y8 1067 + Y7 1191 + UFo6 1970 + Y7 1154 + 1174.
[image]
[image]

Ulriksfors med kaffepaus

av tobbe, Tuesday, October 19, 2021, 22:09 (913 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag kommer väl ihåg denna paus i Ulriksfors och har för mig att denna service upphörde någon gång i slutet 1990-talet. Sista tiden så övertogs den av en man som tydligen drev hotellet "Temperance" bakom stationen men så började denne att ta till starkvaror av olika slag, glömde bort att leverera de smörgåsar som beställts och som i slutskedet inte var så färska varvid beställningarna uteblev och att sedan hotellet drabbades av en omfattande brand och förmodligen brann ner gjorde inte saken bättre. Han fick sedan en tid utnyttja en lokal i stationshuset men misskötte sig grundligt och skadan var redan skedd och det hela rann sedan ut i "sanden" Detta berättat av en lokalt boende i samhället vid ett besök per bil för att just plåta detta tillfälle men detta gick som sagt om intet. Mycket tråkig historia som sagt.
tobbe

Ulriksfors med kaffepaus

av Bernt Talbrant, Wednesday, October 20, 2021, 09:35 (913 dagar sedan) @ tobbe

Jag kommer väl ihåg denna paus i Ulriksfors och har för mig att denna service upphörde någon gång i slutet 1990-talet. Sista tiden så övertogs den av en man som tydligen drev hotellet "Temperance" bakom stationen men så började denne att ta till starkvaror av olika slag, glömde bort att leverera de smörgåsar som beställts och som i slutskedet inte var så färska varvid beställningarna uteblev och att sedan hotellet drabbades av en omfattande brand och förmodligen brann ner gjorde inte saken bättre. Han fick sedan en tid utnyttja en lokal i stationshuset men misskötte sig grundligt och skadan var redan skedd och det hela rann sedan ut i "sanden" Detta berättat av en lokalt boende i samhället vid ett besök per bil för att just plåta detta tillfälle men detta gick som sagt om intet. Mycket tråkig historia som sagt.
tobbe

En man vid namn Alvar Gabrielsson från Strömsund skötte serveringen från en liten röd skåpbil i Ulriksfors på 1980-talet och fram tills att trafiken upphörde (tillfälligt) från 1 november 1992. Jag är osäker på om han återkom när trafiken sedan rullade igång igen. När jag sökte på hans namn konstaterar jag f ö att han avled i mars 2020.

//En som handlat många gånger av Alvar G och alltid var nöjd

Ulriksfors med kaffepaus

av Alex, Wednesday, October 20, 2021, 07:26 (913 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag reste mycket mellan Östersund-Dorotea på 60-70 talet och kaffepausen i Ulriksfors var alltid ett mysigt avbrott i resan även om min familj och jag själv sällan utnyttjade tjänsten. Det blev ändå ett behagligt lugn när resenärerna gick ut till kaffe-vagnen alltmedan ur- och inväxling av Strömsundsvagnen pågick. Det blev också chans till en bensträckare och någongång i början av 70-talet tåg jag denna suddiga vinterbild med en Instamatic kamera. Kaffe-vagnen stod då på perrongen och ni skymtar några kaffesugna kunder i bakgrunden.

[image]