T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976 (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Thursday, October 21, 2021, 17:42 (912 dagar sedan)

[image]

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Niklas Bygdestam, Thursday, October 21, 2021, 17:43 (912 dagar sedan) @ lars moberg

[image]


Snyggt!

Hur många T45 finns i livet idag?

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Peter-N, Thursday, October 21, 2021, 18:13 (912 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Finns bara en T45 327 kvar hos MfGDJ ej fungerande.

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Macadam, Thursday, October 21, 2021, 23:29 (912 dagar sedan) @ Peter-N

Finns bara en T45 327 kvar hos MfGDJ ej fungerande.

-324 lev 710707 slopad 770101. Använd hos ASEA, Västerås. Såld 84 Sydvaranger, Kirkenes De 102. Skrotad 9810 Björnvatne.
-325 lev 710707 slopad 770101. Skrotad 78 Falun.
-326 lev 711112 slopad 770101. Såld 77 Avesta Järnverk 433. Övertagen 95 av SJ-Gods. Skrotad 02 Avesta.
-327 lev 711021 slopad 770101. Använd hos ASEA, Ludvika, såld till Oxelösunds Järnverk våren 1983, -96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Överlåten/Överförd/Såld? mfGDJ.
-328 lev 720330 slopad 770101. Såld 79 Hofors Stål 8631. Såld 9207 SJ-Gods. Såld 9410 SP-Tågservice. Såld 96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Såld 9605 skrot. Skrotad 96 Östersund. (källa J-E Hedlöf, postvagnen 2005)

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Niklas Bygdestam, Thursday, October 21, 2021, 23:39 (911 dagar sedan) @ Macadam

Finns bara en T45 327 kvar hos MfGDJ ej fungerande.


-324 lev 710707 slopad 770101. Använd hos ASEA, Västerås. Såld 84 Sydvaranger, Kirkenes De 102. Skrotad 9810 Björnvatne.
-325 lev 710707 slopad 770101. Skrotad 78 Falun.
-326 lev 711112 slopad 770101. Såld 77 Avesta Järnverk 433. Övertagen 95 av SJ-Gods. Skrotad 02 Avesta.
-327 lev 711021 slopad 770101. Använd hos ASEA, Ludvika, såld till Oxelösunds Järnverk våren 1983, -96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Överlåten/Överförd/Såld? mfGDJ.
-328 lev 720330 slopad 770101. Såld 79 Hofors Stål 8631. Såld 9207 SJ-Gods. Såld 9410 SP-Tågservice. Såld 96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Såld 9605 skrot. Skrotad 96 Östersund. (källa J-E Hedlöf, postvagnen 2005)

Intressant att T45 325 skrotades redan 1978. Loket var ju nästan nytt då. Kan det ha varit med om någon olycka? För annars kunde de väl ha väntat in att någon velar köpa det?

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid .... SJ Gods?

av Leif B, Saturday, October 23, 2021, 16:05 (910 dagar sedan) @ Macadam

Finns bara en T45 327 kvar hos MfGDJ ej fungerande.


-324 lev 710707 slopad 770101. Använd hos ASEA, Västerås. Såld 84 Sydvaranger, Kirkenes De 102. Skrotad 9810 Björnvatne.
-325 lev 710707 slopad 770101. Skrotad 78 Falun.
-326 lev 711112 slopad 770101. Såld 77 Avesta Järnverk 433. Övertagen 95 av SJ-Gods. Skrotad 02 Avesta.
-327 lev 711021 slopad 770101. Använd hos ASEA, Ludvika, såld till Oxelösunds Järnverk våren 1983, -96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Överlåten/Överförd/Såld? mfGDJ.
-328 lev 720330 slopad 770101. Såld 79 Hofors Stål 8631. Såld 9207 SJ-Gods. Såld 9410 SP-Tågservice. Såld 96 SSAB Tunnplåt, Borlänge. Såld 9605 skrot. Skrotad 96 Östersund. (källa J-E Hedlöf, postvagnen 2005)

Varför köpte SJ Gods två lok på 90-talet? Använde SJ Gods dem någonsin?

Eller ingick det någon affärsöverenskommelse då SJ Gods tog över den interna växlingen från Hofors resp Avesta, men genast ersattes av SJ-lok?

/fundera
Leif

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Ulfe, Friday, October 22, 2021, 07:56 (911 dagar sedan) @ lars moberg

Tack för bild!
Här en bild på loket skannad från ASEA-s broschyr.

[image]

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Niklas Bygdestam, Friday, October 22, 2021, 12:54 (911 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för bild!
Här en bild på loket skannad från ASEA-s broschyr.

[image]


Vad jag förstår var ju T45 egentligen modernare än T44. Men SJ gillade tydligen inte dessa.

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Richard Loe, Friday, October 22, 2021, 21:02 (911 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Det måste vara en av de sista bilderna som togs av loken i SJ regi, dom lämnades ju tillbaka till ASEA samma år.

En fin bild, och man kan konstatera att vägen fortfarande är lika smal...

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av tobbe, Friday, October 22, 2021, 21:43 (911 dagar sedan) @ Richard Loe

T45 blev väl aldrig en lyckad konstruktion och vad jag vill minnas att när jag vd ett besök vid Borlänge Lst så berättade en i personalen att driftsäkerheten på loken var väldigt osäker och sade att i regel så rullade 2 lok i tjänst och de övriga stod eller väntade på verkstadsbesök. Norska Thunes var väl inblandad i tillverkningen och om jag inte minns fel så handlade det om det föråldrade smörjsystemet som de hade hand om. Någon kan kanske rätta mig i ämnet.
Var det inte därför som SJ avstod från att överta loken? Avesta Jernverk övertog ju ett exemplar som senare skrotades.
tobbe

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Niklas Bygdestam, Friday, October 22, 2021, 22:37 (911 dagar sedan) @ tobbe

T45 blev väl aldrig en lyckad konstruktion och vad jag vill minnas att när jag vd ett besök vid Borlänge Lst så berättade en i personalen att driftsäkerheten på loken var väldigt osäker och sade att i regel så rullade 2 lok i tjänst och de övriga stod eller väntade på verkstadsbesök. Norska Thunes var väl inblandad i tillverkningen och om jag inte minns fel så handlade det om det föråldrade smörjsystemet som de hade hand om. Någon kan kanske rätta mig i ämnet.
Var det inte därför som SJ avstod från att överta loken? Avesta Jernverk övertog ju ett exemplar som senare skrotades.
tobbe


Det var Pielstickmotorer på T45. Hur bra fungerade dessa?

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Thomas K Ohlsson, Friday, October 22, 2021, 22:54 (911 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

T45 blev väl aldrig en lyckad konstruktion och vad jag vill minnas att när jag vd ett besök vid Borlänge Lst så berättade en i personalen att driftsäkerheten på loken var väldigt osäker och sade att i regel så rullade 2 lok i tjänst och de övriga stod eller väntade på verkstadsbesök. Norska Thunes var väl inblandad i tillverkningen och om jag inte minns fel så handlade det om det föråldrade smörjsystemet som de hade hand om. Någon kan kanske rätta mig i ämnet.
Var det inte därför som SJ avstod från att överta loken? Avesta Jernverk övertog ju ett exemplar som senare skrotades.
tobbe

Det var Pielstickmotorer på T45. Hur bra fungerade dessa?

Jag trodde det var en vanlig hederlig Hedemoradiesel? Eller handlade det om ett licensbygge?

/TKO

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av Macadam, Saturday, October 23, 2021, 00:51 (910 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson


Jag trodde det var en vanlig hederlig Hedemoradiesel? Eller handlade det om ett licensbygge?

/TKO

Ja, Hedemora diesel licensbyggde SEMT Pielstick. Men de gjorde visst vissa modifieringar för T45 och kallade den Hedemora V16A. Intressanta artiklar publicerade på postvagnen.

T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976

av janis08, Saturday, October 23, 2021, 18:00 (910 dagar sedan) @ Macadam

När det gäller T45 328 (Asea 1702/1972) så har jag en notering om att loket såldes 1994 till SP Järnvägsservice i Östersund. Så står det bl.a. på www.svenska-lok.se. Kan det möjligtvis vara så att SP Tågservice var ett moderbolag eller en felskrivning?