Smalspåriga personvagnar: I halvtid (Järnväg allmänt)

av Johan O, Thursday, October 21, 2021, 18:38 (911 dagar sedan)

Hej!

Vi vill börja med att tacka alla er som gett oss uppskattande kommentarer för det vi hittills har lagt ut om de smalspåriga järnvägarnas personvagnar. Även om det kanske har verkat som att vi gett upp med våra genomgångar, är det på intet sätt så.

Först ut härnäst blir Näs-Morshyttans Järnväg och därefter Norra Hälsingland innan vi ger oss på Västgötanätet. Där finns kanske de allra "svåraste" banorna i form av Lidköping-Skara-Stenstorp, Håkantorp-Lidköping och Mariestad-Moholm, vars tidiga vagnar har visat sig vara mycket svåra att hitta uppgifter om. Detsamma gäller för några banors postvagnar, som i något fall ägts av flera bolag tillsammans, eller för andra vagnar slopats, sålts, byggts om och därefter återuppstått hos någon annan bana.

Efter Västergötland återstår "bara" Roslagsnätet...

Vi är mycket tacksamma för de kompletteringar och foton som ni läsare kommit med. I vissa fall har vi kunnat räta ut frågetecknen, ibland har nya frågetecken kanske uppstått...? Vi har försökt att hänga med och svara, men i något fall kanske vi inte har lyckats ge kommentarerna rättmätig uppmärksamhet. I sammanhanget skulle vi därför tex gärna komma i kontakt med signaturen [b]arjesko[/b] som [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=227852]här[/link] hade intressant fakta om NVHJ. Skicka gärna ett mail via brevet här ovan!

Bland källorna för de olika inläggen har vi ibland haft hjälp av de syningsprotokoll som Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen gjort vid banornas trafikstart. För kommande NMJ-inlägg har vi inte haft något syningsprotokoll tillgängligt, vilket hade varit till stor nytta. Vi har inte heller hittat dem i Väg- o vattenarkivet på Riksarkivet. Om någon vet var man kan hitta dessa, eller rent av har tillgång till dem får ni gärna höra av er.

Vi vill även ägna Kjell Aghult en speciell tanke, vi kommer att sakna hans genomgångar av banornas busstrafik. Vid genomläsningen av styrelseprotokollen för vissa banor ser man att busstrafiken i en del fall på trettiotalet tycks ha tagit mer tid än järnvägstrafiken i styrelserna.

Föresten, för er som undrat: frågan om en eventuell bok avancerar så sakteliga framåt.

/Johan & Stefan

Vi passar även på att göra lite reklam för de banor vi redan hunnit gå igenom. Tyvärr är många av bildlänkarna i de äldre inläggen trasiga då bilderna flyttat från samlingsportalen till Digitalt Museum.

[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=208661]DONJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=209500]BLJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=209758]NÖJ del 1[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=209815]NÖJ del 2[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210027]VB[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210450]WFJ/WÖJ & FVÖJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210623]VSBJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210692]MÖJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=210988]EÖJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=211323]LCJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=211761]KTsJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=212428]Öland del 1[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=213449]Öland del 2[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=214964]KBJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=215910]MÅJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=216236]ROJ/RÄJ & ÖSmJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=216418]ÖVJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=217756]WKJ/WKÅJ/VVJ & VÅHJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=218390]HVsJ/HVmJ & VJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=218762]HWJ/WÅB/NBJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=221840]NVHJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=222139]GJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=222233]KlRJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=222412]SlRJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=223507]RHJ, VVJ & SGJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=226550]NKLJ del 1[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=228439]NKLJ del 2[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=230206]NKLJ del 3[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=231525]NKLJ del 4[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=234152]ASLJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=234767]UJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=241894]FJ[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=246430]ULB[/link]

Smalspåriga personvagnar: I halvtid - Trefotabanor?

av Johan P, Friday, October 22, 2021, 04:14 (911 dagar sedan) @ Johan O

Tack för fantastiskt arbete och presentationer. Läste om NMJ. Väldigt spänande att läsa om dessa mindre kända järnvägar och deras personvagnar!

I listan verkar det endast vara banor med 891 mm. Finns det planer för 1067, 1093, 802, 600 osv också? Det är ju ett enormt arbete du lagt ner så jag förstår ju om det blir för mycket. Men dessa är ju betydligt färre i antal iallafall.

Smalspåriga personvagnar: I halvtid - Trefotabanor?

av Stefan Olsson, Tuesday, October 26, 2021, 17:03 (906 dagar sedan) @ Johan P

I listan verkar det endast vara banor med 891 mm. Finns det planer för 1067, 1093, 802, 600 osv också? Det är ju ett enormt arbete du lagt ner så jag förstår ju om det blir för mycket. Men dessa är ju betydligt färre i antal iallafall.

Det var kanske något freudianskt med att vi inte begränsade det till trefotabanorna i början. Det var nog tanken. Letandet i arkiven har resulterat i en hel del "bifångst", men innan det kan bli aktuellt ska privatbanorna på 891 vara avklarade. Och det är en hel del arbete kvar med dem...

Sedan har vi väl då och då hävdat att en fortsättning in djupare i SJ-tiden skulle vara intressant. Så det kommer kanske i första hand i så fall.