Debatt om bidrag (Järnvägs- och Museiföreningar)

av mormorsgruvan @, fredag, oktober 22, 2021, 10:09 (47 dagar sedan)

Skall föreningar som bedriver trafik verkligen kunna få bidrag (från RAÄ) till hjulringar och tuber ?

Är det inte trafikchefens uppgift att avsätta en viss andel av trafikinkomsten till dessa ändamål.

Det går ganska enkelt att räkna ut hur många % som skall avsättas till dessa ändamål.

Jämförelse: En veteran-bils-ägare får väl inte ersättning för nya däck.

Debatt om bidrag

av Göran Kannerby @, fredag, oktober 22, 2021, 10:58 (46 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Skall föreningar som bedriver trafik verkligen kunna få bidrag (från RAÄ) till hjulringar och tuber ?

Är det inte trafikchefens uppgift att avsätta en viss andel av trafikinkomsten till dessa ändamål.

Det går ganska enkelt att räkna ut hur många % som skall avsättas till dessa ändamål.

Jämförelse: En veteran-bils-ägare får väl inte ersättning för nya däck.

Bidraget kommer sig rimligen av att utan det skulle biljetterna bli för dyra för att någon ska vilja åka. Motsvarande problem innebär för veteranbilsägaren att denne får avstå från att använda sin bil och istället nöja sig med att titta på den hemma. Naturligtvis skulle man kunna försöka med att enbart ställa upp järnvägsfordon för beskådande, men även dp skulle man förmodligen bli beroende av bidrag eftersom besökarnas betalningsvilja då skulle sjunka ytterligare.

Debatt om bidrag

av mormorsgruvan @, fredag, oktober 22, 2021, 11:38 (46 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Håller inte alls med dig.

Har du någon uppfattning om, i hur många kilometer man kan köra på en tubsats eller vad en tubsats kostar ?

Känner du till hur mycket hjulringarna slits per 100.000 km ?

Jag förmodar att dessa kostnader tillsammans är mindre än 10% av trafikinkomsterna.

Debatt om bidrag

av Per Wirback @, fredag, oktober 22, 2021, 11:48 (46 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Håller inte alls med dig.

Har du någon uppfattning om, i hur många kilometer man kan köra på en tubsats eller vad en tubsats kostar ?

Känner du till hur mycket hjulringarna slits per 100.000 km ?

Jag förmodar att dessa kostnader tillsammans är mindre än 10% av trafikinkomsterna.

Jag tror du är ute och cyklar fullständigt.
Det verkar som om du tror att trafikintäkter på en museibana är en oändlig källa pengar som man kan avsätta lämpliga belopp från till behövligt underhåll.
Verkligheten är att trafikintäkter normalt är den enda källan till pengar, och den skall bekosta all verksamhet på banan.
Yttte tillskott är därför många gånger nödvändiga, speciellty för kostnadstoppar som uppstår vid sällan utförda stora reparationer som tex tubsats/överhettarbyten eller omringning av hjul.
Därefter håller normalt denna tubsats 15-20 år, och hjulringar säkert i 50 år med den trafik som en museibana har. Under denna period kan kanske trafikintäkter räcka till de övriga löpande kostanderna.

Debatt om bidrag

av Anders Sandgren @, Bredäng, fredag, oktober 22, 2021, 12:29 (46 dagar sedan) @ Per Wirback

Håller inte alls med dig.

Har du någon uppfattning om, i hur många kilometer man kan köra på en tubsats eller vad en tubsats kostar ?

Känner du till hur mycket hjulringarna slits per 100.000 km ?

Jag förmodar att dessa kostnader tillsammans är mindre än 10% av trafikinkomsterna.

Jag tror du är ute och cyklar fullständigt.
Det verkar som om du tror att trafikintäkter på en museibana är en oändlig källa pengar som man kan avsätta lämpliga belopp från till behövligt underhåll.
Verkligheten är att trafikintäkter normalt är den enda källan till pengar, och den skall bekosta all verksamhet på banan.
Yttte tillskott är därför många gånger nödvändiga, speciellty för kostnadstoppar som uppstår vid sällan utförda stora reparationer som tex tubsats/överhettarbyten eller omringning av hjul.
Därefter håller normalt denna tubsats 15-20 år, och hjulringar säkert i 50 år med den trafik som en museibana har. Under denna period kan kanske trafikintäkter räcka till de övriga löpande kostanderna.

Det är ju inte heller så att föreningarna tog över materielen i nyskick. De flesta har tagit över lok o dyl med utslitna tubsatser, hjulringar utan nämnvärd svarvmån eller med bromsplattor.
Överskottet på körningarna skall räcka till trafikkostnader, bränsle mm. Och så har man lokalkostnader etc. Utan RAÄ-bidrag skulle nog mycket stå ute och rosta för att sedan gå till skroten.
Får man bidrag till en veteranbil så ingår nog däck också.

Debatt om bidrag

av arjesko, fredag, oktober 22, 2021, 11:16 (46 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Skall föreningar som bedriver trafik verkligen kunna få bidrag (från RAÄ) till hjulringar och tuber ?

Är det inte trafikchefens uppgift att avsätta en viss andel av trafikinkomsten till dessa ändamål.

Det går ganska enkelt att räkna ut hur många % som skall avsättas till dessa ändamål.

Jämförelse: En veteran-bils-ägare får väl inte ersättning för nya däck.

Bara grapefrukt till frukost?
Avser du enbart museijärnvägar eller alla former av kulturella verksamheter som har någon form av intäkter och således borde kunna avsätta kapital för alla tänkbara kostnader?

Debatt om bidrag

av Trafikchefen, fredag, oktober 22, 2021, 13:15 (46 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Debatten hör inte hemma här och avslutas härmed. Ska man diskutera bidrag i alla dess former får man försöka diskutera dessa direkt med beslutsfattarna!:-|

--
TC [image]

powered by my little forum