Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Friday, October 22, 2021, 18:25 (888 dagar sedan)

[image]

Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats

av Mattias Jansson, Saturday, October 23, 2021, 11:23 (887 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

På den tiden fanns väl spårkrysset kvar, så utfartsspåren till vänster i bild måste väl ha varit mot både Borås och Uddevalla?

Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats

av S-O Strand, Saturday, October 23, 2021, 11:26 (887 dagar sedan) @ Mattias Jansson

På den tiden fanns väl spårkrysset kvar, så utfartsspåren till vänster i bild måste väl ha varit mot både Borås och Uddevalla?

Det är helt korrekt. I augusti 1990 revs korsningen upp.

Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats

av PeO, Saturday, October 23, 2021, 11:55 (887 dagar sedan) @ S-O Strand

På den tiden fanns väl spårkrysset kvar, så utfartsspåren till vänster i bild måste väl ha varit mot både Borås och Uddevalla?


Det är helt korrekt. I augusti 1990 revs korsningen upp.

En månad tidigare kom jag hem för att börja semestern. Från jobb i Luleå via Narvik, Inlandsbanan till Östersund, natt till Tjockhult, bl.a. för att bese Uno Miltons MJ m.m. på tekniska muséet. Under middagsuppehållet i Storuman gick jag ock tänkte på att det var länge sedan jag träffade S-O Strand. Väl kommen till Herrljunga ekade hans röst över bangården.

Ombyggnaden torde vara förberedelse för att X2 skulle kunna passera i högre fart. Numera får i stället tåg mot Vara, Udedevalla och Lidköping fler växelkurvor, de angör fortfarande spåren närmst stationen.

Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats

av Calle Wickberg, Sunday, October 24, 2021, 22:47 (886 dagar sedan) @ PeO

Ombyggnaden torde vara förberedelse för att X2 skulle kunna passera i högre fart. Numera får i stället tåg mot Vara, Udedevalla och Lidköping fler växelkurvor, de angör fortfarande spåren närmst stationen.

Tågen till/från Lidköping använder idag ytterst sällan spår 1-3. Kinnekulletågen som går till/från Göteborg använder normalt spår 4-6 och de som har Herrljunga som slutstation eller utgångsstation vänder som regel på spår 7. Detta sedan den senaste ombyggnaden då en ny plattform för spår 6-7 tillkommit.

Herrljunga - 1989 - mycket har förändrats

av Bussmicke, Tuesday, October 26, 2021, 01:19 (885 dagar sedan) @ lars moberg

Man har en riktig utgång från plattformarna då. Idag är det Tyvärr trappspringet Ner-under-Upp som gäller...