TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Sunday, October 24, 2021, 22:27 (913 dagar sedan)

Hade TGOJ:s äldre diesellok litt V nr 801 mfl) något släktskap med SJ:s V3-lok?

TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3?

av Svante Andersson, Monday, October 25, 2021, 00:07 (913 dagar sedan) @ Bobo L

Hade TGOJ:s äldre diesellok litt V nr 801 mfl) något släktskap med SJ:s V3-lok?

Lokj V och V3

SA

Skröna.

av BD, Monday, October 25, 2021, 09:45 (913 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hade TGOJ:s äldre diesellok litt V nr 801 mfl) något släktskap med SJ:s V3-lok?


Lokj V och V3

SA

På länken: "Alla V-loken hade en dieselmotor med lågt varvtal (i grunden en modifierad ubåtsmotor), det viktiga var ju inte hastigheten utan att loken var starka. Eftersom en lågvarvig motor kräver mer utrymme fick loken en ganska imponerande storlek med den stora kylaren som blickfång i framänden."

Skrönan om att modifierade tyska ubåtsmotorer användes i svenska diesellok lever vidare.
V- och V3-loken hade motorer från Deutz

De flesta tyska ubåtarna hade betydligt kraftigare MAN-motorer förutom några få med Kruppmotorer.

Länk

TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3?

av Bertil Bengtsson, Monday, October 25, 2021, 10:36 (913 dagar sedan) @ Bobo L

Jo, det kan man väl säga. Båda är vidareutvecklingar av det tyska "V36" (egentligen typ WR360C14 i tyska krigsmakten under andra världskriget). V36 hade motorer från olika tillverkare; en av dessa var Deutz. Loken till SJ och TGOJ hade enbart Deutz-motorer.

SJ:s V3 har större skillnader från V36 än TGOJ:s V. Det är lätt att se, men maskinellt är det, utöver en kraftigare motor, inte några nämnvärda skillnader.

TGOJ:s V-lok ser ut som V36 - men loken är längre, har längre hjulbas, större överhäng i ändarna, osv, än vad V36 har/hade. Men återigen - maskinellt är det, utöver en kraftigare motor, inte några nämnvärda skillnader.

I Luxemburg fanns det några likadana lok som TGOJ:s V - men med den skillnaden att TGOJ:s lok specialbyggdes för svenska förhållanden, med bred förarhytt (som på sidorna hänger ut över bottenplattan/gångborden!). Loken i Luxemburg har kontinental bredd på förarhytten.

Berra

TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3?

av tobbe, Monday, October 25, 2021, 10:53 (913 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

En vital o synlig skillnad mellan TGOJ V o SJ V3 är blindhjulets placering. Enligt vad jag hört berättas att det var SJ makinavdelning som ville ha blindhjulet under hytten vilket de tyska tillverkaren hade avrått. Det lär ha visat sig att V3 hade sämre gång i spåren än TGOJ-loken som hade hjulplaceringen enligt förebilden. Sant eller inte men detta har jag hört berättats vid ett besök på maskinavdelningen när jag hjälpt en anställd att videofilma spårbytet runt omkring Lästringe station på Nyköpingsbanan i mitten av 1980-talet. Vi hade då ett chartertåg som jag var tbfh på med höga potentater (GD o BV-chefer) Cst - Lästringe t.o.r. vid högtidlig invigning av UIC 60-rälsinläggning. Mycket flaggor o tal och reportrar av olika berörda.:-P :-P
tobbe

TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3?

av Per Ljungberg, Monday, October 25, 2021, 14:31 (913 dagar sedan) @ tobbe

Den korta hjulbasen gav V3-loken en "nickande" gång när de gick ensamma i lite högre hastighet. Jag antar att SJ ville ha kort hjulbas när loken skulle gå i snäva kurvor under växlingsarbete. De tyska V36-loken användes även i viss linjetrafik med persontåg och en del fick en upplyft förarplats med en glasförsedd "kupol" på taket för att förbättra sikten framåt. Loken hade förmodligen bättre gångegenskaper genom längre hjulbas
När V3-loken var nya har jag för mig att jag läste någonstans för länge sedan att det blev problem med växellådorna. Vari det bestod vet jag inte.

TGOJ äldre diesellok litt V - släktskap med SJ litt V3?

av V1, Monday, October 25, 2021, 21:45 (912 dagar sedan) @ Per Ljungberg

V3 fick blindhjulet placerat bak för att kunna korta av axelavståndet, just på grund av växling på snäva spårradier. I gengälld fick loket en sämre gång i linjetjänst.

Mvh Erik.