WÅB/VÅBJ lok 1 GAMLEBY (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, October 25, 2021, 18:33 (886 dagar sedan)

Under en veckas vistelse i somras vid Falkhagen söder om Gamleby fick jag en del information från min hyresvärd som gäller loket WÅB 1 Gamleby. Han gav mig en papperskopia från en inte längre fungerande hemsida www.gamdat.se. Kopian togs 1998 och beskriver olika byggnader och människor som bott och verkat där. Om torpet Falkhagen står bland annat följande: "Den 12 juni 1877 ankom med ångfartyget ´Transit 3´ från Lubeck norra järnvägsbanans första lok ´Gamleby´. Loket lossades vid en provisorisk kaj vid Falkhagen, dit banbyggandet då hunnit. Loket användes sedan bl.a. för gruskörning vid banbygget innan det sattes in i trafik". Min hyresvärd, som bor i ett hus på platsen, visade var han trodde att den provisoriska kajen kunde ha legat. Det är inte mer än något hundratal meter fram till där smalspåret gick (banan lades något längre västerut vid ombyggnad till normalspår 1964) och terrängen är sådan att det verkar rimligt att tänka sig att man lagt ut en kortare sträcka med privisoriskt spår för att få loket fram till den nybyggda banan. Jag kunde ganska enkelt följa den gamla banvallen från ungefär km 99 och norrut till en skärning (normalspåret går i stället genom en tunnel i närheten). Någonstans mitt för km 98+800 bör den privisoriska kajen ha legat. Efter att ha jämfört de grafiska tidtabellerna för 1963 och 1964 (smalspår respektive normalspår) ser det ut som att km 99 underligt nog befinner sig på samma ställe mellan Ullevi och Segelrum trots omläggning av bansträckan. De båda hållplatserna var belägna söder om Gamleby. Är det nogon här på forumet som vet något mer om lokets ankomst till trakten av Gamleby? På bilden nedan ser man banvallen från smalspåret till höger. Normalspåret finns till vänster om vägen. Ungefär här tror jag att loket kan ha spårsatts (vattnet till höger utanför bild).
[img]images/uploaded/202110251632076176dc07ba50d.jpg[/img]

WÅB/VÅBJ lok 1 GAMLEBY

av Per-Olov Brännlund, Friday, October 29, 2021, 21:05 (881 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Enligt den sedan länge avlidna NVHJ-kännaren i Västervik, Wilhelm Häggström, anlände det första loket till (ungefär) denna plats. Loket levererades i trälårar och det monterades ihop på platsen innan det tuffade iväg på den under byggnad varande banan.

WÅB/VÅBJ lok 1 GAMLEBY

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, October 30, 2021, 14:35 (881 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Enligt den sedan länge avlidna NVHJ-kännaren i Västervik, Wilhelm Häggström, anlände det första loket till (ungefär) denna plats. Loket levererades i trälårar och det monterades ihop på platsen innan det tuffade iväg på den under byggnad varande banan.

Jaha, loket anlände alltså som byggsats. Intressant också att det monterades ihop på platsen. Man kan bara föreställa sig vilken aktivitet det måste ha funnits på platsen då. Finns det möjligen någon känd dokumentation kring detta?

WÅB/VÅBJ lok 1 GAMLEBY

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, November 03, 2021, 17:27 (877 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Enligt den sedan länge avlidna NVHJ-kännaren i Västervik, Wilhelm Häggström, anlände det första loket till (ungefär) denna plats. Loket levererades i trälårar och det monterades ihop på platsen innan det tuffade iväg på den under byggnad varande banan.

Efter att ha funderat lite mer på dessa uppgifter måste jag säga att jag tycker det känns tveksamt om de är korrekta. Flera frågor inställer sig:
a) Om loket levererades i trälårar vore det väl enklare att fartyget lossade dessa i hamnen i Västervik där det väl funnits kaj och hjälpmedel för att ta trälårarna i land?
b) Hur gjorde man när trälårarna lossats? Byggde man upp en liten verkstad i anslutning till den provisoriska kajen?
Det sägs i min källa att detta var platsen dit man hunnit med banbygget men var startade det? I Västervik eller? Om så var fallet borde väl även detta tala för att trälårarna lossades i Västervik. Det bör också vid denna tid ha funnits hamn i t.ex. Gamleby om banan byggdes norrifrån.
Jag har ingen kännedom om Wilhelm Häggström eller hur pass tillförlitliga hans uppgifter är men med tanke på mina funderingar ovan så kanske en viss källkritik kan vara befogad. Oavsett om loket lossats vid Falkhagen helt eller i trälårar så måste detta ha varit en mycket stor och viktig händelse i bygden och därför borde det finnas källmaterial som kan visa hur det faktiskt gick till. Om det är som Häggström påstått så kunde det vara intressant att veta varför trälårarna inte lossades vid en hamn i närheten.