ÖBB 1043.01 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Thursday, October 28, 2021, 17:26 (910 dagar sedan)

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

ÖBB 1043.01

av tobbe, Thursday, October 28, 2021, 19:42 (909 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Har själv fotat detta fordon på Cst när det kom med "släpan" från Hagalund inför leveransprov.
Är inte säker om det var samma dag som ditt foto. Har för mig att mitt togs på en eftermiddag då jag inte intresserade mig för klockslag men enligt den förare som jag pratade med på spår 11 så var det en pågående provkörning och loket skulle framföras Cst - N t.o.r.
Stiligt foto i solsken,mycket snyggt. Loket kom något senare som modell från Roco i detta utförande men även i den modifierade versionen något senare.
tobbe

ÖBB 1043.01

av Thomas Tell, Friday, October 29, 2021, 09:37 (909 dagar sedan) @ tobbe

Är inte säker om det var samma dag som ditt foto. Har för mig att mitt togs på en eftermiddag då jag inte intresserade mig för klockslag men enligt den förare som jag pratade med på spår 11 så var det en pågående provkörning och loket skulle framföras Cst - N t.o.r.
tobbe

Det kanske var den 26 oktober då jag tog denna bild? Tåg ankommet söderifrån.

[image]
/tell

ÖBB 1043.01

av BD, Friday, October 29, 2021, 06:08 (909 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

[image]

Kommer väl ihåg den dagen för mer än 50 år sedan då bilderna togs. En smärre samling herrar med bl a John Frostberg, chef för SJ Maskinavdelning, fanns tillstädes. Frostberg yttrade några förmanande ord om strömavtagarna. Senare rev detta eller något av de övriga loken ner kontaktledningen på återväg med tåg från Göteborg. Orsaken sades då bero på att någonting på strömavtagarna, av österrikisk typ, var felmonterat.

ÖBB 1043.01 Fler bilder

av BD, Sunday, October 31, 2021, 09:57 (907 dagar sedan) @ BD

[image]

Notera att Motala Verkstad är inte nämnd.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

ÖBB 1043.01 Fler bilder. Motala?

av Leif B, Monday, November 01, 2021, 18:35 (905 dagar sedan) @ BD

[image]

Notera att Motala Verkstad är inte nämnd.

Vad gjorde Motala på loket? Och för den delen vad gjorde ASJ, NOHAB och SGP? Jag har fått för mig att SGP gjorde korgen, men hur var uppdelningen i övrigt mellan mekanisterna?

ÖBB 1043.01 Fler bilder. Motala?

av Ola Almquist, Monday, November 01, 2021, 21:56 (905 dagar sedan) @ Leif B

[image]

Notera att Motala Verkstad är inte nämnd.

Vad gjorde Motala på loket? Och för den delen vad gjorde ASJ, NOHAB och SGP? Jag har fått för mig att SGP gjorde korgen, men hur var uppdelningen i övrigt mellan mekanisterna?

Här står det lite om SGP men inte så mycket om övriga. Motala nämns inte.

ÖBB 1043.01

av Christer Brimalm, Friday, October 29, 2021, 08:57 (909 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Och jag tog detta foto på tåget i utkanten av Rydskogen i Linköping vid viadukten där stambanan går över Glyttingevägen. Jag tror bara det var en slump att jag stod där och tog några tågbilder och detta råkade komma med. Men det är ju många år sedan nu och jag minns inte exakt.

ÖBB 1043.01 - Frontemblem och topplampor?

av K Lemming, Friday, October 29, 2021, 14:57 (909 dagar sedan) @ Stig Lagergren

På Stig och Christers bilder saknas frontemblemet men på Thomas och BD's bilder finns det på loket. Tänkte först att det kanske av någon anledning bara var monterat ett sådant i ena änden men på BD's bilder ser man att det sitter ett monterat i båda ändar. Om Thomas bild är från 26 okt och Stigs från 28 så innebär det att man skulle ha monterat ner frontemblemet.

Vad hände med topplamporna, byggde ÖBB om dessa? På bilderna är där tre stycken men när loken återkom till Sverige så var dom två röda borta och istället sitter en röd under den vita.

ÖBB 1043.01 - Frontemblem och topplampor?

av BD, Friday, October 29, 2021, 16:30 (909 dagar sedan) @ K Lemming

På Stig och Christers bilder saknas frontemblemet men på Thomas och BD's bilder finns det på loket. Tänkte först att det kanske av någon anledning bara var monterat ett sådant i ena änden men på BD's bilder ser man att det sitter ett monterat i båda ändar. Om Thomas bild är från 26 okt och Stigs från 28 så innebär det att man skulle ha monterat ner frontemblemet.

Vad hände med topplamporna, byggde ÖBB om dessa? På bilderna är där tre stycken men när loken återkom till Sverige så var dom två röda borta och istället sitter en röd under den vita.


ÖBB-emblemet lär ha varit av trä och tillverkat av ASEA och demonterades innan transporten till Österrike.

Så småningom anpassades strålkastarna till ÖBB vanliga utförande.

ÖBB 1043.01

av Bobo L, Friday, October 29, 2021, 15:29 (909 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Buffertarna ser väl annorlunda ut än på svenska Rc vid samma tid? Ffa verkar bufferttallrikarna vara större.

Även vissa personvagnar kunde ses utrustade med större bufferttallrikar på den tiden. Hur var det då, och är idag, med regler om detta?

ÖBB 1043.01

av Niklas Bygdestam, Friday, October 29, 2021, 19:28 (908 dagar sedan) @ Bobo L

Buffertarna ser väl annorlunda ut än på svenska Rc vid samma tid? Ffa verkar bufferttallrikarna vara större.

Även vissa personvagnar kunde ses utrustade med större bufferttallrikar på den tiden. Hur var det då, och är idag, med regler om detta?


Jag tror att du tänker på att flera utländska vagnar ofta hade större bufferttallrikar än SJ:s vagnar. Detta berodde på vagnens längd. Tyska vagnar var ända sedan 1950-talet 26,4 m långa och dessa behövde större bufferttallrikar, för annars hade bufferttallrikarna hamnat omlott när vagnarna går över växlar. SJ behövde inte så stora bufferttallrikar, eftersom SJ:s vagnar enbart var 23,5 m, 24,1 m eller 24,5 m långa. Men när 80-talsvagnarna infördes så krävdes det större bufferttallrikar, då dessa är 26,4 m långa.

I en del länder har det förekommit at de större bufferttallrikarna för längre vagnar monterats på även de kortare vagnarna av standardiseringsskäl. Detta för att slippa ha speciella buttertar enbart för de kortare vagnarna.

ÖBB 1043.01

av Niklas Bygdestam, Friday, October 29, 2021, 19:29 (908 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]


Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)

ÖBB 1043.01

av Överkörmästaren, Friday, October 29, 2021, 21:22 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)

Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!

ÖBB 1043.01

av Niklas Bygdestam, Saturday, October 30, 2021, 02:38 (908 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)


Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!


Därför att loket rent historiskt hör hemma i Österrike och inte i Sverige. Rc-lok har vi massor av i Sverige ändå. Så är det roligare att loket får komma hem till sin rätta hemmiljö igen.

Dessutom tror jag att det finns österrikiska järnvägsintresserade som mer än gärna tar hem loket igen.

Och om loket nu som du föreslår skulle återställas i originalutseende igen, vad har det då i Sverige att göra? Man har bara provkört det i Sverige, men det har ingen koppling till Sverige annars, då det är ett ÖBB-lok.

Mitt förslag var förövrigt mest att låta loket få komma hem igen. Om österrikarna sedan återställer det, eller om de behåller det i nuvarande svensk färgsättning är en sak de själva hade fått bestämma sedan.

ÖBB 1043.01

av Björn Arvidsson, Saturday, October 30, 2021, 11:32 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)


Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!

Därför att loket rent historiskt hör hemma i Österrike och inte i Sverige. Rc-lok har vi massor av i Sverige ändå. Så är det roligare att loket får komma hem till sin rätta hemmiljö igen.

Dessutom tror jag att det finns österrikiska järnvägsintresserade som mer än gärna tar hem loket igen.

Och om loket nu som du föreslår skulle återställas i originalutseende igen, vad har det då i Sverige att göra? Man har bara provkört det i Sverige, men det har ingen koppling till Sverige annars, då det är ett ÖBB-lok.

Mitt förslag var förövrigt mest att låta loket få komma hem igen. Om österrikarna sedan återställer det, eller om de behåller det i nuvarande svensk färgsättning är en sak de själva hade fått bestämma sedan.

Det hör hemma rent historiskt i Sverige med, efter många års trafik här nu och används väll nu med. Samt att nuvarande ägare behöver väll loket för sin verksamhet. Men den dan det inte behövs så kan säkert Österrikarna få köpa det om de vill

ÖBB 1043.01

av Niklas Bygdestam, Saturday, October 30, 2021, 13:12 (908 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)


Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!

Därför att loket rent historiskt hör hemma i Österrike och inte i Sverige. Rc-lok har vi massor av i Sverige ändå. Så är det roligare att loket får komma hem till sin rätta hemmiljö igen.

Dessutom tror jag att det finns österrikiska järnvägsintresserade som mer än gärna tar hem loket igen.

Och om loket nu som du föreslår skulle återställas i originalutseende igen, vad har det då i Sverige att göra? Man har bara provkört det i Sverige, men det har ingen koppling till Sverige annars, då det är ett ÖBB-lok.

Mitt förslag var förövrigt mest att låta loket få komma hem igen. Om österrikarna sedan återställer det, eller om de behåller det i nuvarande svensk färgsättning är en sak de själva hade fått bestämma sedan.


Det hör hemma rent historiskt i Sverige med, efter många års trafik här nu och används väll nu med. Samt att nuvarande ägare behöver väll loket för sin verksamhet. Men den dan det inte behövs så kan säkert Österrikarna få köpa det om de vill


Det vore just roligt om ett Rc-lok kom tillbaks till Österrike igen. Eftersom Österrike hade Rc-lok. Att det åter kunde visas upp igen.

ÖBB 1043.01

av Jan B-n, Saturday, October 30, 2021, 16:05 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)


Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!

Därför att loket rent historiskt hör hemma i Österrike och inte i Sverige. Rc-lok har vi massor av i Sverige ändå. Så är det roligare att loket får komma hem till sin rätta hemmiljö igen.

Dessutom tror jag att det finns österrikiska järnvägsintresserade som mer än gärna tar hem loket igen.

Och om loket nu som du föreslår skulle återställas i originalutseende igen, vad har det då i Sverige att göra? Man har bara provkört det i Sverige, men det har ingen koppling till Sverige annars, då det är ett ÖBB-lok.

Mitt förslag var förövrigt mest att låta loket få komma hem igen. Om österrikarna sedan återställer det, eller om de behåller det i nuvarande svensk färgsättning är en sak de själva hade fått bestämma sedan.


Det hör hemma rent historiskt i Sverige med, efter många års trafik här nu och används väll nu med. Samt att nuvarande ägare behöver väll loket för sin verksamhet. Men den dan det inte behövs så kan säkert Österrikarna få köpa det om de vill

Det vore just roligt om ett Rc-lok kom tillbaks till Österrike igen. Eftersom Österrike hade Rc-lok. Att det åter kunde visas upp igen.

Kanske roligt i Österrike. Men varför roligt för oss? Finns ju gott om sådana att se här.

ÖBB 1043.01

av Svante Andersson, Saturday, October 30, 2021, 16:10 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Finns det någon indikation på en strävan från någon i Österrike att få "hem" något ÖBB 1043?

SA

ÖBB 1043.01

av Kjell Friberg, Saturday, October 30, 2021, 21:42 (907 dagar sedan) @ Svante Andersson

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.

ÖBB 1043.01

av Niklas Bygdestam, Saturday, October 30, 2021, 22:29 (907 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.


Men det var några år sedan det! Dessutom var loken i reguljär drift. Om åtminstone ett lok återvände hem så skulle det ju sparas som ett historiskt lok istället, och där är nog intresset för loktypen desto större.

ÖBB 1043.01

av Björn Arvidsson, Saturday, October 30, 2021, 23:11 (907 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.

Men det var några år sedan det! Dessutom var loken i reguljär drift. Om åtminstone ett lok återvände hem så skulle det ju sparas som ett historiskt lok istället, och där är nog intresset för loktypen desto större.

Är det nått du hört från Österrike eller är det bara nått du tror?

ÖBB 1043.01

av S-O Johansson, Saturday, October 30, 2021, 23:37 (907 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.

Så dåliga kan de väl inte varit. De fanns ju i tjänst i Österrike i nästan 30 år. Med 10 lok kanske det var för liten serie för att göra rätt för sig. Reservdelar, personal som kunde köra dem och reparera dem. Allt gör väl att de inte kom till rätta.

ÖBB 1043.01

av Lennart Petersen, Sunday, October 31, 2021, 00:20 (907 dagar sedan) @ S-O Johansson

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.


Så dåliga kan de väl inte varit. De fanns ju i tjänst i Österrike i nästan 30 år. Med 10 lok kanske det var för liten serie för att göra rätt för sig. Reservdelar, personal som kunde köra dem och reparera dem. Allt gör väl att de inte kom till rätta.

Enligt ASEA:s självskryt var dom ju helt suveräna. Inte ens när ÖBB envisades med att sätta in dom i hårdast tänkbara tjänst på Tauernbanan hade de problem. Men ASEA konkurrenter i Österrike lobbade hårt för inhemsk produktion så det blev inte fler Rc.
Det var i en tid när Sverige var bäst på allt, även tåg...

ÖBB 1043.01

av Stig Lagergren, Sunday, October 31, 2021, 20:21 (906 dagar sedan) @ S-O Johansson

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.


Så dåliga kan de väl inte varit. De fanns ju i tjänst i Österrike i nästan 30 år. Med 10 lok kanske det var för liten serie för att göra rätt för sig. Reservdelar, personal som kunde köra dem och reparera dem. Allt gör väl att de inte kom till rätta.

Man får tolka det som man vill, men troligen är det en ren slump, att på den enda bild av 1043.01 som jag tagit i Österrike så går loket i transport bakom 1020.05. Bilden tagen i Salzburg 19 september 1980.

[image]

ÖBB 1043.01

av Kjell Friberg, Monday, November 01, 2021, 07:48 (906 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det kanske kan förklara ÖBB:s missnöje med loken tillsammansa med det föraruttalande jag hörde på Tauernbahn, nämligen ett mycket distinkt "Scheisse!" För övrigt fanns det då bara ett enda lok typ 1044 (SGP-motsvaighten).

ÖBB 1043.01

av BD, Monday, November 01, 2021, 15:48 (906 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det kanske kan förklara ÖBB:s missnöje med loken tillsammansa med det föraruttalande jag hörde på Tauernbahn, nämligen ett mycket distinkt "Scheisse!" För övrigt fanns det då bara ett enda lok typ 1044 (SGP-motsvaighten).

1044, vilken i så fall var ännu mer "Scheiße". Det tog flera år innan de fick 1044 i ordning med bl a leveransstopp, inlån av El 16 mm.
I Eisenbahn fanns ett fint "Nachruf" som jag skannade men just nu inte kan återfinna.

ÖBB 1043.01 – "dödsrunan"

av Arne, Tuesday, November 02, 2021, 01:30 (905 dagar sedan) @ BD

Det kanske kan förklara ÖBB:s missnöje med loken tillsammansa med det föraruttalande jag hörde på Tauernbahn, nämligen ett mycket distinkt "Scheisse!" För övrigt fanns det då bara ett enda lok typ 1044 (SGP-motsvaighten).


1044, vilken i så fall var ännu mer "Scheiße". Det tog flera år innan de fick 1044 i ordning med bl a leveransstopp, inlån av El 16 mm.
I Eisenbahn fanns ett fint "Nachruf" som jag skannade men just nu inte kan återfinna.

Med tanke på att alla forumläsare inte är så bevandrade i det tyska språket så betyder ordet "Nachruf" i inlägget ovan "dödsruna" på svenska.

ÖBB 1043.01

av Lennart Petersen, Sunday, October 31, 2021, 00:25 (907 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Enda reaktion från ÖBB i samband med att svenska operatörer vidsde intresse för dessa lok var ungefär: "Skönnt att bli av med skiten." Av de 10 loken hade ett förolyckats varför bara 9 återvände.

Förolyckats låter lite dramatiskt men det var väl inte värre än att man tappat loket i en verkstad varvid det blev så deformerat att det var lika bra att skrota, men att man inte reparerade visade ju onekligen på ointresse.

ÖBB 1043.01

av Karlsson, Sunday, October 31, 2021, 09:21 (907 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Det hör hemma rent historiskt i Sverige med, efter många års trafik här nu och används väll nu med. Samt att nuvarande ägare behöver väll loket för sin verksamhet. Men den dan det inte behövs så kan säkert Österrikarna få köpa det om de vill

Loket är 50 år, 30 av dessa tillbringades i Österrike och nu används det mer eller mindre dagligen.
Att återställa till ÖBB-skick kräver lite mer än bara färg om det ska göras seriöst. Bland annat är luftstativen för bromsen försvenskade och hytterna upprustade med delvis nytt utseende.

ÖBB 1043.01

av Peter B, Friday, October 29, 2021, 21:23 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)

Det finns målarfärg, målarhall i Kristinehamn också, samt ett lok i kycklinggul nyans. :-)
[image]
Ritningen kommer väl inte bra till sin rätt, men Tågab har fått bättre kopior.

ÖBB 1043.01

av Lennart Petersen, Friday, October 29, 2021, 22:21 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)

Mja.. skickas till vem då ? Om någon organisation, museum eller så i Österrike så går det nog att förhandla med Tågab.
Kanske inklusive en återställning till ÖBB-design om man inte gör det själv.

ÖBB 1043.01 Hellre Hector 141 till Österrike

av BD, Saturday, October 30, 2021, 07:07 (908 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)

Österrikarna är nog mer intresserade att få "hem" ett av Hectors 141-lok.