Vad är detta för vagn? (Fordon: vagnar)

av Staffan Eriksson, Thursday, November 11, 2021, 20:36 (896 dagar sedan)

På denna länk finns en bild från Storuman kommuns fotoarkiv.

Jag undrar över år, kan det vara Storuman och vad är det för vagn?

Vad är detta för vagn?

av Staffan Eriksson, Friday, November 12, 2021, 23:24 (895 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag har pratat med Jan Sandgren som har ett annat foto från samma tillfälle.
Det ska vara taget i Storuman 1933 och med samma pojkar och vagn.

Vagnen verkar vara lastad med slipers och ombyggd för det ändamålet.
1933 pågick inget järnvägsbygge i Storumantrakten men vagnen kanske ska norröver där man höll på med bygge.

Men vad är det för människor? Är det de som yxat och sågat till slipersen?
Är det kurs för banvakter/banarbetare?
Eller finns det någon koppling till denna bild? JvmKDAE00202
Då menar jag att virket kördes från Bokktion till Storuman där det gjordes till slipers.

Vad är detta för vagn?

av M.Svenson, Saturday, November 13, 2021, 13:15 (894 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Hej!

Nu blir det lite spekulationer, vagnen i fråga ser ut som en personvagn av ca 1870-tals typ. Taket är ett typiskt personvagnstak med sina konsoler, ett gångjärn till dörren in till kupén syns, likaså fotsteg för att komma upp på gavelplattformen syns snett under buffertarna.

Så vad kan det vara för vagn och vilket syfte har utrustningen, det ser ut som om det normala gavelplattformsgrindarna er borttagna och ersatt med de från golv till tak monterade metallstollparna. Innanför dessa ligger timmer med två nedskäringar/ gluggar (i gluggarna sitter två gubbar). Vinkeljärns konstruktionerna på ändan av timmerstockarna har jag ingen förklaring till.

Mina två förslag är: Vagn iordningställd för militärbevakningsstyrka, tänkt att skjutas franför lok. Nu med muckande soldater.

Eller vagn för hjälpberedskapen med pallningsvirke på plattformen för att användas vid urspårning.

Att bilden nu finns i Storuman behöver ju inte betyda att den är tagen där, eller?

Mvh Martin :-)

Vad är detta för vagn?

av Martin Långström, Saturday, November 13, 2021, 18:58 (894 dagar sedan) @ M.Svenson

Hej!

Nu blir det lite spekulationer, vagnen i fråga ser ut som en personvagn av ca 1870-tals typ. Taket är ett typiskt personvagnstak med sina konsoler, ett gångjärn till dörren in till kupén syns, likaså fotsteg för att komma upp på gavelplattformen syns snett under buffertarna.

Så vad kan det vara för vagn och vilket syfte har utrustningen, det ser ut som om det normala gavelplattformsgrindarna er borttagna och ersatt med de från golv till tak monterade metallstollparna. Innanför dessa ligger timmer med två nedskäringar/ gluggar (i gluggarna sitter två gubbar). Vinkeljärns konstruktionerna på ändan av timmerstockarna har jag ingen förklaring till.

Mina två förslag är: Vagn iordningställd för militärbevakningsstyrka, tänkt att skjutas franför lok. Nu med muckande soldater.

Eller vagn för hjälpberedskapen med pallningsvirke på plattformen för att användas vid urspårning.

Att bilden nu finns i Storuman behöver ju inte betyda att den är tagen där, eller?

Mvh Martin :-)

Kan det vara så att det är en gammal C1 som är ombyggd till hjälpvagn? Flera C1 byggdes ju om till just hjälpvagnar och vissa hade även pallningsvirke.

Vad är detta för vagn?

av Staffan Eriksson, Tuesday, November 23, 2021, 20:11 (884 dagar sedan) @ Martin Långström

Jag citerar från ett mail jag fått:

I det skick bilden visar är det en redskapsvagn för hjälpberedskapen av äldre och enklare slag littera IIAB. Vagnen fanns kvar i Storuman ända in på 1970-talet. Men redan i 1964 års utgåva av SJF 016 - Hjälpberedskap var Storuman inte längre station för hjälpvagn. Hjälpberedskapen och dess vagnpark stod under befäl av en lokstationschef. När loktjänsten på en plats inte längre var stor nog att medge bemanning av en hjälpvagn avvecklades de nog organisatoriskt. Men det fanns i SJF 016 visst utrymme för att ha kvar enklare redskapsvagnar på mindre stationer utanför den lista som fanns på hjälpvagnsstationer. Sannolikt har Storuman varit en plats som genomgått vissa avvecklande förändringar från sin glanstid på 1930-talet och några år framåt.
Att vagnen förefaller lastad med slipers har nog bara att göra med att det var en synnerligen efterfrågad nyttighet både för röjning/bärgning och återställande av skadat spår att ha med sig ut på uppdrag.
Bild på liknande vagn med UIC-littera Qgk finns i "Tjänstevagnsboken" sid 60 tagen i Mora-Noret 1967. Dessa vagnar var omisskännligen gamla personvagnar av 1800-talsmodell som byggts om. Mest signifikanta kännetecken från den omfrågade bilden är hur man ordnat förstängning av last på de öppna plattformarna med stolpar upp till takändan.

Samma vagn finns nu också på en annan bild

samt att jag tror att denna bild hör till samma tillfälle. Utbildning för driftvärn?