Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Saturday, November 13, 2021, 07:24 (894 dagar sedan)

Klockan på vänstra plattformen visar cirka 14.55.
Bilden tagen från Nynäsbanans plattform och mot nordost.
[image]

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Alex, Saturday, November 13, 2021, 07:42 (894 dagar sedan) @ Ulfe

Fin bild och ser ut att vara ett spännande blandat tåg. Var gick 3515? Mjölby,Nässjö?

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Ulfe, Saturday, November 13, 2021, 10:45 (894 dagar sedan) @ Alex

Fin bild och ser ut att vara ett spännande blandat tåg. Var gick 3515? Mjölby,Nässjö?

Tåg 3515 var ett persontåg från Stockholm C till Hallsberg, avg. från Cst 14.45, ank. Hallsberg 18.19

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Micke Carlsson, Saturday, November 13, 2021, 10:17 (894 dagar sedan) @ Ulfe

Intressant bild!

Till höger om plattformen står det ett antal godsvagnar uppställda på de två spår som fanns mellan bangård och SNJ:s vändskiva. På alla bilder jag sett är de alltid tomma.

Godståg till och från Nynäsbanan höll enligt gamla SNJ-tjänstetidtabeller till på spår 1 och 2 närmast stationshuset.

Vad var spåren med godsvagnarna till höger om plattformen "till för"? Hur användes de på 50-60-talet?

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Gunnar D, Saturday, November 13, 2021, 17:14 (894 dagar sedan) @ Ulfe

Den hårda vintern 65/66 hade bara börjat som denna fina bild visar. Dubbla Da, var ett i transport?

/Gunnar

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Herbert Paalberg, Saturday, November 13, 2021, 17:28 (894 dagar sedan) @ Gunnar D

Den vintern 1965/1966 gick till historien som en av de värsta i modern tid med sträng kyla då "brunloken" fick ställas av i mängder p.g.a skador med sönderfrysningar, då fick de dra fram de gamla hederliga ångloken B bl.a och dra godstågen på bl.a Alvesta -Kalmar inkl. Karlskrona, de räddade många inställda tåg men då fanns det fortfarande en hel del ånglokskunnig ps. kvar i tjänst samt ett flertal fungerande ånglok, det var en pampig syn att beskåda och jag var 20 år gammal och njöt av synerna av häftiga ångslag och doften av stenkolsrök för att inte rysa av välbehag av när förarna drog i ångvisslan. Ja visst är man en aning galen och detta har följt mig i hela livet och inget som jag ber om ursäkt för när jag började som lokförare ett antal år senare. Det går inte att förneka att det är något speciellt med den enorma inre kraften i ett ånglok. Palle i Vika;-)

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Alex, Saturday, November 13, 2021, 17:35 (894 dagar sedan) @ Gunnar D

Multipel Da var mycket vanlig i tunga godståg. Kanske var det en plaenlig förflyttning av lok till Hallsberg där det fanns gott om jobb för Da-loken. Kan tänka mig att detta tåg normalt drogs av ett Du-lok

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Legenden, Saturday, November 13, 2021, 20:42 (894 dagar sedan) @ Gunnar D

Den hårda vintern 65/66 hade bara börjat som denna fina bild visar. Dubbla Da, var ett i transport?

/Gunnar

Nej. Bägge loken har strömavtagarna uppe vilket innebär att båda loken var aktiva.

Tåg 3515 vid Älvsjö den 13/11 1965, bild

av Överkörmästaren, Saturday, November 13, 2021, 20:46 (894 dagar sedan) @ Legenden

Den hårda vintern 65/66 hade bara börjat som denna fina bild visar. Dubbla Da, var ett i transport?

/Gunnar


Nej. Bägge loken har strömavtagarna uppe vilket innebär att båda loken var aktiva.

Ja, fast frågan handlade väl om i vilket syfte loket gick med i tåget, snarare än om det rent tekniskt var i transportläge eller inte.