Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 13, 2021, 22:19 (867 dagar sedan)

För några decennier sedan var det någorlunda vanligt med låga huvudsignaler, t ex denna signal i Markaryd:
[image]
De låga huvudsignalerna fanns oftast som mellansignaler för utfart från sidotågspår, och ersatte vanligen dvärgsignaler med endast vita sken. De färgade skenen syntes betydligt bättre. Huvuddvärgsignaler (med röda, gröna och vita sken) hade ännu inte införts när SJ började med låga huvudsignaler.

Tanken med de låga huvudsignalerna var förstås att de skulle stå på marken, men kanske förekom det även att de monterades i en kontaktledningsbrygga? Om man däremot ville ha signalen på en stolpe av normallängd var det enklare att sätta upp en vanlig huvudljussignal. När jag häromkvällen kom gående på Huskvarnavägen i Jönköping råkade emellertid min uppmärksamhet fångas av denna signal:
[image]
En "låg" huvudsignal, högt placerad på en spinkig stolpe. Dock inte vid någon järnväg, utan framför Rosenlundsbadet. Det tidigare godsspåret Jönköping - Huskvarna gick väl inte heller riktigt på denna plats. Däremot kanske man placerat en del järnvägsföremål framför badet; jag tycker en cykeldressin skymtar. Och alldeles intill finns ett par telestolpar (dock utan blanktråd):
[image]

Vet någon varför signalen finns framför badet, och om denna "låga" huvudsignal - eller annan signal av samma typ - faktiskt varit monterad på hög stolpe?

Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping

av Leif B, Sunday, November 14, 2021, 10:51 (866 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Vet någon varför signalen finns framför badet


För att roa och stimulera små och stora med barnasinnet kvar.

Signalen tillsammans med andra skojigheter från kommunikationsvärlden, utplacerade med konstnärlig frihet

Dessutom kan man ju glädja sig åt att kontaktledningsstolparna från spårvägen står kvar längs gatan, trots att det är 63 års edan det gick en spårvagn ! (Vrid bara lite på bilden.)

Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 14, 2021, 11:29 (866 dagar sedan) @ Leif B

Dessutom kan man ju glädja sig åt att kontaktledningsstolparna från spårvägen står kvar längs gatan, trots att det är 63 års edan det gick en spårvagn ! (Vrid bara lite på bilden.)

ja, det finns sådana långlivade kombinerade belysnings- och kontaktledningsstolpar bland annat längs Huskvarnavägen ända ut till spårvägens slutstation vid Österängen. På bilden nedan skymtar man på stolpen längst till vänster även fästet för den tvärtråd som bar upp kontaktledningen

[image]

Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping

av Per Ljungberg, Sunday, November 14, 2021, 14:07 (866 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Efter nedläggningen av spårvägen i slutet av 1950-talet fanns planer på att skaffa trådbuss istället. Därför sparades de gamla stolparna. Någon trådbuss blev det aldrig. Men sedan i somras går en stor del av trafiken i Jönköping och Huskvarna med eldrivna bussar med laddstationer på lämpliga ställen. Trafiken verkar fungera bra hittills.

Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping. Trådbuss?

av Leif B, Sunday, November 14, 2021, 16:21 (866 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Efter nedläggningen av spårvägen i slutet av 1950-talet fanns planer på att skaffa trådbuss istället. Därför sparades de gamla stolparna. Någon trådbuss blev det aldrig. Men sedan i somras går en stor del av trafiken i Jönköping och Huskvarna med eldrivna bussar med laddstationer på lämpliga ställen. Trafiken verkar fungera bra hittills.

Aha. Intressant!

Jag tror dock att de stolparna är för klena för trådbussledning - trådbussledningen är ju minst dubbelt så tung som spårvagnsledning. I Årsta finns det fortfarande trådbusstolpar, t ex här:
https://kartor.eniro.se/m/iAw7Y

Hög låg huvudljussignal vid bad i Jönköping. Trådbuss?

av Anders.k., Monday, November 15, 2021, 13:32 (865 dagar sedan) @ Leif B

Efter nedläggningen av spårvägen i slutet av 1950-talet fanns planer på att skaffa trådbuss istället. Därför sparades de gamla stolparna. Någon trådbuss blev det aldrig. Men sedan i somras går en stor del av trafiken i Jönköping och Huskvarna med eldrivna bussar med laddstationer på lämpliga ställen. Trafiken verkar fungera bra hittills.


Aha. Intressant!

Jag tror dock att de stolparna är för klena för trådbussledning - trådbussledningen är ju minst dubbelt så tung som spårvagnsledning. I Årsta finns det fortfarande trådbusstolpar, t ex här:
https://kartor.eniro.se/m/iAw7Y

Tittade runt lite på det där för jag tyckte det var en intressant frågeställning, trådbussar har ju funnits lite över allt, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors , Stockholm och det finns ju kvar i Bergen och Landskrona.

Hittade en intressant bild från Oslo , där stolparna bär upp två trådbusslinjer + två spårvagnslinjer + en ljusramplinje

Digitalmuseum.no

Tips
Den som finner bussar intressant skriv "buss" i sökfältet och man kommer bli rikligt belönad.