Nygjuta vingehjul? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Wednesday, November 17, 2021, 11:43 (890 dagar sedan)

Hej, vi på JVM har ett behov av att nytillverka bevingade hjul av den typ som sitter på rälsbussar, X5 mm.

Någon förening som har erfarenhet av detta eller har en bunt på lager att sälja?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Nygjuta vingehjul?

av UTJ, Wednesday, November 17, 2021, 13:09 (890 dagar sedan) @ HP

Jeg vil foreslå at I ser mod Danmark - der kan være en del samlere som har vingehjul fra Y6 mm og desuten er blandt andet Nordsjællands Veterantog vant til afstøbninger i bronze og aluminium.

Nygjuta vingehjul?

av Micael Lindgren, Thursday, November 18, 2021, 05:35 (890 dagar sedan) @ HP

Hej Henrik.

Vi hade funderat på att gjuta nya med hjälp av en konstnärsförening i Örnsköldsvik för många år sedan men det var för få intresserade föreningar, kontakta Galleri Lokomotiv i Örnsköldsvik, det var en konstnär där som heter Jörgen som kunde gjuta till rimliga priser i Polen.
Det är allt jag kommer i håg och det slutade med att ÖJS dammsög och hittade original vingar för dyra pengar till alla våra fordon förutom Ufv 2140.

Örnsköldsviks Kollektiva Konstnärsverkstad

Mvh. Micael.

Nygjuta vingehjul?

av mormorsgruvan, Thursday, November 18, 2021, 09:02 (889 dagar sedan) @ HP

Du menar väl Xoa5.

X5 gick på HNJ och hade väl inget bevingat hjul.

Gjut i en aluminiumlegering.

Ett känt svenskt företag anodiserar , så att det liknar guld.

Kontrollera först att det går att anodisera den legering, du har tänkt att gjuta med.

Nygjuta vingehjul?

av Svante Andersson, Thursday, November 18, 2021, 11:05 (889 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du menar väl Xoa5.

X5 gick på HNJ och hade väl inget bevingat hjul.


Modern littera på Xoa5 var faktiskt X5!

SA

Nygjuta vingehjul?

av Micael Lindgren, Thursday, November 18, 2021, 14:48 (889 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du menar väl Xoa5.

X5 gick på HNJ och hade väl inget bevingat hjul.

Gjut i en aluminiumlegering.

Ett känt svenskt företag anodiserar , så att det liknar guld.

Kontrollera först att det går att anodisera den legering, du har tänkt att gjuta med.

Visst hade X5 bevingat hjul.

X5 Bild

Nygjuta vingehjul?

av Svante Andersson, Thursday, November 18, 2021, 12:48 (889 dagar sedan) @ HP

Gjut av ett befintligt hjul och reproducera i plast på samma sätt som man gör plastbåtar. Se därefter till att få vinghjulen klädda i guldfärgad folie hos en firma som gör foliebeklädnad för reklamsyften... typ tåg, affärsfönster och lastbilskarosser.

SA

Nygjuta vingehjul?

av Anders Östlund, Thursday, November 18, 2021, 14:35 (889 dagar sedan) @ HP

Hör med Gjuteriskolan? Jag minns att vi på gymnasiet gjöt i aluminium, då var det enkla handtag till en hammare (som vi aldrig fick bygga) men jag gissar att det går att komma överens även om lite större prylar.

Jag har i andra frågor gällande gjutning fått tips om att gjuteriskolor (hur många det nu finns, vi har (hade?) en i Jönköping) kan assistera i både modellframtagning och gjutning. Det blir "prisvärt" men man får anpassa sin tidplan efter hur skolans kursplan ser ut, även kanske man inte kan ställa samma kvalitetskrav som på en professionell gjutning...

/Anders Ö

Nygjuta vingehjul?

av Legion44, Thursday, November 18, 2021, 19:39 (889 dagar sedan) @ HP

Är det för stort att måtta och sedan fräsa ur? Nej, jag har ingen som helst kunskap i detta ämne men tycker mig se en växande marknad just med riktigt bra finmekaniska arbeten, och inte enbart på modellnivå.

En tanke bara...

Nygjuta vingehjul?

av Micael Lindgren, Friday, November 19, 2021, 02:15 (889 dagar sedan) @ Legion44

Är det för stort att måtta och sedan fräsa ur? Nej, jag har ingen som helst kunskap i detta ämne men tycker mig se en växande marknad just med riktigt bra finmekaniska arbeten, och inte enbart på modellnivå.

En tanke bara...

Vingen är böjd.

Nygjuta vingehjul?

av Legion44, Friday, November 19, 2021, 06:59 (888 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Ja det torde väl inte vålla några problem att böja en sådan konstruktion så länge godset håller för det. För pratar vi ungefär samma böjning som normalspåriga rälsbussar, som väl (?) har en mindre skarp böjning än smalspåriga så kan det väl inte vara så stora differenser.

Nygjuta vingehjul?

av Peter Flink, Thursday, November 18, 2021, 21:29 (889 dagar sedan) @ HP

Hej, vi på JVM har ett behov av att nytillverka bevingade hjul av den typ som sitter på rälsbussar, X5 mm.

Någon förening som har erfarenhet av detta eller har en bunt på lager att sälja?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Orsaföreningen har gjutit nya för några år sen

Nygjuta vingehjul?

av Stefan Skoglund, Friday, November 19, 2021, 11:15 (888 dagar sedan) @ HP

Eftersom vingen är dubbelkrökta - så kan man fundera på om det går att gjuta den på vanligt sätt. Är den gjuten med förlorat-vax metoden ?

Å andra sidan : vingarna är serieproducerade så jag undrar om det då fungerar att använda den.

Nygjuta vingehjul?

av BJ, Friday, November 19, 2021, 15:05 (888 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Eftersom vingen är dubbelkrökta - så kan man fundera på om det går att gjuta den på vanligt sätt. Är den gjuten med förlorat-vax metoden ?

Å andra sidan : vingarna är serieproducerade så jag undrar om det då fungerar att använda den.

Xoa5 / X5 är ganska så rak under midjelisten så dubbelkrökning är inte aktuell.
Det behövs även ett antal helt plana vinghjul ( två på var del) på sidorna.
Hela sättet behöver 2 något enkelkrökta och 6 släta vinghjul
Ett vinghjul är hela 800 mm brett.
BJ

Nygjuta vingehjul?

av BJ, Saturday, November 20, 2021, 00:46 (888 dagar sedan) @ BJ

Eftersom vingen är dubbelkrökta - så kan man fundera på om det går att gjuta den på vanligt sätt. Är den gjuten med förlorat-vax metoden ?

Å andra sidan : vingarna är serieproducerade så jag undrar om det då fungerar att använda den.


Xoa5 / X5 är ganska så rak under midjelisten så dubbelkrökning är inte aktuell.
Det behövs även ett antal helt plana vinghjul ( två på var del) på sidorna.
Hela sättet behöver 2 något enkelkrökta och 6 släta vinghjul
Ett vinghjul är hela 800 mm brett.
BJ

PS. Enligt ritning och någon bild så avsåg man inte att ha vinghjulet i fronterna!
Detta tillkommer senare. När?
BJ
[image]

Nygjuta vingehjul - till X5 221?

av K Lemming, Friday, November 19, 2021, 23:24 (888 dagar sedan) @ HP

Hej, vi på JVM har ett behov av att nytillverka bevingade hjul av den typ som sitter på rälsbussar, X5 mm.

Någon förening som har erfarenhet av detta eller har en bunt på lager att sälja?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Är dessa tänkta även till X5 221 eftersom du nämner X5?

Blir lite nyfiken på om det kommit något längre i funderingarna kring hur X5 221 ska förvaras/användas? Hittade denna tråden när jag googlade JVM X5 221:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=235561

Nygjuta vingehjul - till X5 221?

av HP, Friday, November 19, 2021, 23:29 (888 dagar sedan) @ K Lemming

Det stämmer att det är till X5 221. Vad vi har för planet för tåget kommer jag ganska snart berätta, men det blir i ett eget inlägg./HP