Infoga bilder? (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Ahlström, Thursday, November 18, 2021, 13:53 (861 dagar sedan)

För tredje gången, tror jag, ställer jag i stort sett samma fråga. Hur infogar jag en bild från Digitalt Museum i mitt inlägg?

Jo, jag har ägnat en lång stund med att försöka hitta mina tidigare ställda frågor och de svar jag då fick men de enda jag nu finner relaterar till dåvarande Samlingsportalen. Tacksam för en "enkel" instruktion (på nytt).

Ola Ahlström
Malmö

Infoga bilder?

av Harald, Thursday, November 18, 2021, 14:31 (861 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det går nog inte att visa bilderna direkt från digitaltmuseum.se. De använder skript för att visa bilderna, vilket gör att man inte ser adressen till bildfilen. Du får ladda ned bilden från digitaltmuseum.se och sedan ladda upp den antingen här eller på något annat ställe om du har tillgång till ett sådant.

Infoga bilder?

av Kent Hedqvist, Thursday, November 18, 2021, 14:51 (861 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som Harald skriver får Du först ladda hem bilden. Tryck på rutan ”acceptera licens och ladda ner bild” som finns nere i högra hörnet i det grå fältet runt bilden. Sedan kan Du ladda ner till forumet på vanligt sätt. OBS att en del bilder har restriktioner och då saknas rutan.
Kent

Infoga bilder?

av Catarina, Thursday, November 18, 2021, 15:59 (861 dagar sedan) @ Ola Ahlström

För tredje gången, tror jag, ställer jag i stort sett samma fråga. Hur infogar jag en bild från Digitalt Museum i mitt inlägg?

Jo, jag har ägnat en lång stund med att försöka hitta mina tidigare ställda frågor och de svar jag då fick men de enda jag nu finner relaterar till dåvarande Samlingsportalen. Tacksam för en "enkel" instruktion (på nytt).

Ola Ahlström
Malmö

Jag förstår inte problemet? Utveckla gärna

Klistra in "https://dms-cf-08.dimu.org/image/0231yT68b2HD?dimension=1200x1200"

[image]

Det funkar rimligen inte med [https://digitaltmuseum.se/021018063875/statens-jarnvagar-sj-wlabo6-wlbo14-bo8b-bo9b]

Infoga bilder?

av Klas Blomberg, Thursday, November 18, 2021, 19:47 (861 dagar sedan) @ Catarina

Smart! Nu knäckte jag hur man gör :-P

Typ så här?

av Klas Blomberg, Thursday, November 18, 2021, 19:59 (861 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Högerklicka på Acceptera licens....
Klicka på Kopiera länkadress

Skriv inlägget och klistra in adressen på bildadress - men ta bort slutsnutten &dimension=max, annars blir bilden orimligt stor

[image]