SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder (Bana)

av Ulfe, Friday, November 19, 2021, 08:15 (888 dagar sedan)

Efter övernattning i Skebobruk ägnade Björn och Yngve pingstdagen till en promenad mellan Skebobruk och Häverödal.
De anteckningar som finns är under bilderna.
Min bror Björns bilder som är liknande de här finns utlagda någonstans men hittar dem inte.

[image]
Skebobruk mot norr.

[image]
Skebobruk mot norr.

[image]
Strax norr om Skebobruk.

[image]
Banvaktsstugan i Skede mot söder.

[image]
Mellan Skebobruk och Edebo mot norr.

[image]
Mellan Skebobruk och Edebo mot norr. Gamla banvallen för järnvägen mellan Skebo och Häverösund till höger.

[image]
Bron över Skeboån, strax söder om Häverödal.

[image]
Hverödal mot söder.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Granis, Friday, November 19, 2021, 09:08 (888 dagar sedan) @ Ulfe

Som vanligt: Härliga bilder med hög kvalité på alla sätt. Och -även det som vanligt: Har du nåt fordonsnummer på rälsbussen? Har för mig du skickat (bl a) dessa till SRJmf´s fotoarkiv, men jag har inte kvar det hemma längre....


/ L G

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Ulfe, Friday, November 19, 2021, 09:51 (888 dagar sedan) @ Granis

Som vanligt: Härliga bilder med hög kvalité på alla sätt. Och -även det som vanligt: Har du nåt fordonsnummer på rälsbussen? Har för mig du skickat (bl a) dessa till SRJmf´s fotoarkiv, men jag har inte kvar det hemma längre....


/ L G

Tyvärr ingen anteckning om nummer på rälsbussen.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av John T, Friday, November 19, 2021, 15:13 (888 dagar sedan) @ Granis

Har för mig du skickat (bl a) dessa till SRJmf´s fotoarkiv, men jag har inte kvar det hemma längre....


/ L G

Björn och Yngve stod nog alldeles bredvid varandra ibland och vissa av deras bilder ser därför i just det här fallet rätt lika ut - så det är nog Björns bilder du tänker på.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Ulfe, Friday, November 19, 2021, 15:45 (888 dagar sedan) @ Granis

Som vanligt: Härliga bilder med hög kvalité på alla sätt. Och -även det som vanligt: Har du nåt fordonsnummer på rälsbussen? Har för mig du skickat (bl a) dessa till SRJmf´s fotoarkiv, men jag har inte kvar det hemma längre....


/ L G

Min bror har hittat anteckningar från vandringen i en annan bok än boken för bilder och mejlat till mej
Tåget är nr. 742, bestående av UBFO3yp + YB05p.
Angående vandringen, de gick från Skebo kl. 9.05 och kom till Hallsta 12.15, där de tog tåg 743, avg. 14.10, tillbaka till Skebo, sammansättning samma som tåg 742.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Legion44, Friday, November 19, 2021, 09:48 (888 dagar sedan) @ Ulfe

Än en gång... Tack för att ni så givmilt delar med er av dessa fantastiska tidsdokument! Vilken fin bansträckning. Det är väl så mycket Roslagen det bara kan bli för en Icke-Stockholmare:-)

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av PeO, Friday, November 19, 2021, 10:19 (888 dagar sedan) @ Ulfe

Sjätte bilden gav omedelbart déja vu-känsla. Jodå Björns bilder har jag sparat, den känslan vill jag återskapa i modell.
Hans bilder finns på https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=197071.

Spår

av Olle E, Friday, November 19, 2021, 17:42 (888 dagar sedan) @ Ulfe

På 3:e bilden (med rälsbussen) ser spårläget påtagligt bra ut med plattor och grov ballast. Varför där?

Spår

av John T, Friday, November 19, 2021, 18:10 (888 dagar sedan) @ Olle E

På 3:e bilden (med rälsbussen) ser spårläget påtagligt bra ut med plattor och grov ballast. Varför där?

En bit norr om Skebobruk lades järnvägen med tiden i en vägport under väg 76. Möjligen skulle en ombyggnad i samband med detta kunna ligga bakom? Men det kan ju finnas andra anledningar.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Richard Loe, Friday, November 19, 2021, 18:43 (888 dagar sedan) @ Ulfe

Efter övernattning i Skebobruk ägnade Björn och Yngve pingstdagen till en promenad mellan Skebobruk och Häverödal.
De anteckningar som finns är under bilderna.
Min bror Björns bilder som är liknande de här finns utlagda någonstans men hittar dem inte.

[image]
Skebobruk mot norr.

Bron över Harbroholmsån, vi ser norrut mot Skebobruk station

[image]
Strax norr om Skebobruk.

Bör vara strax söder om vägporten där Rv76 korsade banan, där fanns en övergång för en liten skogsväg (tror jag).

[image]
Mellan Skebobruk och Edebo mot norr.

Bild tagen ungefär i höjd med Harbrobyn, som ligger väster om träden till vänster om banan.

[image]
Mellan Skebobruk och Edebo mot norr. Gamla banvallen för järnvägen mellan Skebo och Häverösund till höger.

Ytterby till höger ur bild (och andra sidan ån), vi ser norrut mot Karlslund.

[image]
Bron över Skeboån, strax söder om Häverödal.

Vy mot söder, dvs mot Karlslund.

SRJ, Linjebilder Skebobruk-Häverödal, 29/5 1966, 8 bilder

av Baloo, Saturday, November 20, 2021, 00:32 (888 dagar sedan) @ Ulfe

Som alltid intressanta bilder! Tycker dock att en hel del av bilderna ser ut att vara tagna i rörelse, gissningsvis från en rälsbuss. Tycker oskärpan närmast kameran ser ut som rörelseoskärpa på flera bilder och de verkar tagna från ungefär samma position relativt spåret.

SRJ Ha-tavlor

av Anders_W, Saturday, November 20, 2021, 14:12 (887 dagar sedan) @ Ulfe

Använde SRJ mindre hastighetstavlor än SJ? Siffrorna ser så oproportionerligt stora ut på dem.

SRJ Ha-tavlor

av Överkörmästaren, Saturday, November 20, 2021, 14:46 (887 dagar sedan) @ Anders_W

Använde SRJ mindre hastighetstavlor än SJ? Siffrorna ser så oproportionerligt stora ut på dem.

Det kanske är siffrorna som är större? Men de ser precis ut som tavlorna som SS hade på spårvägen och i tunnelbanan. Och det förekom väl olika tavlor på SJ också.

Hastighetstavlor på Roslagsbanan

av Ulf Pålsson, Saturday, November 20, 2021, 21:26 (887 dagar sedan) @ Anders_W

Använde SRJ mindre hastighetstavlor än SJ? Siffrorna ser så oproportionerligt stora ut på dem.

Nej. Hastighetstavlorna på fotona är av den modell med kraftigt avrundade hörn som användes vid SJ sedan 1934 (eventuellt redan tidigare) och av enskilda järnvägar från 1936. Fram till 1947 angavs 'km/tim' ovanför hastighetssiffrorna, och under dem angavs ett tal med nedsättningens längd i meter, vilket innebar att hastighetssifforna var något mindre. Från och med SJ-Säo-1947 angavs bara hastighetssiffrorna, och tavlorna fick det utseende som fotona visar med större siffror som bättre fyllde ut det vita fältet. Det utseendet angavs också i 1959 års säo, som ju gällde när fotona togs, se SJ-säo-1959, sid 41, på Gunnar Ekevings webbplats. (SRJ tillämpade dock aldrig SJ-Säo-1947 utan fortsatte att använda SJ/EJ-Säo-1941 ända till 1959, vilket troligen innebar att tavlor med 'km/tim' och nedsättningssträckans längd fanns vid SRJ fram till 1959.)

Någon gång i början av 1960-talet ändrade SJ utseendet på nyuppsatta hastighetstavlor. De blev större, och triangelns hörn blev spetsigare. Detta ändrade dock inte på figurerna i säo, och det genomfördes vad jag vet inte något organiserat utbyte av äldre tavlor mot den nya modellen.

Däremot väntade Roslagsbanan till slutet av 1970-talet med att byta hastighetstavlorna mot den runda gula typ som SJ införde 1973.
/up