Trecylinder-kompoundlok (Fordon: lok)
Har sådana funnits utanför England ?
av mormorsgruvan, Saturday, November 20, 2021, 10:29 (887 dagar sedan)
Har sådana funnits utanför England ?
av KnutG, Saturday, November 20, 2021, 12:04 (887 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Absolutt :-)
Den franske ingeniøren Edouard Sauvage konstruerte allerede i 1887 et tre-cylindret compound lokomotiv med akselrekkefølge 1-C`.
Det mest kjente er vel uten tvil dette: sncf 242a1
Mvh.Knut:-)
av Christer Brimalm, Saturday, November 20, 2021, 12:41 (887 dagar sedan) @ KnutG
242 A 1 - Chapelons mästerverk som anses som ett av de bästa ånglok som någonsin byggts.
av BD, Saturday, November 20, 2021, 15:07 (887 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Har för mig att det efter kriget byggdes ett sådant lok, troligen åttakopplat, i Tjeckoslovakien efter.
av Olof W, Saturday, November 20, 2021, 16:11 (887 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Ja, till exempel 124 stycken Preussiska S10-2
av Bertil Bengtsson, Saturday, November 20, 2021, 16:24 (887 dagar sedan) @ Olof W
Nja- KPEV S10-2 var inte kompoundlok, de var trillingar.
Berra
av Anders Johansson, Saturday, November 20, 2021, 16:38 (887 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Hade de en högtryckscylinder och två lågtrycks eller tvärtom?
av Christer Brimalm, Saturday, November 20, 2021, 16:51 (887 dagar sedan) @ Anders Johansson
En högtrycks och två lågtrycks.
Trecylindriga compoundlok lär ha funnits även i Schweiz och på Würtembergiska statsbanorna i Tyskland.
av Stefan Skoglund, Saturday, November 20, 2021, 18:05 (887 dagar sedan) @ Anders Johansson
man skulle kunna tänka sig en 3-cylindermaskin där lågtryckscylindern är mellan ramplåtarna om man av någon orsak (väldigt svår profil för fria rummet) behöver ha riktigt små högtryckscylindrar.
av Bertil Bengtsson, Saturday, November 20, 2021, 18:43 (887 dagar sedan) @ mormorsgruvan
StEG i Österrike hade några 1´C-lok, som var trecylinder-kompound. Det var tio stycken, StEG 3861-3860, byggda av StEG (lokfabriken) i Wien 1905. Hos österrikiska statsbanorna KkstB fick de 1909 nummer 660.001-010.
Berra
av mormorsgruvan, Sunday, November 21, 2021, 12:20 (886 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Vilka startanordningar fanns på alla dessa kompoundlok ?
Vilken vinkeldelning förekom mellan vevaxel och vevtappar ?. Två olika är tänkbara på dessa loktyper nämligen:
1. 120 - 120 - 120 som för trillinglok
2. 135 - 135 - 90.
Ett problem med trecylinder-kompoundlok är att ena lågtryckscylindern får mer ånga än den andra. Stor receivervolym behövs.
Förekom mellanöverhettning på något av dessa trecylinder-kompoundlok ?
av Christer Brimalm, Sunday, November 21, 2021, 19:10 (886 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det finns exempel på båda vinkeldelningarna,
Chapelons superlok SNCF 242A 1 hade 135-135-90.
Det hade enligt uppgift en jämn effektfördelning mellan de tre cylindrarna.
Detta lok kunde prestera över 4.000 hk i dragkroken, vilket väl är unikt för ett europeiskt snälltågslok. Det provkördes i upp till 150 km/t. Ett mycket lyckat trecylindrigt compoundlok.
av Bertil Bengtsson, Sunday, November 21, 2021, 16:56 (886 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Jag letar vidare i mitt minne och hittar då de två preussiska 2´B2´-loken typ S9 von Henschel, byggda 1904. De var strömlinjeformade trecylindriga kompoundlok med förarhytt framtill. Eldaren fanns som vanligt "baktill", vid eldstaden. Misslyckade, precis som de österrikiska 1´C-loken, men kvarblev i tjänst ett antal år - men "strömlinjeskalen" borttagna.
Berra