VGJ sommarvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, November 20, 2021, 19:32 (886 dagar sedan)

Två intressanta bilder återfinns på Digitalt Museum;

[img]https://dms-cf-01.dimu.org/image/0231yTKKYxWq?filename=JvmKBEB02924.jpg[/img]

Denna visar två "sommarvagnar" men jag har svårt att läsa vagnsnumren

Den andra bilden
JvmKBED01076
kan jag inte länka till då den har en angivning som jag tolkar att omöjliggör detta. Den visar motorvagnen "Gullhönan", en personvagn ur serien 1035-1039 samt en sommarvagn ur serien 1270-1277. Bilden återfinns även på omslaget av boken Nossebrobanan" och på sidan 95 i samma bok.

Jag försöker mig på att identifiera vagnarna på de två bilderna. Enligt ett äldre nummer av AGJ-nytt framgår; "Av de år 1925 tillkomna sommarpersonvagnarna slopades C1 1270-1271 medan 1272-1277 ombyggdes till resgodsvagnar". Tittar jag i VGJ Vagnslista för år 1944 hittar jag 1270/71 som litt C1 (med längdmått 10,42 meter) medan 1272-1279 anges som litt F1 (med längdmått 9,5 meter).
I boken Skendöd i Roslagen finns vagnarna fd VGJ 1272-1279 listade som SJ Fp 106-113, dessutom angivna som byggda av Landskrona Nmv år 1900.


Av ovanstående uppstår följande frågor;

Var vagnarna 1270-1279 av olika typer ursprungligen?
Hur förhåller sig uppgifterna om tillverkning 1900 alternativt 1925?
Vilka två vagnar visas i den första bilden, kan det vara 1270 och 1271?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ sommarvagnar? Bättre bilder här

av Patrik Eriksson, Saturday, November 20, 2021, 21:10 (886 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag kan inte svara på din fråga men har laddat upp bilderna på imgur med bättre upplösning.

[img]https://i.imgur.com/BjoFvPa.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/s529sSm.jpg[/img]

VGJ sommarvagnar? Bättre bilder här

av Ola Almquist, Saturday, November 20, 2021, 21:38 (886 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Nu har jag svårt att förstå vitsen med att lägga in bilder direkt i inlägget eller att gå omvägen via en annan webbplats i stället för att länka direkt till [link=https://digitaltmuseum.se/021018087747/vgj-bangard-goteborg-vgj-vastergotland-goteborgs-jarnvag]DigitaltMuseum[/link] men...

I högupplöst version kan man se att den närmaste vagnen är 1270.

Stig Lundins VGJ-lista finns [link=https://www.stiglundin.se/jarnvag/18109566/vgj/fordon/vgjv1250.htm]här[/link].

En bild på en sommarvagn i tidigt utförande finns [link=https://digitaltmuseum.se/021017220641/1m16-b145254-696]här[/link].

/Ola

VGJ sommarvagnar?

av Anders Jansson, Saturday, November 20, 2021, 21:26 (886 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Långt svar på kort fråga. För att inte svaret skall bli ännu längre så utelämnas detaljvarianter.

VGJ N2 1270-1279 levererades som öppna sommarvagnar tillverkade av Landskrona Nya MV år 1900. Nr 1275-1279 hade vakumbroms och skruvbroms. Bild finns på Digitalt museum:

[link]https://digitaltmuseum.se/021017220641/1m16-b145254-696[/link]

Nr 1275-1279 ombyggda till täckta sommarvagnar littera GC (senare CG) år 1903. Nr 1270-1271 och 1273 ombyggda på motsvarande sätt år 1904. Utfört av Göteborgs MV.

[img]images/uploaded/20211120202203619958ebe1b17.jpg[/img]

Nr 1270-1271 omnumrerade till 1272/1274 och omvänt år 1911.

Nr 1278-1279 ombyggda till resgodsvagnar littera Fs (senare F) år 1911.

Nr 1270-1277 ombyggda till sommarvagnar littera C år 1923. Delvis ny korg inför Göteborgsutställningen samma år. Enligt ej helt säker uppgift utfört av Kalmar Verkstad.

[img]images/uploaded/202111202022396199590f93f47.jpg[/img]

Nr 1277 ombyggd till resgodsvagn littera F år 1936. Nr 1276 ombyggd på samma sätt år 1938. Nr 1275 ombyggd på samma sätt år 1939. Nr 1272-1274 ombyggda på samma sätt år 1941. Dessa vagnar var inte helt lika de tidigare ombyggda nr 1278-1279.

Nr 1270-1271 slopade 1945. Underredena ombyggda till täckta godsvagnar littera Gssl nr 2147 respektive 2143.

Vagnen närmast på den av dig återgivna bilden är nr 1270 i 1923 års utförande. Ritningarna ovan härstammar från Runbergerska samlingen.

VGJ sommarvagnar?

av Ola Ahlström, Saturday, November 20, 2021, 22:34 (886 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för svaren men jag fastnar fortfarande lite i ämnet.

1. Jag läser av Anders J inlägg att nummerbyte skedd år 1911. Jag tolkar det som att vagn 1270 blev 1272, 1271 blev 1274, 1272 blev 1270 och 1274 blev 1271, rätt?

2. Uppgiften i artikeln i AGJ-nytt om att vagnarna byggdes (tillkom) 1925 bör rimligen avse år 1923 och då med delvis ny korg och inte avse ursprungligt tillverkningsår

3. Eftersom det finns två utseenden (se de två bilderna och ritningen, olika antal fönster) och det anges i Vagnslista för år 1944 olika längdmått på 1270/71 och 1272/79, det skiljer bland annat nästan en meter, verkar det funnits två versioner av dessa VGJ sommarvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ sommarvagnar?

av Anders Jansson, Saturday, November 20, 2021, 23:09 (886 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för svaren men jag fastnar fortfarande lite i ämnet.

1. Jag läser av Anders J inlägg att nummerbyte skedd år 1911. Jag tolkar det som att vagn 1270 blev 1272, 1271 blev 1274, 1272 blev 1270 och 1274 blev 1271, rätt?

2. Uppgiften i artikeln i AGJ-nytt om att vagnarna byggdes (tillkom) 1925 bör rimligen avse år 1923 och då med delvis ny korg och inte avse ursprungligt tillverkningsår

3. Eftersom det finns två utseenden (se de två bilderna och ritningen, olika antal fönster) och det anges i Vagnslista för år 1944 olika längdmått på 1270/71 och 1272/79, det skiljer bland annat nästan en meter, verkar det funnits två versioner av dessa VGJ sommarvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

1/ Det är osäkert vilken vagn som fick vilket nummer vid omnumreringen. Vad vi vet är att:
1270 blev 1272 eller 1274.
1271 blev 1272 eller 1274.
1272 blev 1270 eller 1271.
1274 blev 1270 eller 1271.

3/ Längden på vagnarna var densamma. För 1270-1271 anges längd över buffert. För 1272-1279 anges längd över buffertbalk. Se tabellhuvud i vagnslistan. Vad gäller fönsterdelningen så kan konstateras den ena vagnen på bilden från Göteborg är 1270. Numret på den andra är svårläst men det finns antydan till att det skulle kunna vara 1271. I så fall kan en möjlig förklaring vara att de båda vagnar som byggdes om från ett annat utförande (dvs 1270-1271) fick en annan fönsterdelning än de övriga.

VGJ sommarvagnar - färgsättning och märkning?

av Ola Ahlström, Sunday, November 21, 2021, 14:46 (885 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sporrad av informationen kommer så några frågor till om vagnarna.

Av bilden från Göteborg 23 maj 1939 av de två vagnarna C 1270 och 1271 tycker jag mig se "mässingsmärkning" till skillnad mot två andra VGJ personvagnen som tycks ha vit märkning. Kan detta stämma och var vagnskorgarna till 1270/1271 utförda av teak eller av annat träslag efter ombyggnaden 1923?

De sex vagnarna 1272-1277, senare SJ Fp 106-110,som byggdes om från sommarpersonvagnar mellan åren 1936 och 1941, hade dessa teakkorg eller var korgen av annat träslag? När dessa vagnar överfördes till Roslagsbanan år 1960 utgår jag ifrån att dessa sex Fp vagnar var, oavsett trädslag, målade rödbruna, stämmer detta antagande?

Jag saknar tillgång till såväl kontraktshandlingar från ombyggnaden 1923 som vagnskorten för vagnarna, någon kanske har tillgång till dessa dokumnt som troligen kan ge svar på mina funderingar.

Ola Ahlström
Malmö

VGJ sommarvagnar - färgsättning och märkning?

av Anders Jansson, Sunday, November 21, 2021, 17:34 (885 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Av bilden från Göteborg 23 maj 1939 av de två vagnarna C 1270 och 1271 tycker jag mig se "mässingsmärkning" till skillnad mot två andra VGJ personvagnen som tycks ha vit märkning. Kan detta stämma och var vagnskorgarna till 1270/1271 utförda av teak eller av annat träslag efter ombyggnaden 1923?

Det förekom blankpolerad märkning på VGJ-vagnar med teakkorg. Se leveransfoto visande exempelvis BCo 1026 och CD 1034.

Andra samtida sommarvagnar hade målad furupanel på korgen (jfr Co 1042-1044). Det förefaller därför troligt att även dessa vagnar hade målad furupanel.

Uppgifter i VGJ statistik tyder på att N2 1270-1271 byggdes om till täckta sommarvagnar redan 1917. Något som i så fall även kan förklara den avvikande fönsterdelningen.

De sex vagnarna 1272-1277, senare SJ Fp 106-110,som byggdes om från sommarpersonvagnar mellan åren 1936 och 1941, hade dessa teakkorg eller var korgen av annat träslag? När dessa vagnar överfördes till Roslagsbanan år 1960 utgår jag ifrån att dessa sex Fp vagnar var, oavsett trädslag, målade rödbruna, stämmer detta antagande?

Vagnarna hade målad furupanel vid SJ-övertagandet varför det finns skäl att tro att de haft det från ombyggnaden. VGJ använde vid den aktuella tidpunkten samma rödbruna färg som SJ.

VGJ sommarvagnar - färgsättning och märkning?

av Ante Svensson II, Saturday, December 11, 2021, 19:43 (865 dagar sedan) @ Anders Jansson

Av bilden från Göteborg 23 maj 1939 av de två vagnarna C 1270 och 1271 tycker jag mig se "mässingsmärkning" till skillnad mot två andra VGJ personvagnen som tycks ha vit märkning. Kan detta stämma och var vagnskorgarna till 1270/1271 utförda av teak eller av annat träslag efter ombyggnaden 1923?


Det förekom blankpolerad märkning på VGJ-vagnar med teakkorg. Se leveransfoto visande exempelvis BCo 1026 och CD 1034.

Andra samtida sommarvagnar hade målad furupanel på korgen (jfr Co 1042-1044). Det förefaller därför troligt att även dessa vagnar hade målad furupanel.

Uppgifter i VGJ statistik tyder på att N2 1270-1271 byggdes om till täckta sommarvagnar redan 1917. Något som i så fall även kan förklara den avvikande fönsterdelningen.

De sex vagnarna 1272-1277, senare SJ Fp 106-110,som byggdes om från sommarpersonvagnar mellan åren 1936 och 1941, hade dessa teakkorg eller var korgen av annat träslag? När dessa vagnar överfördes till Roslagsbanan år 1960 utgår jag ifrån att dessa sex Fp vagnar var, oavsett trädslag, målade rödbruna, stämmer detta antagande?


Vagnarna hade målad furupanel vid SJ-övertagandet varför det finns skäl att tro att de haft det från ombyggnaden. VGJ använde vid den aktuella tidpunkten samma rödbruna färg som SJ.

Var även fönsterramar och -spröjsar rödbruna, eller var de i lackad eller oljad ek?

Ante

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Ola Ahlström, Tuesday, November 23, 2021, 22:20 (883 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På Digitalt museum finn en intressant bild
JvmKBED01087

Den visar en av de före detta VGJ sommarvagnar ombyggd till resgodsvagn fotograferad i Skövde under VGJ tiden. Bilden är intressant av två anledningar, dels visar den en märkning med "VGJ" i vit text, dels har vagnen en "burk" på taket.

Mina tre frågor relaterade till bilden är;

. vad är det för "burk" på taket?
. jag tycker mig se individ numret 1272 i högra hörnet, håller ni med?
- är det en acetylentub som syns under vagnen?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av PeO, Tuesday, November 23, 2021, 23:38 (883 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kan hålla med om 1272, det kan vara bakändan på en gastub som syns rakt under V i VGJ.
Några frågor kommer fram. Kan gasblandaren gömma sig under lådan på taket?.
Kan det vara skorsten från en kamin strax till vänster om dörren?
Jag gissar att konduktören har ett skrivbord i hörnet till vänster, som på en del andra Fp-vagnar, med lampa rakt över och en lampa eller två i taket över godsavdelningen.
F.ö. 60 år i år sedan linjen till Skara och Lidköping från Skövde lades ner, liksom persontrafiken (Axvall) till Hjo.

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Thomas Tell, Tuesday, November 23, 2021, 23:58 (883 dagar sedan) @ PeO

Kan hålla med om 1272, det kan vara bakändan på en gastub som syns rakt under V i VGJ.

Men sotkåporna (topparna) till taklamporna är inte av Daléns modell men det kanske funkade i alla fall. Sotkåpor av Daléns modell finns på vagnarna bakom.
/tell

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Ola Ahlström, Wednesday, November 24, 2021, 18:01 (882 dagar sedan) @ PeO

Angående burken/lådan på taket har jag kommit fram till följande;

På bild, Digitalt Museum, som visar en vagn i VGJ märkning år 1939 tycks den vagnsindividen sakna denna.
JvmKBIA08600

När jag går igenom mina (?) bilder noterar jag att följande vagnar har "burken" på taket i alla fall vid deras sista tid och då vid SJ;
1274/Fp 106, 1273/Fp 107, 1274/Fp 108, 1275/Fp 109 och 1276/Fp 110. Däremot tycks den saknas på 1277/Fp 111, 1278/Fp 112 och 1279/Fp 113.

Vad kan denna "burk/låda" låda innehålla och vad är dess nytta?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Anders Jansson, Wednesday, November 24, 2021, 19:03 (882 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Angående burken/lådan på taket har jag kommit fram till följande;

På bild, Digitalt Museum, som visar en vagn i VGJ märkning år 1939 tycks den vagnsindividen sakna denna.
JvmKBIA08600

När jag går igenom mina (?) bilder noterar jag att följande vagnar har "burken" på taket i alla fall vid deras sista tid och då vid SJ;
1274/Fp 106, 1273/Fp 107, 1274/Fp 108, 1275/Fp 109 och 1276/Fp 110. Däremot tycks den saknas på 1277/Fp 111, 1278/Fp 112 och 1279/Fp 113.

Vad kan denna "burk/låda" låda innehålla och vad är dess nytta?

Ola Ahlström
Malmö

"Burken" innehöll ett expansionskärl för varmvattenvärmeledning typ Värmebolaget (V4 i särtryck 77). Dessa expansionskärl var annars vanligen placerade uppe vid taket inne i vagnarna.

VGJ 1276/SJ 110 saknade varmvattenvärmeledning i likhet med 1277-1279/SJ 111-113.

Alla de aktuella vagnarna hade dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) vilket av SJ ändrades till dissousgasbelysning system Dalén (D1).

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Ola Ahlström, Wednesday, November 24, 2021, 19:30 (882 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ 1276/SJ 110 saknade varmvattenvärmeledning i likhet med 1277-1279/SJ 111-113.

Alla de aktuella vagnarna hade dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) vilket av SJ ändrades till dissousgasbelysning system Dalén (D1).

Titta än en gång på mina (?) bilder och ser nu att jag hade fel när det gällde "burken", expansionskärlet på Fp 110, vagnen saknar en sådan.

Så till min bristande kunskap när det gäller belysning på järnvägsvagnar; Innebär "dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) respektive dissousgasbelysning system Dalén (D1)", att vagnar har acetylentub monterad i underredet och blandare på taket (jag kan nämligen inte se någon blandare på taket på någon av bilderna)?

Vidare har flera av vagnarna under sin sista tid vid SJ uppenbarligen "lådor" monterade under golvet (bland annat F 108 och F 109). Dessa ser ut som att vara värmepannor i likhet med vad många smalspåriga personvagnar utrustades med, kan det vara så och var detta i så fall något som vagnarna hade detta redan under sin (sista) tid vid VGK?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn?

av Anders Jansson, Wednesday, November 24, 2021, 20:28 (882 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så till min bristande kunskap när det gäller belysning på järnvägsvagnar; Innebär "dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) respektive dissousgasbelysning system Dalén (D1)", att vagnar har acetylentub monterad i underredet och blandare på taket (jag kan nämligen inte se någon blandare på taket på någon av bilderna)?

Vidare har flera av vagnarna under sin sista tid vid SJ uppenbarligen "lådor" monterade under golvet (bland annat F 108 och F 109). Dessa ser ut som att vara värmepannor i likhet med vad många smalspåriga personvagnar utrustades med, kan det vara så och var detta i så fall något som vagnarna hade detta redan under sin (sista) tid vid VGK?

Ola Ahlström
Malmö

Dissousgasbelysning: D1 hade mekanisk luftblandare. D2 saknade sådan. Båda hade gastub placerad i vagga.

Värmepannor: VGJ F 1272-1275 hade varmvattenpanna i underredet.