Vagnvändare i Ob?/ NBJ M[u]-vagnar från c:a 1950 (Fordon: vagnar)

av olle sundström @, tisdag, november 23, 2021, 18:20 (7 dagar sedan)

Kring 1950 anskaffade NBJ ett femtiotal treaxliga malmvagnar från ASJ/Fln. Vagnarna har 11 m löbb och 3,5 + 3,5 m axelavstånd. Den ena gavelns nedre del kan öppnas och då inställer sig frågan: fanns vagnvändare av västeråstyp i Ob för lossning av malm från gruvorna uppöver banan?
Hade möjligen Gullspångs elektrokemiska, Bofors och/eller Degerfors Jvk sådan anordning?

Sådana funderingar inställer sig gärna när man pillar med den öppningsbara gaveln i 1/87...

Olle S

Vagnvändare i Ob?/ NBJ M[u]-vagnar från c:a 1950

av Carl-Johan, tisdag, november 23, 2021, 21:06 (7 dagar sedan) @ olle sundström

1962 fanns ingen sådan.

Alla malm skopades. I malmtågen blandades alla typer av vagnar (M, Mss, Is, Iss, Mu, Os, Oss Ou).

Vagnvändare i Ob?/ NBJ M[u]-vagnar från c:a 1950

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, november 23, 2021, 21:25 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

Skaffade NBJ vagnar med gavelluckor för att man tänkte införa 'vagntippar' eller var det bara för att det kunde vara bra att ha?

undrar
Thomas K Ohlsson

powered by my little forum