Järnvägar som aldrig "kom fram" (Järnväg allmänt)

av Matz, onsdag, november 24, 2021, 17:54 (6 dagar sedan)

Finns det fler exempel än MÅJ och JGJ på järnvägar som aldrig blev som sitt namn?
De kom ju bara till Fagerhult resp. Vireda...

Järnvägar som aldrig "kom fram"

av mamma Ulla @, Åmotfors, onsdag, november 24, 2021, 17:56 (6 dagar sedan) @ Matz

Finns det fler exempel än MÅJ och JGJ på järnvägar som aldrig blev som sitt namn?

KHJ, Köping - Hult! Kom bara till Örebro.

av Anders Sandgren @, Bredäng, onsdag, november 24, 2021, 18:21 (6 dagar sedan) @ mamma Ulla

Sveriges o Norges Järnväg blev väl bara Luleå-Gällivare. Till Norge kom de aldrig.
Men man hade påbörjat hela vägen till Narvik. Men klart blev det inte förrän bolaget gått i konkurs och staten tagit över.

av johanmmolin @, onsdag, november 24, 2021, 19:07 (6 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Redigerad av johanmmolin, onsdag, november 24, 2021, 20:34

Mjölby-Hästholmens Järnväg kom iofs "fram" till Hästholmen, men intressenterna bakom, inte minst Boxholms Bruk, hade visionen om att sätta in en tågfärja till Hjo, och sedan tubba intressenterna bakom HSJ att bygga om den järnvägen till normalspår.

Eftersom HSJ, s/s TRAFIK och FVÖJ alla var sammanknutna med samma intressenter (greve Posse på Wretens gård) blev detta dock aldrig verklighet, som bekant.

Inom parentes sagt, så hade man ju även planerat för att bygga smalspårsjärnväg Bränninge - Skänninge - Väderstad och vidare till Hästholmen, men de planerna omintetgjordes ju av MHJ. Så därav blev alltså VSBJ, Väderstad - Skänninge - Bränninge Järnväg, eller "VanSinniga Bönders Järnväg" som den kom att kallas på bygden. Den hamnade i limbo jämfört med planerna.
Man blev tvungen att lägga ut ett omlastningsspår i Väderstad; det finns t o m en ritning på ett omlastningsmagasin när man ser på stationsplanerna, men jag tvivlar starkt på att det någonsin kom till uppförande. Det lilla jag har kunnat läsa ut om frakter pekade på att omlastningstrafiken blev utomordentligt blygsam.

1934 revs smalspåret inne på Väderstads bangårdsområdet (och likaså lokstallet) och slutade helt sonika med en stoppbock på andra sidan Vallsbergsvägen.

EDIT: Det var givetvis i Väderstad omlastningen var så blygsam. Betydligt mer frekventerat blev ju just omlastningsstallet i Hästholmen. Ren felskrivning av mig.

av Lennart Petersen @, onsdag, november 24, 2021, 20:35 (6 dagar sedan) @ mamma Ulla
Redigerad av Lennart Petersen, onsdag, november 24, 2021, 21:21

Ja det är ju ett märkligt exempel på en järnväg som delvis blev till något helt annat.
Tanken var ju att skapa en förbindelse Stockholm-Göteborg med båtförbindelser på Mälaren och Vänern.
Till sist blev det en del av malmtransporterna Grängesberg-Oxelösund och en liten del av nord-syd förbindelsen Mjölby-Krylbo.
Fast sen i mer modern tid kom faktiskt delar av banan att användas för Stoclholm-Göteborg tåg.

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, onsdag, november 24, 2021, 20:10 (6 dagar sedan) @ Matz

NAÄJ planerade förlängning till Ingelstad från Älmeboda blev aldrig av.

av Sune Nylén @, onsdag, november 24, 2021, 23:49 (6 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jönköping Gripenberg som kom att ända i Vireda.

av Bengt Löfgren, torsdag, november 25, 2021, 04:47 (6 dagar sedan) @ Matz
Redigerad av Bengt Löfgren, torsdag, november 25, 2021, 05:05

Dalälven-Rämen-Kortfors Järnväg eller
Swedish Midlands Railway.

Det som blev till var bitarna Grythyttehed - Kortfors (SEJ) och delen Rämen-Vansbro av Inlandsbanan.

av Baloo, torsdag, november 25, 2021, 05:20 (6 dagar sedan) @ Matz

Malmö-Kontinentens järnväg kan man ju lite skämtsamt lägga till listan. ;-)

av Petmat @, torsdag, november 25, 2021, 12:57 (6 dagar sedan) @ Matz

Bohusbanan. Var väl meningen att den skulle fortsätta till Norge.

av Harald ⌂ @, Göteborg, torsdag, november 25, 2021, 14:24 (6 dagar sedan) @ Petmat

Bohusbanan. Var väl meningen att den skulle fortsätta till Norge.

Det var bara en idé som aldrig realiserades. Sådana finns det gott om, men det som efterfrågades var banor som aldrig kom fram till den ort de skulle byggas till. JGJ och MÅJ hade fått koncession till Gripenberg resp. Åseda men kom aldrig dit.

av Rolf Nordin @, Hässelby, torsdag, november 25, 2021, 15:08 (6 dagar sedan) @ Matz
Redigerad av Rolf Nordin, torsdag, november 25, 2021, 16:00

Här ett litet udda exempel på en järnvägsförlängning (SLJ) som aldrig blev av och lika bra var väl det.
http://www.hesselby.com/villastad/lovstastation.html

av Harald ⌂ @, Göteborg, torsdag, november 25, 2021, 17:16 (5 dagar sedan) @ Matz

Koncession fanns för Vissefjärda-Torsås men bara Gullaboby-Torsås byggdes.

I Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens underdåniga berättelser kan man finna en del koncessionerade banor som aldrig blev byggda.

1891
Älmhult-Ålsryd-Tingsryd, Tingsryd-Emmaboda och Norrtälje-Broby

1910
Fristad-Ulricehamn, Tjuvkil-Ytterby, Forsen-Enskede, Påryd-Bränderås, Tun-Grästorp, Grästorp-Hallebo, Uppsala-Kerstinbo och Norrtälje-Väddö.

För de flesta gäller nog att det var tur att de inte blev av.

Järnvägar som aldrig "kom fram" - Älmhult-Tingsryd-Emmaboda?

av K Lemming @, torsdag, november 25, 2021, 22:44 (5 dagar sedan) @ Harald

I Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens underdåniga berättelser kan man finna en del koncessionerade banor som aldrig blev byggda.

1891

1910
Fristad-Ulricehamn, Tjuvkil-Ytterby, Forsen-Enskede, Påryd-Bränderås, Tun-Grästorp, Grästorp-Hallebo, Uppsala-Kerstinbo och Norrtälje-Väddö.

Vilka spårvidder var dessa (av mig fetmarkerade) banor tänkta att få?

Järnvägar som aldrig "kom fram" - Älmhult-Tingsryd-Emmaboda?

av Harald ⌂ @, Göteborg, fredag, november 26, 2021, 09:56 (5 dagar sedan) @ K Lemming

1891

1910

Vilka spårvidder var dessa (av mig fetmarkerade) banor tänkta att få?

1435 mm, skenvikt 18 kg/m, största lutning 1:60, koncession 28/9 1888, skulle påbörjas före 1/10 1890 och öppnas för trafik före 1/10 1892.

av Lennart Petersen @, torsdag, november 25, 2021, 18:03 (5 dagar sedan) @ Matz

Lite speciella , även om det var helt avsiktligt var kanske Ystadbanorna. YSJ Ystad-Skivarps J, YBJ Ystad-Brösarp och YGStOJ som använde andra banor för att nå Ystad.
Och SGGJ Sala-Gysinge-Gävle gick inte längre än till Hagaström , banan bekostade ett spå Hagaström-Gävle men formellt ägdes det av GDJ .

av goran.tidstam@telia.com @, fredag, november 26, 2021, 15:56 (5 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det fanns även planer på Genarp - Ystad i ett desperat försök att få lönsamhet på Malmö - Genarp

av Olof W @, torsdag, november 25, 2021, 18:51 (5 dagar sedan) @ Matz

Halmstad - Jönköpings järnväg kom bara till Hook.

/Olof

av Farbror Mossa @, fredag, november 26, 2021, 11:21 (5 dagar sedan) @ Matz

Östra Centralbanan kom aldrig till Karlskrona. Jag vet bara att planer fanns, inte hur pass långt de kom.

av Torbjörn Mårtensson, fredag, november 26, 2021, 12:26 (5 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Projektet avancerade långt. Beslut om aktieteckning fattades av flera intressenter. Projektet nedlades 1906 efter att Växjö-Alvesta järnväg förvärvat aktiemajoriteten i Karlskrona-Växjö järnväg och stoppat stöd därifrån. Dessutom bidrog en kostnadsrevidering av Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen uppåt på 1 miljon kronor till att planerna gavs upp.

av Harald ⌂ @, Göteborg, fredag, november 26, 2021, 15:10 (5 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Projektet avancerade långt. Beslut om aktieteckning fattades av flera intressenter. Projektet nedlades 1906 efter att Växjö-Alvesta järnväg förvärvat aktiemajoriteten i Karlskrona-Växjö järnväg och stoppat stöd därifrån. Dessutom bidrog en kostnadsrevidering av Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen uppåt på 1 miljon kronor till att planerna gavs upp.

Så långt som till koncession tycks projektet dock inte ha kommit. Det gjorde däremot Markaryd-Landeryd, d.v.s. en förlängning av Västra Centralbanan. Den fick koncession i augusti 1909 skulle ha öppnats för trafik före den 1 oktober 1916, men bygget kom väl aldrig igång.

Järnvägar som aldrig "kom fram" - Sträckningar och stationer

av K Lemming @, fredag, november 26, 2021, 16:13 (5 dagar sedan) @ Harald
Redigerad av K Lemming, fredag, november 26, 2021, 16:27

Det gjorde däremot Markaryd-Landeryd, d.v.s. en förlängning av Västra Centralbanan. Den fick koncession i augusti 1909 skulle ha öppnats för trafik före den 1 oktober 1916, men bygget kom väl aldrig igång.

Finns det någonstans man kan ta del av vilka sträckningar samt vilka mellanstationer som var planerade för Markaryd-Landeryd samt tidigare nämnda Älmhult-Tingsryd-Emmaboda?

Var tänktes HBJ/KVBJ att korsas för Markaryd-Landeryd

Var skulle Älmhult-Tingsryd-Emmaboda korsa KVBJ/HKJ?

Järnvägar som aldrig "kom fram" - Sträckningar och stationer

av Harald ⌂ @, Göteborg, fredag, november 26, 2021, 17:07 (4 dagar sedan) @ K Lemming

Handlingar som hör till ansökan om koncession bör finnas i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv. Järnvägsavdelningens arkiv förvaras i Arninge.

Markaryd-Landeryd, Älmhult-Emmaboda - Sträckningar?

av K Lemming @, fredag, november 26, 2021, 23:31 (4 dagar sedan) @ Harald

Handlingar som hör till ansökan om koncession bör finnas i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv. Järnvägsavdelningens arkiv förvaras i Arninge.

Misstänkte att så var fallet och att det inte gick att hitta info krin banprojekten på nätet, på forum eller i bokform. Då får det vara, så pass intresserad är jag inte (även om det hade varit kul att veta då jag har lite släktrötter i trakterna kring Tingsryd) så att jag ger mig iväg till annan ort och forskar i arkiv. Men tack för svaret Harald.

Markaryd-Landeryd

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, november 27, 2021, 11:50 (4 dagar sedan) @ K Lemming

Jag hittade en artikel i DN:s arkiv från 1917 när projektet Markaryd-Landeryd tydligen togs upp igen, nu som en del av en bana Särö-Landeryd-Markaryd. Den tänkta sträckningen från Landeryd var via Långaryd och Unnaryd. HBJ skulle korsas vid Byholma och sedan skulle man fortsätta söderut till Markaryd. "Från exempelvis Sköfde till Skåne blir tidsvinsten kolossal" när man slipper omvägen via Göteborg, står det.

Markaryd-Landeryd

av Thomas K Ohlsson @, lördag, november 27, 2021, 15:16 (4 dagar sedan) @ Harald

Jag hittade en artikel i DN:s arkiv från 1917 när projektet Markaryd-Landeryd tydligen togs upp igen, nu som en del av en bana Särö-Landeryd-Markaryd. Den tänkta sträckningen från Landeryd var via Långaryd och Unnaryd. HBJ skulle korsas vid Byholma och sedan skulle man fortsätta söderut till Markaryd. "Från exempelvis Sköfde till Skåne blir tidsvinsten kolossal" när man slipper omvägen via Göteborg, står det.

Vilket Särö avses - inte det som ligger söder om Göteborg antar jag?

/TKO

Markaryd-Landeryd

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, november 27, 2021, 16:32 (3 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

/TKO

Finns det något annat Särö? Dit gick som väl bekant en järnväg från Göteborg och det fanns alltså fantastiska planer på att förlänga den via Ullared och Landeryd till Markaryd. Det gick så långt att man sökte koncession och i DN:s arkiv finns notiser om kommuner som har beslutat att teckna aktier i företaget.

Markaryd-Landeryd

av Lennart Petersen @, lördag, november 27, 2021, 18:11 (3 dagar sedan) @ Harald

/TKO

Finns det något annat Särö? Dit gick som väl bekant en järnväg från Göteborg och det fanns alltså fantastiska planer på att förlänga den via Ullared och Landeryd till Markaryd. Det gick så långt att man sökte koncession och i DN:s arkiv finns notiser om kommuner som har beslutat att teckna aktier i företaget.

Förslaget beskrivs också i boken SJK3 Säröbanan och publicerades först i Göteborgsposten 17.2.1917.
Förslagets bana utgår från Släp (en station före Särö) och sedan via Kungsbacka , Horred (anslutning till VBJ) , Ullared sedan med befintlig bana till Fegen (på HNJ) och Landeryd (på HNj) sedan via Långaryd,Unnared , Byholma (på HBJ) , Hinneryd, Jonsjö och så Markaryd.
En planerad bana Fegen-Axelfors finns också inritad.

Markaryd-Landeryd

av Thomas K Ohlsson @, lördag, november 27, 2021, 21:51 (3 dagar sedan) @ Harald

/TKO

Det lät så otroligt att jag inte kunde tro det. Måste titta på en karta för att se hur man tänkte... eller det var kanske det man inte gjort?

/TKO

Markaryd-Landeryd

av Lennart Petersen @, lördag, november 27, 2021, 22:56 (3 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

/TKO

Det lät så otroligt att jag inte kunde tro det. Måste titta på en karta för att se hur man tänkte... eller det var kanske det man inte gjort?

/TKO

Ja vad man tänkte ? Det blev ju inte heller något av projektet.
En förlängniing till Kungsbacka hade väl inte varit så fel.. men sedan ?.
Någon ”kollossal” nytta från Skövde till Skåne fanns ju knappast.
Från Falköping fanns ju Västra entralbanan (HNJ ) och sedan Halmstad-Markaryd eller via Limmared-Värnamo till Markaryd , eller stambanan över Nässjö . Och banan hade till stor del gått igenom glest befolkade områden särskilt söder om Kinnared.
Hyltebruk nämns inte i beskrivningen men banan torde väl ha gått även vägen över Hyltebruk eller Rydöbruk.

Markaryd-Landeryd

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, november 27, 2021, 23:50 (3 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nej, Hyltebruk kan banan inte ha passerat eftersom den skulle gå via Långaryd och Unnaryd. Falköping-Landeryd-Markaryd hade ju varit en kortare väg mellan inre Västergötland och Östra Skåne /Västra Blekinge, men rätt snart blev väl skillnaden i standard mellan banorna sådan att all tidsvinst försvann. Segmentet finmaskigt nät med låg hastighet övertogs av vägarna och järnvägen blev ett glest nät med hög hastighet.