När använde SJ förgyllda namnbrickor? (Fotografier/bildfrågor)

av Martin Johansson, Thursday, November 25, 2021, 13:29 (882 dagar sedan)

Hejsan!
Har en fråga om SJ namnbrickorna på bilden. Nu har inte jag åkt så jättemycket tåg i min dar men jag kan inte minnas att jag sett dessa förgyllda namnbrickor på tjänstgörande personal utan jag minns bäst dom här äldre ljusgråa brickorna med magnetfäste medans dessa har nålar.

Kan någon säga mellan vilka år dessa namnbrickor användes hos SJ så vore jag tacksam.

[image]

Ha det bra.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av HJP, Thursday, November 25, 2021, 17:34 (882 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hejsan!
Har en fråga om SJ namnbrickorna på bilden. Nu har inte jag åkt så jättemycket tåg i min dar men jag kan inte minnas att jag sett dessa förgyllda namnbrickor på tjänstgörande personal utan jag minns bäst dom här äldre ljusgråa brickorna med magnetfäste medans dessa har nålar.

Kan någon säga mellan vilka år dessa namnbrickor användes hos SJ så vore jag tacksam.

[image]

Ha det bra.

****
Det är inte förgyllda brickor. Det är mässing. Troligen behandlade, så att de inte ska oxidera.
Gissar att de kom på 80-talet. Kanske med den blå uniformen, som kom 1983 eller 1984, om jag minns rätt.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Martin Johansson, Thursday, November 25, 2021, 17:40 (882 dagar sedan) @ HJP

****
Det är inte förgyllda brickor. Det är mässing. Troligen behandlade, så att de inte ska oxidera.
Gissar att de kom på 80-talet. Kanske med den blå uniformen, som kom 1983 eller 1984, om jag minns rätt.

Hej.
Ok, jag är inte så hemma på olika material så jag utgick från färgen. Tack för upplysningen och finns det nån annan som kan komplettera uppgifterna så vore jag tacksam.

Ha det bra.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Thomas Helin, Thursday, November 25, 2021, 18:01 (882 dagar sedan) @ Martin Johansson

Det är den nya logga som kom i samband med xet (X2an), gissningsvis runt 1991

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av tobbe, Thursday, November 25, 2021, 20:16 (882 dagar sedan) @ Thomas Helin

Har för mig att dessa uniformsskyltar kom väl till i samband med införandet av uniform 1985
Men vill minnas att det var få kollegor som använde dem i åkande tjänsten. När undertecknad först kom i kontakt med användande av tjänsteskyltar var när jag började som tm/plins hos trafikledningen vid Cst med texten "Plattformsinspektör Trafikledningen" som jag ännu har kvar i min ägo med en "döende svanen" som ersatt det gamla bevingade hjulet.
tobbe

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Wk, Thursday, November 25, 2021, 22:20 (882 dagar sedan) @ tobbe

De kan knappast vara från 80-talet - det var perioden med det nya bevingade hjulet.
Starten på 90-talet är ett bättre bud.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Ola Almquist, Thursday, November 25, 2021, 22:42 (882 dagar sedan) @ Wk

De kan knappast vara från 80-talet - det var perioden med det nya bevingade hjulet.
Starten på 90-talet är ett bättre bud.

Loggan registrerades 1992-12-18 enligt denna sida. Hmmm, förresten. Den fanns väl redan 1990?

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Lennart Fransson, Friday, November 26, 2021, 06:42 (881 dagar sedan) @ Ola Almquist

De kan knappast vara från 80-talet - det var perioden med det nya bevingade hjulet.
Starten på 90-talet är ett bättre bud.


Loggan registrerades 1992-12-18 enligt denna sida. Hmmm, förresten. Den fanns väl redan 1990?

Ja, den presenterades i samband med X2000-premiären i september 1990. Jag själv såg täckelsen falla på Göteborg C mot Drottningtorget. Då tror jag att motsvarande händelse redan skett i Stockholm och Hallsberg.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av koivumaa, Thursday, November 25, 2021, 23:08 (881 dagar sedan) @ Wk

Den typen av skylt kom till uniform 85 men för att uppdatera när nya loggan kom så uppdaterade man skyltar och märken.
Uniform 85 användes långt in på 90-talet.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Martin Johansson, Thursday, November 25, 2021, 23:27 (881 dagar sedan) @ koivumaa

Den typen av skylt kom till uniform 85 men för att uppdatera när nya loggan kom så uppdaterade man skyltar och märken.
Uniform 85 användes långt in på 90-talet.

Jag tackar för vidare inlägg och dessa namnbrickor verkar vara äldre än vad jag trodde men samtidigt låter det som om dom användes väldigt lite om jag tolkar inläggen rätt.

Ha det bra.

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av tobbe, Friday, November 26, 2021, 12:01 (881 dagar sedan) @ koivumaa

Ja, då var jag inte helt ute i dimman:-P Har i svagt minne att så här efteråt att även jag hade denna bricka som tågmästare med det gamla bevingade hjulet som ofta satt fäst på den stickade blå västen som man hade sommatid.
tobbe

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av tobbe, Friday, November 26, 2021, 16:22 (881 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att jag började hos Trafikledningen i slutet av 1989.
tobbe

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, November 28, 2021, 00:42 (879 dagar sedan) @ Martin Johansson

Äntligen hittade jag min namnbricka.

Jag fick den i samband med ny uniform, modell 85 tror jag att den kallades. Jag bl a deltog i utprovningen av uniformen under 1984. Det hela avslutades med "mannekänguppvisning" på Stockholm C i april 1984.

Brickans storlek 67 x 11 mm. Bifogar bild bak/framsida.
[image][image]

När använde SJ förgyllda namnbrickor?

av Martin Johansson, Sunday, November 28, 2021, 11:41 (879 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Äntligen hittade jag min namnbricka.

Jag fick den i samband med ny uniform, modell 85 tror jag att den kallades. Jag bl a deltog i utprovningen av uniformen under 1984. Det hela avslutades med "mannekänguppvisning" på Stockholm C i april 1984.

Brickans storlek 67 x 11 mm. Bifogar bild bak/framsida.
[image][image]

Trevligt. Dessa namnbrickor tycker jag är snyggare än dom större ljusgråa med magnetfäste som kom senare.

Om någon är intresserad så finns det nu en liten recension av årets Hjulmarknad på min blogg. Se nedan.

Ha det bra.