Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, November 25, 2021, 23:47 (854 dagar sedan)

Det har blivit hög tid för novemberomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. För mig som är född 1964 visar bilderna min barndoms bana, så de här bildvisningarna är högtidsstunder för mig. Roligt att det är så många från Roslagsbanans tidigare personal som är aktiva här på forumet. Era kunskaper har varit värdefulla.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Banavsnitt vid Sparren, september 1969. Tyvärr en kraftigt utfrätt bild, men jag vill ha med den ändå.

[image]
Hpl. Rö, september 1969. Uppenbarligen var stationshuset rivet redan vid den här tiden, så jag utgår från att stationen var nedgraderad till hållplats. När revs stationshuset?

[image]
Banavsnitt, september 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att platsbestämma bilden.

[image]
Banavsnitt, september 1969. Även här behöver jag hjälp med platsbestämningen.

[image]
Stockholm Ö, spåren 6 och 7, ca 1970.

[image]
Okänd X4p vid Stockholm Ö ca 1970.

[image]
Okänd X4p vid Stockholm Ö ca 1970.

[image]
Stockholm Ö i kvällssol ca 1970.

[image]
X7p 48 vid Stockholm Ö ca 1970. Ett detaljstudium av originalinskanningen visar att denna sjua strax ska avgå till Österskär. Som jag minns det från den här tiden var det mest lokdragna tåg till Österskär. Var det i högtrafik på vardagar som det gick motorvagnsdragna tåg dit, eller kunde det förekomma även vid andra tider?

[image]
Okänd X4p som ledarvagn på spår 6 vid Stockholm Ö ca 1970.

Som avslutning vill jag berätta att jag nu har gått igenom fler bilder från Björns dokumentation av sträckan Rimbo–Norrtälje. Det framgår att han måste ha varit ute minst två olika dagar, för det var olika tågsammansättningar dessa dagar. Det är förklaringen till att det var problematiskt att försöka lägga pussel och få fram numren på de fordonsindivider där numret inte syntes i bild.

Årets sista omgång av Björns bilder kommer någon gång före jul.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av Baloo, Friday, November 26, 2021, 07:55 (854 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Banavsnitt, september 1969. Även här behöver jag hjälp med platsbestämningen.

Borde vara Kundby strax öster om Rimbo på Norrtäljelinjen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av John T, Friday, November 26, 2021, 17:17 (854 dagar sedan) @ Baloo

[image]
Banavsnitt, september 1969. Även här behöver jag hjälp med platsbestämningen.


Borde vara Kundby strax öster om Rimbo på Norrtäljelinjen.

Ja, det där är ju Björns bild från Kundby som du Peter inte hittade förut, enligt tidigare forumdiskussioner. Hållplatsens plattform låg precis bortom ägovägen som skymtar i bilden. Den ljusa stolpen är hållplatsskylten sett från sidan. Jämför gärna med bilden som Gunnar D lade ut förra gången!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av Thomas Tell, Friday, November 26, 2021, 10:36 (854 dagar sedan) @ Peter Bolin

Det har blivit hög tid för novemberomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. För mig som är född 1964 visar bilderna min barndoms bana, så de här bildvisningarna är högtidsstunder för mig. Roligt att det är så många från Roslagsbanans tidigare personal som är aktiva här på forumet. Era kunskaper har varit värdefulla.
[image]
Banavsnitt, september 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att platsbestämma bilden.

Från "Söderbybacken" ner mot Rö tror jag.

[image]
Okänd X4p vid Stockholm Ö ca 1970.

Det är "sjuglasvagnen" motorvagn 45.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av Richard Loe, Friday, November 26, 2021, 18:34 (853 dagar sedan) @ Peter Bolin

Det har blivit hög tid för novemberomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. För mig som är född 1964 visar bilderna min barndoms bana, så de här bildvisningarna är högtidsstunder för mig. Roligt att det är så många från Roslagsbanans tidigare personal som är aktiva här på forumet. Era kunskaper har varit värdefulla.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Banavsnitt vid Sparren, september 1969. Tyvärr en kraftigt utfrätt bild, men jag vill ha med den ändå.

Sjöhamra gård ligger på vänster sida sjön, bortom den lilla ön och träden.

[image]
Hpl. Rö, september 1969. Uppenbarligen var stationshuset rivet redan vid den här tiden, så jag utgår från att stationen var nedgraderad till hållplats. När revs stationshuset?

Jag tror att stationshuset revs 1966 eller 1967. Den ska ha varit kvar 1965.

[image]
Banavsnitt, september 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att platsbestämma bilden.

Det är raksträckan mellan Söderlund och Bergby utanför Rimbo, Bergby gård ligger på den lilla kullen som syns överst till höger i bild. Nuvarande Lv 280 till vänster om banan.

[image]
Banavsnitt, september 1969. Även här behöver jag hjälp med platsbestämningen.

Det är kurvan vid Lövhamra, Lövhamra banvakststuga ur bild till höger med nuvarande Rv 77 till vänster. Kundby hållplats låg andra sidan vägövergången i bilden.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av AW, Friday, November 26, 2021, 18:54 (853 dagar sedan) @ Peter Bolin

Det har blivit hög tid för novemberomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. För mig som är född 1964 visar bilderna min barndoms bana, så de här bildvisningarna är högtidsstunder för mig. Roligt att det är så många från Roslagsbanans tidigare personal som är aktiva här på forumet. Era kunskaper har varit värdefulla.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Banavsnitt vid Sparren, september 1969. Tyvärr en kraftigt utfrätt bild, men jag vill ha med den ändå.

[image]
Hpl. Rö, september 1969. Uppenbarligen var stationshuset rivet redan vid den här tiden, så jag utgår från att stationen var nedgraderad till hållplats. När revs stationshuset?

[image]
Banavsnitt, september 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att platsbestämma bilden.

[image]
Banavsnitt, september 1969. Även här behöver jag hjälp med platsbestämningen.

Som avslutning vill jag berätta att jag nu har gått igenom fler bilder från Björns dokumentation av sträckan Rimbo–Norrtälje. Det framgår att han måste ha varit ute minst två olika dagar, för det var olika tågsammansättningar dessa dagar. Det är förklaringen till att det var problematiskt att försöka lägga pussel och få fram numren på de fordonsindivider där numret inte syntes i bild.

Årets sista omgång av Björns bilder kommer någon gång före jul.

Hälsningar
Peter Bolin

Tack för fina bilder. Jag tror ändå bilderna från sträckan Kårsta-Norrtälje kan vara från samma dag. I så fall är sekvensen ungefär följande:
1. Bilderna från Rimbo. Björn åkte sedan tåg 702 bestående av 885+1911 från Rimbo till Finsta
2. Bilderna från Finsta (utom den som är tagen från bakhytt i del 16)
3. Björn vandrade Finsta-Syninge. Linjebilderna därifrån
4. Björn fotograferar tåg 711 i Syninge bestående av 1911+885 (vändande från tåg 702)
5. Björn åkte sedan med tåg 738 Syninge-Norrtälje bestående av 796+släp. Tog bla bilder från framhytt vid ankomst Norrtälje i del 15 där klockan visar 10.32 och tåget är på väg in på spår 2.
6. Bilderna från Norrtälje. Tåg 716 ankommer ca 12.00 bestående av mv+2109
7. Bilder från bakhytt vid avgång tåg 719 Norrtälje 12.05 bestående av släp+796 (vändande från tåg 738)
8. Fler linjebilder från bakhytt tåg 719 Nånö, Malsta, Finsta, Kundby, Rö, Sparren för att sluta i Kårsta 12.58
Bra med många klockor med på bilderna :-) . Blev ett spännande pussel för mig som jag hoppas blev rätt. Bilderna kan så klart vara från olika dagar men jag tycker inte jag hittar bevis för det, utan snarare tvärtom alltså.

Hälsningar Andreas

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av Peter Bolin, Friday, November 26, 2021, 23:45 (853 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för era kommentarer. Jag hade på känn att det var en bild från Kundby med den här gången, men jag ville inte platsbestämma den eftersom jag inte var säker.

Stort tack till AW för detaljanalysen av Björns resande i september 1969. Då kanske det ändå var under en och samma dag som han var ute. Jag blev lite förvirrad när jag försökte pussla ihop det med olika fordonsindivider.

Ingen har svarat på min fråga om användningen av motorvagnar i tågen till Österskär omkring 1970. Jag är nyfiken på det eftersom jag vad jag kan minnas bara såg lokdragna tåg till Österskär vid den tiden. Min egen första resa till Österskär var just 1970, och då var det lokdraget tåg.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 17

av Bussmicke, Monday, December 06, 2021, 12:33 (844 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla bilder. Så det kommer mer Norrtälje?