Semaforer i Norge? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Lilienberg, Sunday, November 28, 2021, 09:03 (851 dagar sedan)

Bilderna från Hamar i en annan tråd fick mig att fundera på ämnet signaler i Norge. När jag på allvar började åka tåg i Norden i början av 80-talet, fanns det fortfarande semaforer i drift som jag observerade i Sverige, Finland och Danmark. I Norge, däremot, såg jag inga semaforer. När försvann de sista semaforerna i Norge? Eller var det så att semaforer aldrig har varit någon vanligt förekommande typ av signal där?

Semaforer i Norge?

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 28, 2021, 10:04 (851 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Semaforer var nog aldrig särskilt vanliga; många stationer saknade länge fasta infartssignaler (signalering skedde med handsignal) och ljussignaler infördes i stor skala redan på 1920-talet. Sista semaforerna lär ha funnits vid Roa, som sedan 1921 hade ett elektriskt ställverk med totalt 13 semaforer (samt en del andra signaler) som slopades 1959. Detta var troligen den sista stora signalsäkerhetsanläggningen som byggdes med semaforer.

Semaforer i Norge?

av Per Ljungberg, Sunday, November 28, 2021, 18:24 (851 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Var det i samband med slopning av semaforerna som man införde att 2 gröna = kör och 1 grön = varsamhet?

Semaforer i Norge?

av Anders_W, Sunday, November 28, 2021, 18:30 (851 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det gjordes i och med 1926 års signalreglemente.

Semaforer i Norge?

av Erik W. Johansson, Monday, November 29, 2021, 20:47 (850 dagar sedan) @ Anders_W

Tøyen stasjon på Gjøvikbanen fikk LM Ericsson-anlegg med semaforer i 1922. Det var det siste som ble levert med semaforer i Norge. Anlegget ble erstattet i 1963.