NSB type Di2 - användning och driftserfarenheter? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Sunday, November 28, 2021, 10:19 (879 dagar sedan)

Nyfiken på hur NSB använde sina diesellok type Di2, vilka (väl?) i princip är ett lillasyskon till SJ litt T21?

Vilken av dessa lokkonstruktioner var först, dvs är T21 en uppskalad version av Di2, eller tvärtom?

Vilken tjänst hade Di2 vid NSB? Hur fungerade de i denna tjänst, dvs hur var deras egenskaper, tillförlitlighet mm?

Hur länge var de i tjänst vid NSB, och vilka loktyper tog över när Di2 togs ur tjänst?

NSB type Di2 - användning och driftserfarenheter?

av Micke Carlsson, Sunday, November 28, 2021, 12:20 (879 dagar sedan) @ Bobo L

Nyfiken på hur NSB använde sina diesellok type Di2, vilka (väl?) i princip är ett lillasyskon till SJ litt T21?

Vilken av dessa lokkonstruktioner var först, dvs är T21 en uppskalad version av Di2, eller tvärtom?

Vilken tjänst hade Di2 vid NSB? Hur fungerade de i denna tjänst, dvs hur var deras egenskaper, tillförlitlighet mm?

Hur länge var de i tjänst vid NSB, och vilka loktyper tog över när Di2 togs ur tjänst?


Här är släktträdet för MaK Di2, utom de mångfalt flertaliga styvbarnen byggda av Thune i Oslo.
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401719&lang=1

Denna wiki berättar en del också: https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di_2

Typ 575 C är MaK:s "första moderna efterkrigskonstruktion" och alltså anfader till det vi är bekanta med som T21-typen av lok. Stutarna på NBJ (typ 240 B) är från samma tid men står på förkrigskonstruktioner.

NSB type Di2 - användning och driftserfarenheter?

av Roar, Monday, November 29, 2021, 23:36 (878 dagar sedan) @ Bobo L

https://no.wikipedia.org/wiki/Di_2

Om vi skal si at noen lok tok over, må dette bli Di 8. Men samtidig med utrangeringen forsvant mye av den tunge skiftingen som Di 2 hadde blitt brukt til.

Lokomotivene var ansett som en krevende arbeidsplass. Mye støy og også oljedamp. Veldig varmt i førerhytta sommerstid. Lokførerne fikk derfor godskrevet ekstra arbeidstid som kompensasjon for ulempene ved tjenestegjøring i disse lokomotivene.


[image]

NSB type Di2 - användning och driftserfarenheter?

av Peter Flink, Tuesday, November 30, 2021, 15:21 (877 dagar sedan) @ Bobo L

Nyfiken på hur NSB använde sina diesellok type Di2, vilka (väl?) i princip är ett lillasyskon till SJ litt T21?

Vilken av dessa lokkonstruktioner var först, dvs är T21 en uppskalad version av Di2, eller tvärtom?

Vilken tjänst hade Di2 vid NSB? Hur fungerade de i denna tjänst, dvs hur var deras egenskaper, tillförlitlighet mm?

Hur länge var de i tjänst vid NSB, och vilka loktyper tog över när Di2 togs ur tjänst?

Man kan säga mycket om T21 men om man jämför arbetsmiljö mellan T21 och Di2 så är sistnämnda rena katastrofen :-|

NSB type Di2 - användning och driftserfarenheter?

av Bertil Bengtsson, Tuesday, November 30, 2021, 17:01 (877 dagar sedan) @ Bobo L

I Narvik fanns det åtminstone en Di2 vid ett tillfälle (1987?) då jag var där. Då jag var vid stationen kom det ett malmtåg från Kiruna. Dm3:an kopplade från och strax kom det en T46 istället. Bra, tänkte jag, då får jag höra T46:an dra igång ett malmtåg!
Men icke! Det kom en Di2 och ställde sig på spåret framför. Sedan hörde jag bara ett blurb-blurb från Di2:an, på tomgång, men absolut inget av T46:an när den drog iväg. Dj-ars!
Berra

NSB type Di2 - skjöt på persontåg till Rombak

av BD, Tuesday, November 30, 2021, 18:32 (877 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

I samband med en SJK-resa i mitten av 1970-talet på Malmbanan besöktes Narvik. Det var myyycket varmt den dagen. En Di2 växlade i handelshamnen. Tog plats i tåget mot Sverige och avgångstiden kom och passerades. Efter ett tag kom Di2-loket från hamnen och kopplades till längst bak varefter det bar iväg med det inte arbetande Da-loket främst.
Efter ett tag kom vi till Rombak och Da-loket kunde föra oss vidare mot Sverige.

Orsaken till spänningslösheten påstods vara att "något" löst ut p g a värmen.

Nämnas kan att de flesta Di2-loken hade motor av fabrikat Bergen diesel, en efterapning av Nohabs F-motor.

NSB type Di2

av Erik W. Johansson, Tuesday, November 30, 2021, 19:23 (877 dagar sedan) @ BD

Di 2 ble ellers kjent for å fremskynde nedleggelsen av sidebaner med dårlig sporkvalitet. Etter få år med Di 2 var sporet vesentlig dårligere.