Apropå semaforer, här några bilder (Järnväg allmänt)

av Christer Brimalm, Tuesday, November 30, 2021, 09:06 (871 dagar sedan)

I en del andra länder har semaforer funnits kvar betydligt längre och i större omfattning än i Sverige. Det kan kanske vara av intresse att titta på några bilder som jag tagit genom åren.

[image]

Ausfahrt frei! DB 01 180 avgår från Bamberg mot Lichtenfels och Hof vid påsktiden 1973.

[image]

En E44 (144) lämnar Lichtenfels med ett persontåg (Nahverhehrszug)också 1973.

[image]

I Hof fanns 1973 fortfarande semaforer från Bayerska Statsbanorna kvar i bruk.

[image]

Ännu en bayersk.

[image]

Och så till Storbritannien. Llandudno i norra Wales 1994.

[image]

I Shrewsbury 1987 passerar ett regionaltåg (Sprinter) en signalbrygga där fortfarande "lower quadrant signals" från gamla Great Western Railway är i bruk.

I Shrewsbury finns ett mycket imponerande stort ställverk som figurerat på TV nyligen i den fina serien om järnvägar och arkitektur på Kunskapskanalen. Rekommenderas.

Nog är semaforerna ett dekorativt inslag i järnvägsmiljön. Ett fåtal finns väl ännu kvar i bruk idag även på banor med reguljär trafik bland annat i de båda ovan nämnda länderna, men jag har inte så bra koll på det.

TV program om järnväg

av K Lemming, Tuesday, November 30, 2021, 14:28 (871 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Fina bilder, UK har jag ännu inte varit i, en resa var planerad men sen kom Corona skiten, så när skiten förhoppningsvis en dag är väl bekämpad får det bli en resa dit. Många intressanta banor och museibanor där som jag är intresserad av att besöka.

Apropå TV program så utöver den utmärkta serien Järnvägar och Arkitektur på UR-Play/Kunskapskanalen så gillar jag serien Paddington Station på 12:an (har jag för mig den går på), annat än skräpet Extreme Ice Railroad som också går på någon av kabelkanalerna.

Apropå semaforer, här några bilder

av Richard Loe, Tuesday, November 30, 2021, 19:39 (870 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I en del andra länder har semaforer funnits kvar betydligt längre och i större omfattning än i Sverige. Det kan kanske vara av intresse att titta på några bilder som jag tagit genom åren.

[image]

Och så till Storbritannien. Llandudno i norra Wales 1994.

LNWR Pratt Truss signalbrygga med modern(are) BR semaforsignaler. I bakgrunden närmast ställverket en BR signalbrygga med BR semaforsignaler. Banan genom Llandudno tillhörde LNWR och senare LMS.

[image]

I Shrewsbury 1987 passerar ett regionaltåg (Sprinter) en signalbrygga där fortfarande "lower quadrant signals" från gamla Great Western Railway är i bruk.

En äldre GWR signalbrygga med GWR semaforsignaler, vid Abbey Foregate i Shrewsbury. Just den signalbryggan är borta nu, ersatt när banan mot Madley Junction fjärrblockerades. I bakgrunden syns ställverket vid Severn Bridge Junction, det största kvarvarande mekaniska ställverket i Storbritannien. Tåget är på väg mot Wolverhampton på fd GWR banan, därav att det är GWR signaler just där.

Shrewsbury var en sk "joint" station mellan GWR och LNWR (senare LMS) vilket gjorde att signalerna var och är en blandning av olika stiler.

I Shrewsbury finns ett mycket imponerande stort ställverk som figurerat på TV nyligen i den fina serien om järnvägar och arkitektur på Kunskapskanalen. Rekommenderas.

Ja, det är ställverket vid Severn Bridge Junction, som du har med på din andra bild. Ställverket är sk Grade 2 listed (dvs k-märkt) och just nu finns inga planer att ersätta den, då det anses billigare att ha kvar semaforsignalerna i detta relativt begränsade område än att installera ljussignaler. Resten av banorna till Shrewsbury är fjärrblockerade från andra ställen, så en omsignalerade station skulle antingen kräva större ombyggnader av en befintlig fjärrblockering eller en mycket begränsad fjärrblockering som täcker samma område som det mekaniska ställverket.

Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal

av Ulf Pålsson, Tuesday, November 30, 2021, 22:35 (870 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[image]

I Hof fanns 1973 fortfarande semaforer från Bayerska Statsbanorna kvar i bruk.

[image]

Ännu en bayersk.

Dessa huvudsignaler/semaforer kunde en gång i tiden visa signalbeskedet HpRu Ruhesignal, med betydelsen att ingen tågtrafik förekom på spåret och att växling därför var tillåten där. HpRu visades med vingen nedåt längs masten och med ett blått sken som nattsignal. Den blåa linsen satt i det hål som på bilderna syns längst upp.

Här har anläggningen "moderniserats" genom att möjligheten att visa HpRu har slopats, och i stället har en Sperrsignal för reglering av växling placerats framför huvudsignalen/semaforen. Sperrsignal-en kan visa 'två röda vågrätt' för "stopp" och 'två vita snett höger' för "rörelse tillåten" (egentligen "Fahrverbot aufgehoben" = "körförbudet upphävt" ). När huvudsignalen ställs till "kör" för tåg, släcks Sperrsignal-en
/up

Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal

av Thomas Tell, Wednesday, December 01, 2021, 00:12 (870 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa huvudsignaler/semaforer kunde en gång i tiden visa signalbeskedet HpRu Ruhesignal, med betydelsen att ingen tågtrafik förekom på spåret och att växling därför var tillåten där. HpRu visades med vingen nedåt längs masten och med ett blått sken som nattsignal. Den blåa linsen satt i det hål som på bilderna syns längst upp.

Här är Ruhesignal i Freilassing 7 augusti 1978. Modernare signaler är på gång.

[image]

/tell

Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal

av Ulf Pålsson, Wednesday, December 01, 2021, 09:59 (870 dagar sedan) @ Thomas Tell

Dessa huvudsignaler/semaforer kunde en gång i tiden visa signalbeskedet HpRu Ruhesignal, med betydelsen att ingen tågtrafik förekom på spåret och att växling därför var tillåten där. HpRu visades med vingen nedåt längs masten och med ett blått sken som nattsignal. Den blåa linsen satt i det hål som på bilderna syns längst upp.


Här är Ruhesignal i Freilassing 7 augusti 1978. Modernare signaler är på gång.

[image]

/tell

I Freilassing hoppade man uppenbarligen över det "mellansteg" i utvecklingen som fanns i Hof Hbf, med en Sperrsignal framför huvudsignalen.

Den ännu icke ibruktagna huvudljussignalen har integrerade små vita ljusöppningar för 'två vita snett höger', signalbeskedet Sh 1 "Fahrverbot aufgehoben" = "rörelse tillåten". Från en egen liten bakgrundsskärm kan visas 'tre vita i form av ett A', signalbeskedet Zs 1 "Ersatzsignal" = "ersättningssignal", som kan tändas i stället för att utfärda ett skriftligt stoppassagemedgivande för tåg.

Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal. Blått som rangerförbud

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 18:11 (869 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa huvudsignaler/semaforer kunde en gång i tiden visa signalbeskedet HpRu Ruhesignal, med betydelsen att ingen tågtrafik förekom på spåret och att växling därför var tillåten där. HpRu visades med vingen nedåt längs masten och med ett blått sken som nattsignal. Den blåa linsen satt i det hål som på bilderna syns längst upp.


Här är Ruhesignal i Freilassing 7 augusti 1978. Modernare signaler är på gång.

[image]

/tell


I Freilassing hoppade man uppenbarligen över det "mellansteg" i utvecklingen som fanns i Hof Hbf, med en Sperrsignal framför huvudsignalen.

Den ännu icke ibruktagna huvudljussignalen har integrerade små vita ljusöppningar för 'två vita snett höger', signalbeskedet Sh 1 "Fahrverbot aufgehoben" = "rörelse tillåten". Från en egen liten bakgrundsskärm kan visas 'tre vita i form av ett A', signalbeskedet Zs 1 "Ersatzsignal" = "ersättningssignal", som kan tändas i stället för att utfärda ett skriftligt stoppassagemedgivande för tåg.

Märkligt att man i Tyskland använde blått sken för att tillåta växling medan blått sken i Schweiz betyder att växling är förbjuden! Blått sken och de blåvita vingarna i kors betyder att växlingen ska upphöra och aktuell bangårds(del) ska utrymmas av växlingsrörelser, s k "Räumungssignal". Som framgår av den rörliga bilden så visas "växling tillåten" med vitt sken och vingarna hopslagna.

De sista semaforerna och den sista mekaniska "utrymningssignalen" i Schweiz, fanns ännu häromåret på rangerbangården i Biel/Bienne, möjligen finns de kvar än idag. "Stopp för tåg, växling tillåten".

Semafor och TGV.

Fler bilder på signalmekanik i Biel.

Jag tycker mig ha sett bilder signaler med blå sken även i östra Mellaneuropa. Betyder blått sken "växling tillåten" eller "växling förbjuden" där?

Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal. Blått som rangerförbud

av Harald, Thursday, December 02, 2021, 18:55 (868 dagar sedan) @ Leif B

För runt 25 år sedan var jag inblandad i ett ställverksprojekt för Čadca i Slovakien. Där fanns signaler som kunde visa vitt eller blått sken. Fast jag inte kan svära på det så här långt efteråt, bör rimligen vitt ha varit "växling tillåten" och blått "växling förbjuden".

Apropå semaforer -- Blått som växlingförbud i "Östeuropa"

av Ulf Pålsson, Thursday, December 02, 2021, 19:27 (868 dagar sedan) @ Harald

För runt 25 år sedan var jag inblandad i ett ställverksprojekt för Čadca i Slovakien. Där fanns signaler som kunde visa vitt eller blått sken. Fast jag inte kan svära på det så här långt efteråt, bör rimligen vitt ha varit "växling tillåten" och blått "växling förbjuden".

Du minns rätt, Harald.

Ljussignaler med blått sken för "växling förbjuden" och vitt sken för "växling tillåten" finns åtminstone i följande länder: Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland, och med största sannolikhet i andra länder som bildades av f.d. Sovjetunionen. Sådana har också funnits i Österrike men är numera slopade.

Ursprunget är sannolikt den österrikisk-ungerska skivsignalen för att reglera växling: en skivsignal bestående av en blå kvadrat med vit kantrand ställd på spets och blått sken betyder "växling förbjuden", och skivan fälld vågrätt och vitt sken betyder "växling tillåten".

Den bayerska Ruhesignal, som indirekt tillåter växling vid "Ruhe" med blått sken som nattsignal, det verkar vara ett unikum.

Apropå semaforer -- Blått som växlingförbud i "Östeuropa"

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 21:33 (868 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

För runt 25 år sedan var jag inblandad i ett ställverksprojekt för Čadca i Slovakien. Där fanns signaler som kunde visa vitt eller blått sken. Fast jag inte kan svära på det så här långt efteråt, bör rimligen vitt ha varit "växling tillåten" och blått "växling förbjuden".


Du minns rätt, Harald.

Ljussignaler med blått sken för "växling förbjuden" och vitt sken för "växling tillåten" finns åtminstone i följande länder: Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland, och med största sannolikhet i andra länder som bildades av f.d. Sovjetunionen. Sådana har också funnits i Österrike men är numera slopade.

Ursprunget är sannolikt den österrikisk-ungerska skivsignalen för att reglera växling: en skivsignal bestående av en blå kvadrat med vit kantrand ställd på spets och blått sken betyder "växling förbjuden", och skivan fälld vågrätt och vitt sken betyder "växling tillåten".

Den bayerska Ruhesignal, som indirekt tillåter växling vid "Ruhe" med blått sken som nattsignal, det verkar vara ett unikum.

Intressant. Tack!

Blått som växlingförbud i Polen & Frankrike

av Anders_W, Saturday, December 04, 2021, 15:01 (867 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Även i Polen finns denna Österrike-Ungerska signal.

Använder inte Frankrike också blått/lila sken istället för rött som stoppbesked på sidospår?

Blått som växlingförbud i Polen & Frankrike

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 05, 2021, 20:53 (865 dagar sedan) @ Anders_W

Använder inte Frankrike också blått/lila sken istället för rött som stoppbesked på sidospår?

jo, Carré violet - sägs ha införts för att minimera antalet röda sken nattetid på stora bangårdar.

Och Danmark hade blå skiva / blått sken för signal "Rangering forbudt". Skivan parallellt med spåret / gult sken för att signalera "Rangering tilladt".