ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Johan S, Tuesday, November 30, 2021, 16:10 (871 dagar sedan)

Håller på med ett modellbygge som skulle underlättas om det fanns en ritning att utgå från. Undrar därför om ritningar för ASEAs tidiga ackumulatorlok finns i tillgängliga i något arkiv? Mer specifikt gäller det en ritning för ett lok tillverkat för Hällefors bruk 1916 med tillverkningsnummer 78.

/Johan

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?

av Ingvar A, Tuesday, November 30, 2021, 20:07 (871 dagar sedan) @ Johan S

Spårvägssällskapet har gjort en noggrann skanning av ASEA:s ritningsarkiv som finns i Karlskoga. Någon lämplig sammanställningsritning på detta lok har vi inte hittat, däremot finns det ritningar på drevkåpor och detaljer till växelstativ, alltså upphängningar och överfall till tasslager m.m. Dessa har du förmodligen ingen större nytta av tyvärr.

Ingvar Anderson, Spårvägssällskapet

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?

av Johan S, Tuesday, November 30, 2021, 22:26 (871 dagar sedan) @ Ingvar A

Tack för svar. Lite otur med loket bara.

/Johan

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?

av Johan S, Tuesday, November 30, 2021, 22:38 (871 dagar sedan) @ johanw

Har kollat en del på loket som finns på JTJ och räknat plankor. Det är främst höjden jag inte blir klok på. Dörren verkar lägre än på JTJ-loket men jag fattar inte hur mycket. Har hittat ritning på ett liknande ASEA-lok (dock för kontaktledningsdrift och där verkar dörren vara 180 cm. Har tidigare kört bilden du länkade till i SketchUps magiska perspektivomvandlare med höjden på dörren som enda kända mått. Resultatet blev inte helt övertygande. Får göra ett nytt försök...

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritning

av Stefan Olsson, Wednesday, December 01, 2021, 09:45 (870 dagar sedan) @ Johan S

JTJ:s lok har en nästan helt och hållet nybyggd korg med ny panel. Hyttan blev något kortare än originalet. Om panelen stämmer helt kommer jag inte ihåg.

I Jädraås ska det finnas en ritning på loket i original. JTJ kan kanske hjälpa dej med det.

En leveransbild och även någon ytterligare bild av systerloket som levererades till Katrinefors bruk finns på Mariestad stads bildarkiv.

Annars lär det finnas ett ASEA-arkiv i Västerås. Har ännu inte själv testat om man kan få ut något därifrån.

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritning

av Johan S, Wednesday, December 01, 2021, 23:00 (870 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack, hittade en kopia av ritningen på Böksholmsloket på Smalspårsfrämjandets forum. Lite suddig men duger för ändamålet. Med hjälp av ritningen och bilden på HBA-loket borde det gå att härleda måtten på HBA-loket någorlunda.
/Johan

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 12:18 (869 dagar sedan) @ Johan S

Har kollat en del på loket som finns på JTJ och räknat plankor. Det är främst höjden jag inte blir klok på. Dörren verkar lägre än på JTJ-loket men jag fattar inte hur mycket. Har hittat ritning på ett liknande ASEA-lok (dock för kontaktledningsdrift och där verkar dörren vara 180 cm. Har tidigare kört bilden du länkade till i SketchUps magiska perspektivomvandlare med höjden på dörren som enda kända mått. Resultatet blev inte helt övertygande. Får göra ett nytt försök...

Visar den där bilden verkligen ett lok för 802 mm spårvidd, eller ens 742 mm? Jag får en känsla av att det är ett 600 mm-lok.

/funderar
Leif

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Johan S, Thursday, December 02, 2021, 14:57 (869 dagar sedan) @ Leif B

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 17:03 (869 dagar sedan) @ Johan S

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.

Kan vi vara säkra på att fotot föreställer just HBA-loket? Kan bilden ha förväxlats så att fotot i själva verket föreställer ett 600 mm-lok? Eller är min 600-känsla helt fel (trots att det sticker i vänster lilltå)?

/spekulerar
Leif

PS Skulle proportionerna bli bättre eller sämre i SketchUp om man antog 600 mm spårvidd?

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, December 02, 2021, 17:26 (869 dagar sedan) @ Leif B

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.


Kan vi vara säkra på att fotot föreställer just HBA-loket? Kan bilden ha förväxlats så att fotot i själva verket föreställer ett 600 mm-lok? Eller är min 600-känsla helt fel (trots att det sticker i vänster lilltå)?

/spekulerar
Leif

PS Skulle proportionerna bli bättre eller sämre i SketchUp om man antog 600 mm spårvidd?

Proportionerna blir väl dom samma oavsett vilken spårvidd vi antar? Däremot ändras de absoluta måtten - t ex dörrhöjd.
Bilden är i det närmaste ett perfekt tvåpunktsperspektiv, vrider man den någon grad blir samtliga vertikala linjer i stort sett vertikala. Nu var det ungefär hundra år sedan jag ägnade mej åt manuellt konstruerade tvåpunktsperspektiv - numera använder man visst datorer till sådant - men det borde utan större fel gå att 'baklängeskonstruera' såväl planritning som front- och sidovyer. Dessa får sedan skalas om utifrån kända/antagna mått - t ex spårvidd eller dörrhöjd. Vet vi något om koppelhöjden kan denna också användas.
Det går förmodligen också att göra med datorhjälp - med samma resultat.

/TKO

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 17:39 (869 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.


Kan vi vara säkra på att fotot föreställer just HBA-loket? Kan bilden ha förväxlats så att fotot i själva verket föreställer ett 600 mm-lok? Eller är min 600-känsla helt fel (trots att det sticker i vänster lilltå)?

/spekulerar
Leif

PS Skulle proportionerna bli bättre eller sämre i SketchUp om man antog 600 mm spårvidd?


Proportionerna blir väl dom samma oavsett vilken spårvidd vi antar? Däremot ändras de absoluta måtten - t ex dörrhöjd.
Bilden är i det närmaste ett perfekt tvåpunktsperspektiv, vrider man den någon grad blir samtliga vertikala linjer i stort sett vertikala. Nu var det ungefär hundra år sedan jag ägnade mej åt manuellt konstruerade tvåpunktsperspektiv - numera använder man visst datorer till sådant - men det borde utan större fel gå att 'baklängeskonstruera' såväl planritning som front- och sidovyer. Dessa får sedan skalas om utifrån kända/antagna mått - t ex spårvidd eller dörrhöjd. Vet vi något om koppelhöjden kan denna också användas.
Det går förmodligen också att göra med datorhjälp - med samma resultat.

/TKO

Proportionerna mellan dörrhöjd och lokförare då, om vi ska vara petiga. I övrigt syftar mina spekulationer på detta inlägg av Johan.

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, December 02, 2021, 19:29 (869 dagar sedan) @ Leif B

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.


Kan vi vara säkra på att fotot föreställer just HBA-loket? Kan bilden ha förväxlats så att fotot i själva verket föreställer ett 600 mm-lok? Eller är min 600-känsla helt fel (trots att det sticker i vänster lilltå)?

/spekulerar
Leif

PS Skulle proportionerna bli bättre eller sämre i SketchUp om man antog 600 mm spårvidd?


Proportionerna blir väl dom samma oavsett vilken spårvidd vi antar? Däremot ändras de absoluta måtten - t ex dörrhöjd.
Bilden är i det närmaste ett perfekt tvåpunktsperspektiv, vrider man den någon grad blir samtliga vertikala linjer i stort sett vertikala. Nu var det ungefär hundra år sedan jag ägnade mej åt manuellt konstruerade tvåpunktsperspektiv - numera använder man visst datorer till sådant - men det borde utan större fel gå att 'baklängeskonstruera' såväl planritning som front- och sidovyer. Dessa får sedan skalas om utifrån kända/antagna mått - t ex spårvidd eller dörrhöjd. Vet vi något om koppelhöjden kan denna också användas.
Det går förmodligen också att göra med datorhjälp - med samma resultat.

/TKO


Proportionerna mellan dörrhöjd och lokförare då, om vi ska vara petiga. I övrigt syftar mina spekulationer på detta inlägg av Johan.

Jaja.
Att göra en tillräckligt korrekt riktig ritningsuppsättning (plan och sidovyer) utifrån det givna fotografiet är knappast en oöverkomlig arbetsuppgift. Med dagens datorstöd torde det vara ännu lättare än med de manuella metoder jag känner till. Så jag förstår inte riktigt problemet - det är väl bara att sätta igång?

När grunduppsättningen ritningar tagits fram är det ju lätt att skala om dessa för de olika spårvidder som kan ha förekommit. Skiĺnaden mellan dessa torde vara så stor att det genom att jämföra t ex dörrhöjden går att avgöra vilken som är den korrekta!

vänligen
Thomas K Ohlsson

ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd?

av Johan S, Friday, December 03, 2021, 10:56 (868 dagar sedan) @ Leif B

Om man tittar kopplet så är det av samma typ som HBA/SVJ använde. Kanske användes denna typ även på 600 mm?