MSJ, MTJ och HSFJ personvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, December 08, 2021, 17:30 (862 dagar sedan)

Kockums tillverkade mellan åren 1904 och 1911 34 personvagnar till Malmö-Simrishamns järnväg, Malmö-Trelleborgs järnväg och Hvellinge-Skanör-Falsterbo järnväg. Vagnarna levererade till HSFJ övertogs senare av MTJ. Alla tre banorna hade ett nära samarbete vilket troligen förklarar vagnsanskaffningen från Kockums. Vagnarna hade ett orginellt utseende som skiljer sig från andra banors vagnar, till exempel hade 3:e klassvagnarna sex större fönster utmed långsidorna (dock förekom vissa smärre skillnader).

HSFJ anskaffade sex tredjeklassvagnar 1904 som hade två toaletter och de yttre fönstren var tvådelade på bägge långsidor. MTJ anskaffade två 3:e klassvagnar 1904 och ytterligare fem 1905, där de två första var identiska med de som HSFJ anskaffade medan de fem senare men fönstren närmst gaveln var något mindre. MTJ anskaffade 1904 även två 1:a klasvagnar, men dessa hade en fönsterindelning som påminner om SJ C3c från år 1901. År 1910 anskaffade MSJ nio vagnar fördelade på två 1:a klassvagnar (förnsterindelning som MTJ 1:a klassvagnar), sex 3:e klassvagnar men med endast en toalett och en kombinerad 3:e klass och postvagn. Denna sistnämnda hade en annan fönsterindelning vid leverans där de näst yttersta fönstren var tvådelade, vagnen hade en toalett men vagnen byggdes redan 1922 om till ren 3-e klassvagn. Slutligen levererades 11 tredjeklassvagnar till MTJ med en toalett och de sex fönstren mer jämt fördelade utmed vagnssidan. Alla 34 vagnar togs över av SJ.

Nu till min första fråga;
De bilder jag funnit som visar vagnarna vid SJ som C3c nr 9221-9229 och 9234-9258 visar alla ett utseende där fönsterindelning markant skiljer sig från de bilderna från privatbanetiden. Här ser jag fortfarande sex fönster per vagnssida men dessa har ett storleksutseende som visar på mindre fönster och därmed ett större avstånd mellan respektive fönster. Är detta en ombyggnad som gjorts efter förstatligandet och när gjordes den och vad var motivet till detta? En vagn är bevarad hos Klippans museiförening, MTJ C3 nr 29 (SJ C3c 9249).

Den andra frågan handlar om några vagnars öden. Två vagnar som blev tjänstevagnar saknar jag slutligt öde för

  • MTJ C3 28, senare SJ C3c 9248, ombyggd till tjänstevagn ”bgv 1-212 24 bs 4401”
  • HSFJ C3 15/MTJ C3 37, senare SJ C3c 9257, ombyggd till tjänstevagn ”tjv 1-559 sirprv Fagesta 4604”

Jag saknar även slutligt öde för dessa två vagnar

  • MTJ C3 nr 19, senare SJ C3c 9239
  • MTJ C3 nr 22m senare SJ C3c 9242


Ola Ahlström
Malmö

MSJ, MTJ och HSFJ personvagnar?

av gocol, Wednesday, December 08, 2021, 19:46 (862 dagar sedan) @ Ola Ahlström

  • MTJ C3 28, senare SJ C3c 9248, ombyggd till tjänstevagn ”bgv 1-212 24 bs 4401”
  • HSFJ C3 15/MTJ C3 37, senare SJ C3c 9257, ombyggd till tjänstevagn ”tjv 1-559 sirprv Fagesta 4604”

Tjv 1-559 har jag som 1-579 1sis omnumrerad 1962 till 618038

[/list]
Jag saknar även slutligt öde för dessa två vagnar

  • MTJ C3 nr 19, senare SJ C3c 9239

Tjv 1-190 4bs verkstadsvagn ombyggd 1945

[*]MTJ C3 nr 22m senare SJ C3c 9242

Tjv 1-568 3bs ombyggd 4611

[/list]


Ola Ahlström
Malmö

Detta är vad jag har en liten bit på väg.

/Göran

MSJ, MTJ och HSFJ personvagnar?

av Anders Olsson2, Thursday, December 09, 2021, 09:37 (862 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Sidokommentar. MSJs anskaffning 1910 var för nya linjen Dalby-Bjärsjölagård. Där kunde en CD räcka för posten. På huvudlinjen användes DF.