X5 221 - beslutet är taget (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, December 09, 2021, 17:07 (546 dagar sedan)

[image]
X5 221 sommaren 2021.

Hej!
Jag vet att många är ju nyfikna på vad framtiden för X5 221 är tänkt att bli. Vi har ju grunnat mycket fram och tillbaka på detta fantastiska, men ack så slitna tåg, som SKÅJ och framförallt framlidne Sten-Erik Beskow gjort mycket för att rädda.

Som ni kanske sett har vi genom artiklar (TÅG och lokaltidningar i Gävle) försökt skapa intresse för tåget, liksom vi vänt oss till en del företag och personer som vi tänkt kanske har en välfylld plånbok som man velat göra något udda av. Ska man göra tåget körklart, så räknar vi med att det kostar upp till 15 MSEK med ATC. Med ERTMS kanske lika mycket till.

Flera personer kan tänka sig skänka olika summor, och crowdfunding diskuterades, men för att det ska bli något med dessa (i sammanhanget små summor) så behöver en större summa finnas, och denna stora verkade ingen vara intresserad av att ge till detta tåg. Med andra ord, det finns inte extern finansiering till denna storleken av projekt. Diskussion i denna tråd om att man borde göra si eller så för att hitta pengar känns onödig. Ett beslut (nedan) är taget nu.

Den som är medlem i Jvm vänner får i dagarna tidningen Sidospår i lådan, och där berättar Robert Sjöö om det blivande nya Järnvägsmuseet. Då vet ni också vad beslutet blev om X5.

[image]
Så här är det tänkt att den nya entrén ska se ut, och det är på baksidan av OKB-stallet, mot det är vår parkering. X5B (2-klassvagnen) står till vänster och X5A (1-klassvagnen) till höger.

X5B kommer vara dockad med bakänden mot museet, och den kommer att användas för besökande skolklasser som behöver någonstans att samlas och äta sin matsäck. Inredningen kommer att bytas ut mot "B6-soffor" i galon och kompletteras med nytillverkade bord. Sofforna med galon är järnvägsmässiga, lättstädade, och det får plats fler barn än i två "B3-säten". Tåget ska andas järnvägskänsla, men behöver interiört inte vara just en X5.

X5A kommer stå fristående och renoveras som just X5A med 1-klass och pentrykupé. Tanken är att denna vagn blir lounge till vår konferens som är precis innanför entrén, så det är i X5A man tar fikat och umgås utanför mötet, eller har mindre möten som inte kräver konferenslokal.

Renoveringen av dessa två vagnar har redan börjat och hanteras av Tågtrafiksenheten, och ingen gammal teknik i tåget som inte är ivägen tas bort. Allt som tas bort sparas, liksom inredningen från X5B. Båda vagnarna har ett stort renoveringsbehov, särskilt X5B som har läckage i både tak och ett uppruttnat golv, så det är ett omfattande arbete på korg, fönster och inredning som görs, liksom en snyggt anpassad installation av värme, ventilation, larm, el, belsyning ska till.

X5M (mellanvagnen) sparas i lokhus för framtiden, och får då inrymma alla delar. Med andra ord, kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen.

[image]
X5A 221 närmst kameran, men kompisen X1 3019 jämte.

Åsikter och diskussion om X5 svarar jag gärna på i denna tråd. Handlar det om nya museet får ni läsa Sidospår, skapa en ny tråd eller ställa frågan via mail på "registrator@smtm.se".

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

X5 221 - beslutet är taget

av JavelinX, Thursday, December 09, 2021, 19:57 (546 dagar sedan) @ HP
Redigerad av JavelinX, Thursday, December 09, 2021, 20:19

Kul att integrera i museet och att göra det på sättet du beskriver!

X5 221 - beslutet är taget

av sverker, Thursday, December 09, 2021, 20:42 (546 dagar sedan) @ HP

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé

X5 221 - beslutet är taget

av Lennart Petersen, Thursday, December 09, 2021, 21:00 (546 dagar sedan) @ HP

Verkar som ett mycket vettigt beslut , det blir en kul och trevlig entré och fordonen duger gott att visas upp,i statiskt skick.
Med tanke på vad man alternativt kan få för 15mkr i upprustning av andra fordon så är det rätt.
När ERTMS är utrullat över hela Sverige, i vart fall de elektrifierade banorna hade tåget inte gått att använda utan sådant installerat.
Jag har sett siffror nämnas som 5mkr för typgodkännande och 1mkr för installation i individ men de summorna verkar ha eskalerat i väg.
Plussidan i intäckter från körningar hade nog blivit mycket måttliga i sammanhanget.
Tågentusiaster vill haomväxling hela tiden och det knappast gått att arrangera mer än en eller två resor om året med X5-tåget.

X5 221 - beslutet är taget

av HP, Thursday, December 09, 2021, 21:24 (546 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Verkar som ett mycket vettigt beslut , det blir en kul och trevlig entré och fordonen duger gott att visas upp,i statiskt skick.
Med tanke på vad man alternativt kan få för 15mkr i upprustning av andra fordon så är det rätt.
När ERTMS är utrullat över hela Sverige, i vart fall de elektrifierade banorna hade tåget inte gått att använda utan sådant installerat.
Jag har sett siffror nämnas som 5mkr för typgodkännande och 1mkr för installation i individ men de summorna verkar ha eskalerat i väg.
Plussidan i intäckter från körningar hade nog blivit mycket måttliga i sammanhanget.
Tågentusiaster vill haomväxling hela tiden och det knappast gått att arrangera mer än en eller två resor om året med X5-tåget.

Snarare 8-18 MSEK för första fordon och 2-3 per följande. Och...det är siffror jag har bra insyn i,inte bara höftat. Tyvärr./HP

X5 221 - beslutet är taget

av OveL, Thursday, December 09, 2021, 21:19 (546 dagar sedan) @ HP

Mycket bra beslut.
Fordonet är räddat, blir omhändertaget och går ev att få körbart...någongång. Bra!

X5 221 - beslutet är taget

av Bertil Bengtsson, Thursday, December 09, 2021, 21:44 (546 dagar sedan) @ HP

Jag kan inte annat än tycka att det är fantastiskt bra!
X2 är dagens snabbtåg - ja, det har redan 30 år på nacken.
Föregående snabbtåg var just X5 och årgång 1948 (däremellan finns inget) - klart det ska sparas på ett eller annat sätt.
Tack!
Berra

X5 221 - beslutet är taget

av Pär Ekstrand, Friday, December 10, 2021, 01:41 (546 dagar sedan) @ HP

Hej !

Nya entrén ser jättefin ut tycker jag :-)

Jag har tyvär inte sidospår. Finns det någonstans man kan läsa om
planerna för nya museet och när det är tänkt att öppna igen ?

MvH
Pär

Järnvägsmusei vänner

av Olof W, Friday, December 10, 2021, 07:45 (546 dagar sedan) @ Pär Ekstrand

Jag har tyvärr inte sidospår. Finns det någonstans man kan läsa om
planerna för nya museet och när det är tänkt att öppna igen ?

Om du går med i Järnvägsmuseivänner så får du Sidospår och stöttar samtidigt driften av detta forum.

Just my 5c
Olof

X5 221 - beslutet är taget

av Gunnar Lilienberg ⌂, Kristianstad, Friday, December 10, 2021, 06:49 (546 dagar sedan) @ HP

Jag tycker att beslutet är det bästa med tanke på rådande förutsättningar. Det är bara en sak som gör mig lite orolig. Hur kommer fordonsdelarna må av att stå utomhus permanent?

X5 221 - beslutet är taget

av Urban Åkesson, Ännaryd (XHpl Tjunnaryd), Friday, December 10, 2021, 09:25 (546 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Långa järnvägsfordon är ju gjorda för att stå utomhus med tågvärme påkopplad så det är ju inte värre än med alla personvagnar som står.
Mycket bra beslut, synd att man inte tänkte på samma sätt när Y3:an skulle möta skärbrännaren.

--
Man behöver inte vara tokig för att hålla på med det här, men visst underlättar det en hel del.

X5 221 - Utanför eller innanför områdesgränsen?

av K Lemming, Friday, December 10, 2021, 14:10 (546 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tycker att beslutet är det bästa med tanke på rådande förutsättningar.

Håller med.

Något jag funderade över är att dom två motorvagnsdelarna står utanför museiområdet så som jag tolkar bilden, kanske tolkar jag bilden fel. Om inte, är man isåfall inte rädd för vandalism som klotter och fönsterkrossning?

X5 221 - Utanför eller innanför områdesgränsen?

av HP, Saturday, December 11, 2021, 14:57 (544 dagar sedan) @ K Lemming

Jag tycker att beslutet är det bästa med tanke på rådande förutsättningar.

Håller med.

Något jag funderade över är att dom två motorvagnsdelarna står utanför museiområdet så som jag tolkar bilden, kanske tolkar jag bilden fel. Om inte, är man isåfall inte rädd för vandalism som klotter och fönsterkrossning?

Jo den risken finns, och en hel del pre venterande åtgärder kommer vidtas. Vi hoppas dock blir så fint så man låter bli./HP

X5 221 - beslutet är taget

av HP, Saturday, December 11, 2021, 14:59 (544 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tycker att beslutet är det bästa med tanke på rådande förutsättningar. Det är bara en sak som gör mig lite orolig. Hur kommer fordonsdelarna må av att stå utomhus permanent?

Jo, det är alltid en utmaning. Vi kommer lägga stor vikt vid underjobb tak och lackeringen av X5:orna. Utmaning är "sickat" tak där tåget står still. Då blåser/rinner vatten och snö inte av på samma sätt som på ett tåg i trafik./HP

X5 221 - beslutet är taget

av ztenlund ⌂, Saturday, December 11, 2021, 12:21 (545 dagar sedan) @ HP

I en tid när man ofta får svår migrän när man ser arkitektrenderingar får jag ge en tumme upp till det förslaget! :-)