Fråga om tillverkarskyltar X5 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Sunday, December 12, 2021, 18:47 (863 dagar sedan)

Hej!
I samband med renoveringa av X5 221 började jag grunna på tillverkarskyltar. Har inte biblioteket jämte mig (åker tåg) men ASJ Linköping gjorde väl de första korgarna, 221 vet jag är byggd av Kockums.

Frågan är då tillverkarskyltar. Anders Jansson har gett mig ett fint ritningsunderlag där det framgår dels var "firmaskyltar" ska sitta och dels var Kockums satte sina skyltar. Ett gemensamt ställe verkar varit under förarens och biträdets dörr, men det verkar skilja sig åt.

En del tåg har en rätt stor, kanske kvadratisk skylt. Syns bland annat på denna bilden:

Bildlänk till en Xoa5 för länge sedan

Men den del andra verkar ha den här: [image]

Titta noga under dörren så ser ni två skyltar. Jag roade mig med att titta nog och det verkar vara en rund Kockums skylt, och en fyrkantig det står "ASEA Västerås" på.

Det jag klurar lite på är vilka tåg som fick den stora skylten, och vilka fick de små. Jag tror det verkar vara så att de med tidiga nummer fick de stora och de sena se små. Torde kanske bero då på tillverkare, att ASJ och ASEA hade en gemensam, men Kockums och ASEA hade varsin?

Tankar om detta, någon? Någopn som råkar ha en bild på dessa?

Nåväl, som ni förstår är vi intresserade av att hitta följande förlagor att gjuta upp nya ifrån:

-Rund Kockum 1948
-Rektangulär ASEA Västerås

Någon som kan och vill hjälpa oss? Maila mig isåfall.

Mvh Henrik R, JVM

Fråga om tillverkarskyltar X5

av LOK, Monday, December 13, 2021, 09:54 (863 dagar sedan) @ HP

På bilder i miun samling har jag funnit följande:

216 stor fyrkantig
217 stor fyrkantig
218 1967 inga skyltar
219 stor fyrkantig
220 liten fyrkant + en rund
221 1978 inga skyltar.

LOK

Fråga om tillverkarskyltar X5

av Ola Almquist, Monday, December 13, 2021, 12:39 (863 dagar sedan) @ HP

Järnvägsmuseet i Kristianstad har en ASEA-skylt från en UB7X. Samma mått?

/Ola