Rc-lok (Fordon: lok)
Går ett Rc-lok att köra med enbart tre motorer funktionsdugliga ?
av mormorsgruvan, Saturday, December 18, 2021, 13:39 (854 dagar sedan)
Går ett Rc-lok att köra med enbart tre motorer funktionsdugliga ?
av Bonz, Saturday, December 18, 2021, 13:47 (854 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Ja
av Christer Nyqvist, Saturday, December 18, 2021, 13:47 (854 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Går ett Rc-lok att köra med enbart tre motorer funktionsdugliga ?
Tveksamt. Oljepump, en ventilatormotor och en traktionsmotor. Har jag missat nåt?
av Christer Nyqvist, Saturday, December 18, 2021, 13:51 (854 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Går ett Rc-lok att köra med enbart tre motorer funktionsdugliga ?
Tveksamt. Oljepump, en ventilatormotor och en traktionsmotor. Har jag missat nåt?
Det blir nej. Glömde transformatorventilatorn.
av FD lokreparatör, Saturday, December 18, 2021, 18:41 (854 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Joo då. Det gör det.
av HJP, Saturday, December 18, 2021, 21:35 (854 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Går ett Rc-lok att köra med enbart tre motorer funktionsdugliga ?
Tveksamt. Oljepump, en ventilatormotor och en traktionsmotor. Har jag missat nåt?
Det blir nej. Glömde transformatorventilatorn.
****
Visst går det. Frågeställaren avser givetvis traktionsmotorer, som i dagligt tal bara kallas motorer. Av de fyra (traktions)motorer som Rc-loken har, har jag kört med två motorer frånskilda. Man förlorar förstås dragkraft, men annars går det bra.
av Ingemar B, Sunday, December 19, 2021, 09:57 (853 dagar sedan) @ HJP
Är inte en av de fyra motorerna viktigare och måste fungera för att kunna köra?
av HJP, Sunday, December 19, 2021, 10:40 (853 dagar sedan) @ Ingemar B
Är inte en av de fyra motorerna viktigare och måste fungera för att kunna köra?
****
Såvitt jag minns, är alla motorerna likadana, och har samma funktion.
av Överkörmästaren, Sunday, December 19, 2021, 11:51 (853 dagar sedan) @ HJP
Är inte en av de fyra motorerna viktigare och måste fungera för att kunna köra?
****
Såvitt jag minns, är alla motorerna likadana, och har samma funktion.
Nej två av motorerna är bakvända och går åt fel håll. Konstigt nog kör loket oftast i inställd körriktning ändå! ;-)
Skämt åsido. Ja det är fyra likadana drivmotorer på loket. Men sen finns det alltså ett antal hjälpmaskiner som också är väsentliga för lokets framdrivning. Christer Nyqvist har räknat upp några av dem, jag tycker dock att han har hoppat över kompressormotorn. Utan luft ingen ström. (På original-loken också omformarmotorn, eller vad man ska kalla den för det var kanske något slags besynnerlig enankaromformare?)
av HJP, Sunday, December 19, 2021, 12:53 (853 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Är inte en av de fyra motorerna viktigare och måste fungera för att kunna köra?
****
Såvitt jag minns, är alla motorerna likadana, och har samma funktion.
Nej två av motorerna är bakvända och går åt fel håll. Konstigt nog kör loket oftast i inställd körriktning ändå! ;-)Skämt åsido. Ja det är fyra likadana drivmotorer på loket. Men sen finns det alltså ett antal hjälpmaskiner som också är väsentliga för lokets framdrivning. Christer Nyqvist har räknat upp några av dem, jag tycker dock att han har hoppat över kompressormotorn. Utan luft ingen ström. (På original-loken också omformarmotorn, eller vad man ska kalla den för det var kanske något slags besynnerlig enankaromformare?)
****
Ja, hjälpmaskinerna tillkommer givetvis, men med; till visshet gränsande sannolikhet, avser frågeställaren de motorer som driver fram loket - traktionsmotorerna. Hjälpmaskinnerna behöver således inte blandas in.
av Christer Nyqvist, Sunday, December 19, 2021, 16:53 (853 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Christer Nyqvist har räknat upp några av dem, jag tycker dock att han har hoppat över kompressormotorn. Utan luft ingen ström.
Hmmm... var kommer luften in i sammanhanget? Finns det någon förregling för för lågt huvudbehållartryck? Motorkontaktorerna är väl helt elektriska. Luft behövs visserligen till huvudbrytaren men jag förutsätter att loket är under spänning. Och så gällde det väl bara att få loket att röra sig. Få stopp på det är en helt annan historia.
Tre motorer på Rc var standard ett tag under åttiotalet (?) när jordfel gick som en löpeld i lokparken.
Två går också bra. Jag blev stående i infarten till Skövde med en Rc4 på väg söderut med tusen ton i kroken. Enda sättet att ta mig vidare var att skilja ifrån två motorer. Den vagnvikten var nog strax bortom tillåtet men det var torrt spår så det var värt ett försök. I Regumatorp var hastigheten nere i 30 och Falköping passerades i knappt 60. Annars gick det över förväntan.
F ö får trådskaparen det svar han frågar efter. Är väldigt petimetrig, se bara tråden om Domnarvets räler.
av Cargoman, Sunday, December 19, 2021, 18:24 (853 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Ja, det var ganska vanligt att köra med 3 motorer på Rc-loken under 1980-talet.
För det mesta beroende på jordfel genom otäta motorer.
Jag roade mig att kolla detta i min sökbara digitaliserade förararebok, upprättad av drygt 20 annotationsböcker. Genom att skriva in "3 motorer" i fältet "Övrigt" kom svaret på en sekund. Tydligen fick de ordning på motorerna efter år 2007 eftersom jag ej körde med tre motorer efter dess fram till pensionen år 2014. Som ni ser blev alla Rc-littera drabbade, Rc1-6.
av Anders C, Sunday, December 19, 2021, 19:43 (853 dagar sedan) @ Christer Nyqvist
Motorkontaktorerna är elpneumatiska och behöver luft för att gå till.
av Överkörmästaren, Sunday, December 19, 2021, 19:47 (853 dagar sedan) @ Anders C
Motorkontaktorerna är elpneumatiska och behöver luft för att gå till.
Och så är det ju bra att ha strömavtagaren uppe också :-)
av Christer Nyqvist, Sunday, December 19, 2021, 19:59 (853 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Motorkontaktorerna är elpneumatiska och behöver luft för att gå till.
Och så är det ju bra att ha strömavtagaren uppe också :-)
Se där var det. Då räcker det med fyra motorer. Om man inte räknar in hjälpkompressorn också.