Motorvagnståg Xoa4 kring Malmö, del 2 (sista) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, December 20, 2021, 17:14 (858 dagar sedan)

För åren 1962/63 och 1965/66 har jag också normalplaner för Xoa-tågen men tyvärr utan omloppsplaner. Jag insåg rätt snart att det skulle tarva ganska mycket tid att utifrån normalplanerena ta fram omloppsplaner så ni får nöja er med nedanstående lite summariska uppgifter.

Tidtabell nr 162, 27/5 1962 – 25/5 1963

Vagnsätt nr 1073 Xoa4 + 2 Box4 + Xoa4
Vagnsätt nr 1074 a - c Xoa4 + Box4 + Xoa4
Vagnsätt nr 1075 Xoa4 + BDFox4

Totalt behov förutom reserver: 9 Xoa4, 5 Box4 och 1 BDFox4.

Trafikerade Malmö – Lund – Eslöv – Höör, Malmö – Trelleborg, Malmö – Lomma – Lomma kyrka – Kävlinge – Svalöv – Ängelholm, Malmö – Helsingborg, Malmö – Landskrona, Landskrona – Billeberga, Eslöv – Teckomatorp, Lund – Kävlinge.

Tidtabell nr 165, 30/8 1965 – 21/5 1966

Tur nr 1 Xoa4 + Box4 + Xoa4
Tur nr 2 Xoa4 + Box4
Tur nr 3 Xoa4 + Box4 + Xoa4
Tur nr 4 Xoa4 + Box4
Tur nr 5 Xoa4
Tur nr 6 Xoa4
Tur nr 7 Box4
Tur nr 8 Box4

Totalt behov förutom reserver: 8 Xoa4, 6 Box4.

Malmö – Lund – Eslöv – Helsingborg/Höör, Malmö – Kävlinge – Helsingborg/Landskrona, Kävlinge – Åstorp, Helsingborg – Bjuv – Klippan – Hässleholm, Malmö – Lund – Landskrona, Malmö – Trelleborg och Helsingborg – Ängelholm.

Lite kuriosa:
1) I några tåg kopplades en F-vagn för ilgods sist i tåget.
2) Pt 1882 Malmö - Lund - Helsingborg (avgång 12.15) bestod vardag före sön- och helgdag av Xoa4 + BDFox4 + Xoa4 + Bo15 (alltså en träpersonvagn med öppna plattformar sist!).

Motorvagnståg Xoa4 kring Malmö, del 2 (sista)

av Besc, Monday, December 20, 2021, 19:33 (857 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

För åren 1962/63 och 1965/66 har jag också normalplaner för Xoa-tågen men tyvärr utan omloppsplaner. Jag insåg rätt snart att det skulle tarva ganska mycket tid att utifrån normalplanerena ta fram omloppsplaner så ni får nöja er med nedanstående lite summariska uppgifter.

Tidtabell nr 162, 27/5 1962 – 25/5 1963

Vagnsätt nr 1073 Xoa4 + 2 Box4 + Xoa4
Vagnsätt nr 1074 a - c Xoa4 + Box4 + Xoa4
Vagnsätt nr 1075 Xoa4 + BDFox4

Totalt behov förutom reserver: 9 Xoa4, 5 Box4 och 1 BDFox4.

Trafikerade Malmö – Lund – Eslöv – Höör, Malmö – Trelleborg, Malmö – Lomma – Lomma kyrka – Kävlinge – Svalöv – Ängelholm, Malmö – Helsingborg, Malmö – Landskrona, Landskrona – Billeberga, Eslöv – Teckomatorp, Lund – Kävlinge.

Tidtabell nr 165, 30/8 1965 – 21/5 1966

Tur nr 1 Xoa4 + Box4 + Xoa4
Tur nr 2 Xoa4 + Box4
Tur nr 3 Xoa4 + Box4 + Xoa4
Tur nr 4 Xoa4 + Box4
Tur nr 5 Xoa4
Tur nr 6 Xoa4
Tur nr 7 Box4
Tur nr 8 Box4

Totalt behov förutom reserver: 8 Xoa4, 6 Box4.

Malmö – Lund – Eslöv – Helsingborg/Höör, Malmö – Kävlinge – Helsingborg/Landskrona, Kävlinge – Åstorp, Helsingborg – Bjuv – Klippan – Hässleholm, Malmö – Lund – Landskrona, Malmö – Trelleborg och Helsingborg – Ängelholm.

Lite kuriosa:
1) I några tåg kopplades en F-vagn för ilgods sist i tåget.
2) Pt 1882 Malmö - Lund - Helsingborg (avgång 12.15) bestod vardag före sön- och helgdag av Xoa4 + BDFox4 + Xoa4 + Bo15 (alltså en träpersonvagn med öppna plattformar sist!).

Stort tack för båda dina inlägg!