Lägga spåren i en kurva (Bana)

av mormorsgruvan, Tuesday, December 21, 2021, 17:04 (855 dagar sedan)

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?

Lägga spåren i en kurva

av Göran Kannerby, Tuesday, December 21, 2021, 18:25 (855 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?

Jag gissar att frågan avser hur man gör för att bygga en konstruktion under spåret och att den angivna lösningen innebär att ett provisoriskt spår byggs intill det befintliga.

Återkom om jag gissat fel!

Vanligast numera är att det gjuts en betongskonstruktion vid sidan om. Denna lanseras sedan på plats med spåret avstängt.

En annan metod är att man lägger in en spårbro under trafikavstängning varefter konstruktionen kan byggas på plats.

Ovanstående metoder kan kombineras så att spårbron används under lanseringen.

Man kan också bygga konstruktionen vid sidan om det befintliga spåret och sedan göra en permanent linjeomläggning, gjordes exempelvis där banan Vaggeryd-Jönköping korsar E4.

Stålbroar kan ofta i sin helhet bytas under en enda trafikavstängning.

Lägga spåren i en kurva

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, December 21, 2021, 19:51 (855 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?

Tänk jag tror att spår har lagts i kurva ända sedan de första järnvägarna byggdes. Rätta mej om jag har fel!

Loke Lindeman
f.d. utsättarbiträde

Lägga spåren i en kurva

av Göran Kannerby, Tuesday, December 21, 2021, 19:59 (855 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?


Tänk jag tror att spår har lagts i kurva ända sedan de första järnvägarna byggdes. Rätta mej om jag har fel!

Loke Lindeman
f.d. utsättarbiträde

Du missade halva frågan, alla delar av järnvägarna har inte byggts över vägportar, inte ens alla kurvor (snarare tvärtom, de flesta vägportar ligger under rakspår). :-)

Från ett annat f d utsättarbiträde

Lägga spåren i en kurva

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, December 21, 2021, 21:15 (855 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?


Tänk jag tror att spår har lagts i kurva ända sedan de första järnvägarna byggdes. Rätta mej om jag har fel!

Loke Lindeman
f.d. utsättarbiträde


Du missade halva frågan, alla delar av järnvägarna har inte byggts över vägportar, inte ens alla kurvor (snarare tvärtom, de flesta vägportar ligger under rakspår). :-)

Från ett annat f d utsättarbiträde

Men i Örtofta var det väl ingen 'vägport', utan en 'järnvägsport'? Jag utgår då från att LKSJ är en järnväg - även om det nästan låter som en elkabelbeteckning...

/TKO

Lägga spåren i en kurva

av Göran Kannerby, Tuesday, December 21, 2021, 21:52 (855 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Användes för södra stambanan när vägporten i för LKSJ byggdes i Örtofta.
Vilka andra metoder har använts ?


Tänk jag tror att spår har lagts i kurva ända sedan de första järnvägarna byggdes. Rätta mej om jag har fel!

Loke Lindeman
f.d. utsättarbiträde


Du missade halva frågan, alla delar av järnvägarna har inte byggts över vägportar, inte ens alla kurvor (snarare tvärtom, de flesta vägportar ligger under rakspår). :-)

Från ett annat f d utsättarbiträde


Men i Örtofta var det väl ingen 'vägport', utan en 'järnvägsport'? Jag utgår då från att LKSJ är en järnväg - även om det nästan låter som en elkabelbeteckning...

Skulle hellre kalla det spårport i så fall.

Annars utgick jag, som brukligt, från den fråga som ställdes i trådens inledning. Annars kan man ju alltid svara på något helt annat också.