E 1074 i Östersund - 69 (Järnvägsmuseet informerar)

av lars moberg, Saturday, December 25, 2021, 23:45 (842 dagar sedan)

[image]

E 1074 i Östersund - 69 - A-tender

av Olof W, Sunday, December 26, 2021, 11:51 (842 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Med A-tender dessutom.
Vad var det för långa turer som motiverade att så stora förråd skulle tas med? E-lokets panna och eldstad var ju inte så väldigt stora så en full A-tender torde ha räckt en stund.

God fortsättning
Olof

E 1074 i Östersund - 69 - A-tender

av Micke Carlsson, Sunday, December 26, 2021, 13:06 (842 dagar sedan) @ Olof W

Ger samma sth fram/back, det är poängen.

E 1074 i Östersund - 69 - A-tender - Tack! ingen text

av Olof W, Sunday, December 26, 2021, 17:42 (842 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Aha

Lite om E 1074 och E2 1455.

av S-O Johansson, Tuesday, December 28, 2021, 00:37 (840 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ger samma sth fram/back, det är poängen.

Beror väl på. Sth 60 km/tim var det för backgående lok med minst halvt vattenförråd i tendern. Med mindre var det sth 45 km/tim. Skulle man haft någon nytta med det så måste man börja resan med backgående lok.
E 1074 var 1/3 1957 enligt Bertil Rehnbergs bok "Ångloksminnen" placerad på både 5 maskinsektionen, ms, i Göteborg. I boken finns även en bild, som han tagit 1958, på loket med A-tender när det var uthyrt till Munkedals bruk. Vilken tjänst som loket användes i övrigt på 5 ms kan man undra över. 1954 anges loket ha A-tender.
Även E2 1455 är driftlok enligt samma bok och förteckning och tillhörde 14 ms i Ånge. Till den maskinsektionen hörde då oelektrifierade linjen Långsele-Härnösand så man får anta att loket användes där.
Ingen av maskinsektionerna ovan verkar ha någon linje som egentligen behöver en E eller E2 med boggietender.
Även E 1089 har A-tender 1957. Placerad på ms i Bollnäs.

E 1074 i Östersund - 69

av Per Ljungberg, Sunday, December 26, 2021, 17:11 (842 dagar sedan) @ lars moberg

Loket var stationerat i Nässjö på 1960-talet. Vändskivorna där klarade lok med boggitender.

E 1074 i Östersund - 69

av Stig Lagergren, Monday, December 27, 2021, 16:19 (841 dagar sedan) @ lars moberg

Loket stod kvar i Östersund 17 juli 1971, tillsammans med bl.a. A7 1804, 1805, E3 1539 och S5 1882.
[image]

Även E2 1455 hade A-tender. Här i Sveg 31 juli 1966.
[image]

Finns det fler exempel på E / E2 med A-tender?

E 1074 i Östersund - 69

av Staffan Myrenberg, Monday, December 27, 2021, 22:34 (841 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag har en anteckning om att 1074 fanns i Uddevalla 1955 som reservlok och med boggietender. Kan detta vara orsaken att det var dåligt vatten längs Bohusbanan för tidigare gick ett S-lok med tillkopplad tender på Strömstad.

E 1074 i Östersund - 69 - andra med A-tender

av Thomas Tell, Monday, December 27, 2021, 23:38 (840 dagar sedan) @ lars moberg

E-lok med A-tendrar var 6 stycken. 1074, 1089, 1098 och 1125 var alla på IV distriktet 1944 när de fick sina A-tendrar. 1458 på VI D fick A-tender samma år och sedan var det 1455 som fick A-tender 1956.
/tell