Magnus Knutsson har gått bort (Fordon: allmänt)

av HP, Thursday, December 30, 2021, 16:35 (819 dagar sedan)

Hej, jag vill tråkigt nog berätta att buss-entensiuasten Magnus Knutsson, från Jönköping har gått bort, 76 år gammal.

Magnus var en mycket vänlig man som jag varit hemma hos flera gånger och han hade ett grundmurat intresse för busshistoria, och där SJs bussar låg mycket varmt om hjärtat. Magnus var flera gånger med sina bussar kring JVM arrangemang både i Gävle och Ängelholm, liksom de var kända från många filmproduktioner.

Jag antar att Magnus samling med bussar (säkert 25 st varav säkert minst 15 med jvg-kopplingar) är en av Sveriges största bussamlingar, och definitivt den största med järnvägsbussar från SJ och GDG. Någon som läser här kan säkert presentera en lista på dessa?

För den som har facebook kanske ni minns ett inlägg på JVM facebook sommaren 2020 då jag var där med SJ-Duetten.

Magnus hade en bakgrund som busschaufför liksom hans pappa, och Magnus, hoppas paradiset nu har många fina SJ-bussar du får ratta!

Henrik Reuterdahl

PS,ni som läser och som kan Magnus historia bättte får gärna fylla på.

Magnus Knutsson har gått bort

av Micael Lindgren, Friday, December 31, 2021, 00:02 (819 dagar sedan) @ HP

Så tråkigt, han har för bövelen varit hemma hos mig och vi kollade på Svenska Tåg (LEG)
Jag vet inte ens hur jag ska känna.
Det var en bra kille.

Magnus Knutsson har gått bort

av Lennart Fransson, Friday, December 31, 2021, 09:28 (818 dagar sedan) @ HP

Hej, jag vill tråkigt nog berätta att buss-entensiuasten Magnus Knutsson, från Jönköping har gått bort, 76 år gammal.

Magnus var en mycket vänlig man som jag varit hemma hos flera gånger och han hade ett grundmurat intresse för busshistoria, och där SJs bussar låg mycket varmt om hjärtat. Magnus var flera gånger med sina bussar kring JVM arrangemang både i Gävle och Ängelholm, liksom de var kända från många filmproduktioner.

Jag antar att Magnus samling med bussar (säkert 25 st varav säkert minst 15 med jvg-kopplingar) är en av Sveriges största bussamlingar, och definitivt den största med järnvägsbussar från SJ och GDG. Någon som läser här kan säkert presentera en lista på dessa?

För den som har facebook kanske ni minns ett inlägg på JVM facebook sommaren 2020 då jag var där med SJ-Duetten.

Magnus hade en bakgrund som busschaufför liksom hans pappa, och Magnus, hoppas paradiset nu har många fina SJ-bussar du får ratta!

Henrik Reuterdahl

PS,ni som läser och som kan Magnus historia bättte får gärna fylla på.

Det är väl han som medverkar i denna video?

Magnus Knutsson har gått bort

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, December 31, 2021, 10:36 (818 dagar sedan) @ Lennart Fransson


Det är väl han som medverkar i denna video?

Visst är det han! Han var med i flera filmer, Monica Z, Ted Gärdestad och säkert fler.

Vi träffades ofta i Virserum eller Landeryd och kunde prata gamla bussar. Jag har mest kört modernare modeller men han var alltid pratglad. Jag hade hoppats kunna lämna över ett ex av min bok i höstas men "tyvärr" var det hans son som körde bussen då.

Magnus var även med i två avsnitt av "Motornörd", finns på Youtube, del 1 och del 2.

Detta var ett mycket tråkigt besked!

Lindman

Magnus Knutsson har gått bort

av Fredrik S, Sunday, January 02, 2022, 18:47 (816 dagar sedan) @ HP

Mycket tråkigt att Magnus lämnat oss. Han var en mycket kunnig inom sitt område men också en fantastiskt trevlig och vänlig man som jag fick förmånen att träffa ett antal gånger. Mest minnen har jag förstås från våra äventyr med fotobussar i samband med Sveriges Järnvägsmuseums event i Gävletrakterna Tåg 150, Tåg 07 och Dieseldagarna i Ängelholm. Med säker hand och alltid lugnt och vänligt humör rattade han runt med mig som "reseledare" i olika historiska SJ bussar på krokiga och smala vägar fullastade med lätt koleriska tågfotografer ;-) . Dagarna innan hade vi ofta rekat med aktuell buss så vi visste var det överhuvudtaget gick att ta sig fram och var det passade att släppa av passagerarna i närheten av lämplig fotoplats. Det här var resor jag är glad att jag fick uppleva.
Bilden visar Magnus framför Hennans station inne på järnvägsmuseet i Gävle i samband med Tåg 07.


[image]