Vattentorn, men var? (Historiskt material)

av OlleThåström, Monday, January 03, 2022, 17:07 (816 dagar sedan)

Ja nu kommer jag med mina vattentorn igen ....
Bara ett den här gången? Eller kan det vara två exakt lika?
På digitaltmuseum.se hittade jag detta som anges ha legat i Billesholm (Billesholms gruvor). Söker jag på "trelleborg vattentorn" hittar jag två bilder av ett likadant(?) torn under byggande. Och på något annat vis har jag hittat en till bild märkt TM.ETB_38.

Min fråga är förstås om det här med Billesholm är en felmärkning? Någon som vet?

[image]

Det här är nog ett av de mest originella vattentornen för järnvägen enligt min mening.

Vattentorn, men var?

av Ola Almquist, Tuesday, January 04, 2022, 02:33 (815 dagar sedan) @ OlleThåström

Ja nu kommer jag med mina vattentorn igen ....
Bara ett den här gången? Eller kan det vara två exakt lika?
På digitaltmuseum.se hittade jag detta som anges ha legat i Billesholm (Billesholms gruvor). Söker jag på "trelleborg vattentorn" hittar jag två bilder av ett likadant(?) torn under byggande. Och på något annat vis har jag hittat en till bild märkt TM.ETB_38.

Min fråga är förstås om det här med Billesholm är en felmärkning? Någon som vet?

[image]

Det här är nog ett av de mest originella vattentornen för järnvägen enligt min mening.

Det är två olika och de är inte exakt lika. Taken skiljer sig åt till exempel. De uppfördes ungefär samtidigt (omkring 1916) så det är kanske inte konstigt att man använde samma ritningar.

Billesholms gruva

Trelleborg

/Ola

Vattentorn, men var? Tack!

av OlleThåström, Tuesday, January 04, 2022, 08:49 (815 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för klargörande.
På Trelleborgs bangårdskarta är tornet tydligt utmärkt, men jag hittar det inte på Billesholms Gruvor.
Vet du om båda var avsedda för järnvägen? Eller i varje fall huvudsakligen för järnvägen?

Hur som helst så är de ovanliga till formen jämfört med alla andra!

Vattentorn, men var? Tack!

av Anders Olsson2, Tuesday, January 04, 2022, 11:09 (815 dagar sedan) @ OlleThåström

Det fanns också ett liknande i Eslöv. Alla tre byggda av SJ.
SJ uppförde lokstall o vattentorn i Trelleborg eftera tt Kontinentbanan förstatligades 1909.
På privatbanetiden fanns lokstallarna i Malmö men de var i vägen för Malmös bangårdsutvidning, liksom Simrisbanans som flyttade till Östervärn och SJs egen huvudverkstad.

Vattentorn, men var? Tack!

av Anders Olsson2, Tuesday, January 04, 2022, 11:14 (815 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Komplettering.
Vattentornet i Billesholm uppfördes 1916-17 och ersatte då ett äldre fyrkantigt som Landskrona-Ängelholms järnväg uppförty.
Vattentornet i Eslöv uppfördes 1911.
Vattentornet Trellebor F uppfördes 1915-17.

Vattentorn, men var? Tack!

av OlleThåström, Tuesday, January 04, 2022, 12:12 (815 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Jo, det finns vissa likheter med Eslövs vattentorn också! Eller finns det något annat?

[image]

Vattentorn, men var? Tack!

av Anders Olsson2, Wednesday, January 05, 2022, 08:29 (814 dagar sedan) @ OlleThåström

Det var detta torn jag tänkte på. Men det är ju inte samma stil som på din bild.