Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967 (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, January 04, 2022, 14:49 (833 dagar sedan)

[image]

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Thomas Tell, Tuesday, January 04, 2022, 15:32 (833 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Efter lok Bo8d, Bo9a, Bo8a, Bo14, kanske en Bo9a och en lanterninvagn. En stålvagn och fem trävagnar. Det är vad jag tror.
/tell

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Harald, Tuesday, January 04, 2022, 15:56 (833 dagar sedan) @ Thomas Tell

Spår 13 tyder på tåg på VKB eller Boråsbanan. 1965 fanns det tre tåg dagtid med enbart andra klass. 12:13 till Malmö drogs nog inte av Hg. De andra två gick 16:30 till Halmstad och 17:18 till Varberg. På Boråsbanan finns flera möjliga tåg, de flesta till Härryda, Hindås eller Rävlanda.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Tuesday, January 04, 2022, 20:45 (833 dagar sedan) @ Harald

Den 23 maj 1967 var en tisdag i en vecka utan helgdagar varför jag har svårt att se skäl till att något av de uppräknade tågen skulle behövt så pass många vagnar. Kan det inte vara frågan om en vagntransport eller undanväxling av vagnar som ska ställas av? Det var väl vid denna tid som 60-talarna levererades och ersatte trävagnar.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Leif B, Tuesday, January 04, 2022, 21:34 (833 dagar sedan) @ Bengt H

Den 23 maj 1967 var en tisdag i en vecka utan helgdagar varför jag har svårt att se skäl till att något av de uppräknade tågen skulle behövt så pass många vagnar. Kan det inte vara frågan om en vagntransport eller undanväxling av vagnar som ska ställas av? Det var väl vid denna tid som 60-talarna levererades och ersatte trävagnar.

När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Stig Lagergren, Tuesday, January 04, 2022, 21:42 (833 dagar sedan) @ Leif B


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.

Efter påsk 1968.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Tuesday, January 04, 2022, 21:46 (833 dagar sedan) @ Stig Lagergren


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.


Efter påsk 1968.

Och innan totalstoppet påsken 68 bör trävagnar successivt tagits ur trafik efterhand som nyare vagnar levererades.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Stig Lagergren, Tuesday, January 04, 2022, 21:51 (833 dagar sedan) @ Bengt H


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.


Efter påsk 1968.


Och innan totalstoppet påsken 68 bör trävagnar successivt tagits ur trafik efterhand som nyare vagnar levererades.

Så var det naturligtvis. Men definitivt slut var det efter påsk 1968. Det var nog inte särskilt många vagnar som höll ut så länge.

Trävagnar från 1968

av Lennart Petersen, Wednesday, January 05, 2022, 04:33 (833 dagar sedan) @ Stig Lagergren


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.


Efter påsk 1968.


Och innan totalstoppet påsken 68 bör trävagnar successivt tagits ur trafik efterhand som nyare vagnar levererades.


Så var det naturligtvis. Men definitivt slut var det efter påsk 1968. Det var nog inte särskilt många vagnar som höll ut så länge.

Förbudet mot trävagnar utfärdades att gälla från tidtabellskiftet 12/5 1968 men i praktiken blev påskhelgen 1968 sista gången som trävagnar användes, vagnarna var ju bland det sista man satte in och då vid storhelger.
Förbudet uttrycktes så att det blev förbjudet att blanda trä och stålvagnar i samma tåg.
Vilket gjorde att det var helt o.k för SJK att från 1969 köra sitt trätåg med vagnar från TGOJ .
På smalspår som Roslagsbanan fortsatte man med trävagnar och även BFt användes på 1067 banor. Och Saltsjöbanan fortsatte med sina trävagnar men man blandade ju inte med stål.

Trävagnar från 1968. Hastighet?

av Sven A, Wednesday, January 05, 2022, 09:21 (832 dagar sedan) @ Lennart Petersen


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.


Efter påsk 1968.


Och innan totalstoppet påsken 68 bör trävagnar successivt tagits ur trafik efterhand som nyare vagnar levererades.


Så var det naturligtvis. Men definitivt slut var det efter påsk 1968. Det var nog inte särskilt många vagnar som höll ut så länge.


Förbudet mot trävagnar utfärdades att gälla från tidtabellskiftet 12/5 1968 men i praktiken blev påskhelgen 1968 sista gången som trävagnar användes, vagnarna var ju bland det sista man satte in och då vid storhelger.
Förbudet uttrycktes så att det blev förbjudet att blanda trä och stålvagnar i samma tåg.
Vilket gjorde att det var helt o.k för SJK att från 1969 köra sitt trätåg med vagnar från TGOJ .
På smalspår som Roslagsbanan fortsatte man med trävagnar och även BFt användes på 1067 banor. Och Saltsjöbanan fortsatte med sina trävagnar men man blandade ju inte med stål.

Var inte förbudet kopplat mot en viss hastighet?
Detta gjorde att trävagnarna på Roslagsbanan kunde vara kvar.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Harald, Tuesday, January 04, 2022, 21:57 (833 dagar sedan) @ Bengt H

Ja, det är ju bara en vagn som har destinationsskylt och det verkar inte finnas några slutsignaler. Men vagnarna måste ju ha skjutits in på spår 13. Kan det ha varit så att man samlade ihop vagnar från flera tåg?

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Stig Lagergren, Tuesday, January 04, 2022, 22:58 (833 dagar sedan) @ Harald

Ja, det är ju bara en vagn som har destinationsskylt och det verkar inte finnas några slutsignaler. Men vagnarna måste ju ha skjutits in på spår 13. Kan det ha varit så att man samlade ihop vagnar från flera tåg?

Även sista vagnen ser ut att ha destinationsskylt så vi kan väl få leva i tron att det är ett riktigt tåg.:-)
Var väl ganska vanligt att man inte skyltade alla vagnar i mera kortväga tåg.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Tuesday, January 04, 2022, 23:37 (833 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Även sista vagnen ser ut att ha destinationsskylt så vi kan väl få leva i tron att det är ett riktigt tåg.:-)
Var väl ganska vanligt att man inte skyltade alla vagnar i mera kortväga tåg.

De kortväga tågen i väst hade på den tiden normalt sammansättningen Bo + ABo + F, möjligen någon eller några vagnar till om det skulle firas midsommar eller badas i Varberg (sett från Borås horisont :-))

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Harald, Wednesday, January 05, 2022, 09:48 (832 dagar sedan) @ Bengt H


Även sista vagnen ser ut att ha destinationsskylt så vi kan väl få leva i tron att det är ett riktigt tåg.:-)
Var väl ganska vanligt att man inte skyltade alla vagnar i mera kortväga tåg.


De kortväga tågen i väst hade på den tiden normalt sammansättningen Bo + ABo + F, möjligen någon eller några vagnar till om det skulle firas midsommar eller badas i Varberg (sett från Borås horisont :-))

Den sammansättningen känns igen från Uddevalla-Herrljunga i början av 70-talet, men var den vanlig även i lokaltrafiken ut från Göteborg? Det slog mig att de kortväga tågen med enbart andra klass kanske var Xoa7-sätt. Nu har vi fått veta att det nog är med en ABo på bilden, men ingen har väl lyckats se några slutsignaler, så hypotesen hopsamlade vagnar är nog ganska stark.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Stig Lagergren, Wednesday, January 05, 2022, 10:37 (832 dagar sedan) @ Harald


Även sista vagnen ser ut att ha destinationsskylt så vi kan väl få leva i tron att det är ett riktigt tåg.:-)
Var väl ganska vanligt att man inte skyltade alla vagnar i mera kortväga tåg.


De kortväga tågen i väst hade på den tiden normalt sammansättningen Bo + ABo + F, möjligen någon eller några vagnar till om det skulle firas midsommar eller badas i Varberg (sett från Borås horisont :-))


Den sammansättningen känns igen från Uddevalla-Herrljunga i början av 70-talet, men var den vanlig även i lokaltrafiken ut från Göteborg? Det slog mig att de kortväga tågen med enbart andra klass kanske var Xoa7-sätt. Nu har vi fått veta att det nog är med en ABo på bilden, men ingen har väl lyckats se några slutsignaler, så hypotesen hopsamlade vagnar är nog ganska stark.

Det är nog en stund kvar till avgång så lampisten har inte hunnit sätta upp slutsignaler än.;-)

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Wednesday, January 05, 2022, 12:16 (832 dagar sedan) @ Harald

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Stig Lagergren, Wednesday, January 05, 2022, 16:26 (832 dagar sedan) @ Bengt H

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.

Hjärnan säger ju att Bengt och Harald troligen har rätt, men lite (skämtsamt) envist vill jag gärna tro att det var ett "riktigt" tåg. Vi kan knappast få ett helt säkert besked. Men en mycket fin bild är det. Min förhoppning är att det finns fler liknande. Trävagnar ligger mig varmt om hjärtat.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Johan, Wednesday, January 05, 2022, 17:15 (832 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.


Hjärnan säger ju att Bengt och Harald troligen har rätt, men lite (skämtsamt) envist vill jag gärna tro att det var ett "riktigt" tåg. Vi kan knappast få ett helt säkert besked. Men en mycket fin bild är det. Min förhoppning är att det finns fler liknande. Trävagnar ligger mig varmt om hjärtat.

Personen på bilden rör sig på serviceplattformen så han kan ha något med tåget att göra.
Vad jag vet var inte serviceplattformen avspärrad eller skyltad på något sätt (om vi pratar 70-tal eller senare) men som civil kunde man få tillsägelse om man gick ut.
Och slutsignalerna kunde nog sättas upp ganska sent ibland.

Det kan ju vara något logistiskt problem man löser på detta sätt, att man t.ex. måste backa ned en vagntransport för att komma upp på Gullbergsviadukten om Olskroksviadukten inte är användbar av någon orsak. Avstängning på grund av motorvägsbygge eller Tingstadstunneln? En gång för inte så längesedan vände man ju godståg genom att backa in på Göteborg C.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Oskar F, Wednesday, January 05, 2022, 20:22 (832 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.


Hjärnan säger ju att Bengt och Harald troligen har rätt, men lite (skämtsamt) envist vill jag gärna tro att det var ett "riktigt" tåg. Vi kan knappast få ett helt säkert besked. Men en mycket fin bild är det. Min förhoppning är att det finns fler liknande. Trävagnar ligger mig varmt om hjärtat.

Jag håller med dig Stig, det är både roligare och troligare att tänka sig att vagnarna ska sättas i trafik när de är formerade till tågsätt på spår 13. Det syns inget lok mot stoppbocken vilket talar mot att det är ankommande tåg. Verkar också tveksamt om man lämnar just trävagnar på olika spår att senare växla ihop dem (med Hg-lok), när personvagnsuppställningen ligger i kurvan bredvid. Det var väl snarare Ub-lok som brukade användas i personvagnsväxlingen?

På spår 14 skymtar en sovvagn så det är troligt att det är nattåget till Malmö/Köpenhamn (har inte aktuell tidtabell, enbart föregående års) eftersom det står vid en VKB-plattform. Även ljuset visar att det är sent på kvällen och den 23 maj går solen ned kl 20.44 (normaltid) vid Göteborgs horisont.

I maj brukade det väl även på 1960-talet ske en hel del skolresor? Jag gissar därför att Hg-tåget på spår 13 är ett kvällståg till Borås som förstärkts med (låsta) trävagnar för att utgöra ett av morgontågen in till Göteborg dagen efter med såväl pendlare som skolbarn. Hg passade nog bra på den kurviga Boråsbanan.

Kommentarer eller ytterligare spekulerande?

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Wednesday, January 05, 2022, 21:16 (832 dagar sedan) @ Oskar F

Jag håller med om att det vore trevligt att tänka sig att det är ett "riktigt" tåg till Borås. Jag hade gärna åkt med!

Jag måste dock ta ner stämningen en smula. Hg var mycket ovanligt lok i tågen mellan Göteborg och Borås. När Bs försvann från banan blev D-loken allmänna, BJ:s variant förekom i hög grad. Det enda tåg som enligt mitt minne drogs av H-lok på banan var ett tåg från Borås efter klockan 17 med en Bo-vagn till Rävlanda. Tåget var det enda som jag vet som planenligt avgick från plattform 2A i Borås, spåret där det senare ofta stod en undervisningsvagn som var en f.d. VBHJ-motorvagn. Loket återvände till Borås med ett lokalgodståg.

Hg förekom däremot mycket frekvent på VBHJ. Mot Alvesta regerade de kraftfulla T4-loken (senare deporterade till Dalarna och litteraändrade till T41).

Arbets- och skolpendling från Borås till Göteborg förkom nära nog inte alls på denna tid. Den pendling av vikt som förekom på GBJ var från Hindås in mot Göteborg samt från Rävlanda mot Borås. Från Sandared till Borås gick det tät busstrafik som tog det mesta av pendlingen. Överhuvudtaget var kontakterna mellan Göteborg och Borås under min uppväxt på 50- och 60-talen tämligen blygsamma. De gamla kontaktvägarna gick efter dalgångarna ner mot kusten, för Borås del till Varberg. Borås tillhörde då Älvsborgs län med säte i Vänersborg och hade således inte heller någon administrativ koppling med Göteborg.

Nåväl, detta kanske har föga att göra med ursprungsfrågan men det var i varje fall kul att vädra lite minnen från tiden.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Johan, Wednesday, January 05, 2022, 21:45 (832 dagar sedan) @ Bengt H

Nå väl, det fanns väl vid denna tid något insatståg mellan Göteborg C och Mölndals Övre för arbetare vid industrierna där?
Om bygget av anslutningar till Tingstadstunneln störde tågtrafiken vet jag inte men sprängningarna för Gårdatunneln måste ha gjort det. Jag läste om det när KBs digitala tidningsarkiv var öppet, fast då skrevs det mest om problem för de boende i närheten.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Wednesday, January 05, 2022, 21:56 (832 dagar sedan) @ Johan

Nå väl, det fanns väl vid denna tid något insatståg mellan Göteborg C och Mölndals Övre för arbetare vid industrierna där?

Ja, med Hindås in till Göteborg menar jag givetvis också samtliga mellanliggande stationer och hållplatser. Lokaltågen mellan Hindås och Göteborg bestod normalt endast av ett sätt Xoa7+Box7. Således inga gigantiska tåglängder. Efter att lokaltågen till Hindås försvunnit fanns det en kort period ett X7-tåg den korta sträckan Göteborg - Mölndals övre

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Lennart Fransson, Thursday, January 06, 2022, 08:53 (831 dagar sedan) @ Bengt H

Jag håller med om att det vore trevligt att tänka sig att det är ett "riktigt" tåg till Borås. Jag hade gärna åkt med!

Jag måste dock ta ner stämningen en smula. Hg var mycket ovanligt lok i tågen mellan Göteborg och Borås. När Bs försvann från banan blev D-loken allmänna, BJ:s variant förekom i hög grad. Det enda tåg som enligt mitt minne drogs av H-lok på banan var ett tåg från Borås efter klockan 17 med en Bo-vagn till Rävlanda. Tåget var det enda som jag vet som planenligt avgick från plattform 2A i Borås, spåret där det senare ofta stod en undervisningsvagn som var en f.d. VBHJ-motorvagn. Loket återvände till Borås med ett lokalgodståg.

Hg förekom däremot mycket frekvent på VBHJ. Mot Alvesta regerade de kraftfulla T4-loken (senare deporterade till Dalarna och litteraändrade till T41).

Men 1967 var ju elektrifieringen till Alvesta klar sedan flera år, inte fanns väl T4-loken kvar då?

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Bengt H, Thursday, January 06, 2022, 10:53 (831 dagar sedan) @ Lennart Fransson


Men 1967 var ju elektrifieringen till Alvesta klar sedan flera år, inte fanns väl T4-loken kvar då?

Ja, du har rätt. Jag var i tankarna längre tillbaka. Den normala lokanvändningen 67 var lika men då trafikerades även Alvestabanan med samma lok som GBJ. Hg var sällsynta även mot Alvesta och ljudet av T4:orna borta sedan ungefär fem år.

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Ulfe, Tuesday, January 04, 2022, 20:26 (833 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svaren! Så här ser de 5 sista vagnarna ut i en delförstoring.

[image]

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Thomas Tell, Wednesday, January 05, 2022, 00:19 (833 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för svaren! Så här ser de 5 sista vagnarna ut i en delförstoring.

[image]

Tack för den bilden och givetvis den ursprungliga.
Den sista vagnen kan vara en ABo med lanternin och näst sista vagnen kan vara ytterligare en Bo9a från BJ.
Tredje sista vagnen ser ut att ha spännstag likt Bo8a och den ser ut att ha lika många fönster men jag tycket inte "plopparna" på taket stämmer med Bo8a.
/tell

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Sune Nylén, Wednesday, January 05, 2022, 22:38 (832 dagar sedan) @ Thomas Tell

Inte omöjligt det är ett tåg i triangeln Göteborg- Varberg- Borås- Uddevalla- Göteborg.
På 50 talet drogs tågen på Bohusbanan ofta av Hg lok./ Sune

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Sven Bårström, Thursday, January 06, 2022, 11:04 (831 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det har sagts mycket om detta tåg. En sak är dock klar: Det finns ingen resgodsvagn i det. Därför är det säkert inget ordinarie tåg. Om det skulle gå i andra riktningen (och det borde det ju har gjort på någon sträcka), måste det finnas skyddsutrymme (eller rammsäker stålvagn) i båda ändarna, och det skulle i så fall innebära att den sista AB0-vagnen måste vara låst i yttre änden.
Sannolikt är det också en riktig anmärkning från Bengt H, att Hg-lok mycket sällan gick Borås - Göteborg. Förutom i lokaltågen Borås - Rävlanda minns jag bara Hg-lok i snälltåget 70 (Kalmar) - Borås - Göteborg på kvällen.
Sven B

Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967

av Jan Frelin, Friday, January 07, 2022, 18:21 (830 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det har sagts mycket om detta tåg. En sak är dock klar: Det finns ingen resgodsvagn i det. Därför är det säkert inget ordinarie tåg. Om det skulle gå i andra riktningen (och det borde det ju har gjort på någon sträcka), måste det finnas skyddsutrymme (eller rammsäker stålvagn) i båda ändarna, och det skulle i så fall innebära att den sista AB0-vagnen måste vara låst i yttre änden.
Sannolikt är det också en riktig anmärkning från Bengt H, att Hg-lok mycket sällan gick Borås - Göteborg. Förutom i lokaltågen Borås - Rävlanda minns jag bara Hg-lok i snälltåget 70 (Kalmar) - Borås - Göteborg på kvällen.
Sven B

Om det är ett tåg, så tyder väl det mesta på att det är någon form av extratåg, även eftersom man plockat fram alla dessa trävagnar som sannolikt hölls i reserv.