Växeldriv m driv för dragstångsspärr (Signaler/säkerhet)

av Anders_W @, tisdag, januari 04, 2022, 22:59 (224 dagar sedan)

I Lundbergs kompendium sägs en del om dragstångsspärrar (eng. facing point lock) och ett kretsschema för en växel med sådan visas. Enligt texten användes växeldriv som också innehöll ett driv för spärren, och hela alltet var inrymt i en enda låda.

Då jag inte har kunnat få fram illustrationer eller foton av något sådant kombi-driv undrar jag om någon på forumet har kunskap om sådana.

När Lundbergs kompendium gavs ut 1950 var JEA20 den enda drivfamilj som verkar ha varit i omfattande bruk (med JEA14/15 för spårspärrar som god tvåa), men beskrivningen i kompendiet visar bara ett vanligt JEA23/24. Gjordes det JEA kombi-driv eller köpte man in driven utomlands ifrån? I Storbritannien förekom tydligen länge kombidriv.

Växeldriv m driv för dragstångsspärr

av Anders Järvenpää @, Åbo, onsdag, januari 05, 2022, 11:38 (224 dagar sedan) @ Anders_W

Man kan läsa om denna typ av växeldriv i DB Fachbuch 8/51, Heinrich Warninghoff: Das elektromechanische Stellwerk (3. Auflage), kapitel II, avdelning A, stycke 7 "Gleichstrom-Weichenantrieb S 700 mit elektromotorischem Riegel" på sidorna 39-40.

Växeldriv m driv för dragstångsspärr

av Per Wirback @, onsdag, januari 05, 2022, 12:02 (224 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Man kan läsa om denna typ av växeldriv i DB Fachbuch 8/51, Heinrich Warninghoff: Das elektromechanische Stellwerk (3. Auflage), kapitel II, avdelning A, stycke 7 "Gleichstrom-Weichenantrieb S 700 mit elektromotorischem Riegel" på sidorna 39-40.

En mindre del om S700 driv från boken ifråga finns återgivet här:
Fahrdienstleiter

/Per

powered by my little forum