NKlJs tidiga malmvagnar (Fordon: vagnar)

av Tomas J, Thursday, January 06, 2022, 00:23 (836 dagar sedan)

I Johan o Stefan Olssons utmärkta och uppskattade inlägg om smalspåriga personvagnstyper söker jag svar på en fråga i första inlägget om NKlJ:

NKlJ del 1

På den sjätte bilden i inlägget ses en känd bild på UA, samt det som ursprungligen var FNBJ AC1. På spåret framför står några vagnar av den tidiga malmvagnstypen, litt P. Två av vagnarna har rundad överkant på gaveln, den mittersta rak ovankant. Skärskådar man andra bilder (räcker bra med de i inläggen) ser man att vissa har rundad ovankant, andra inte. Skiljde det sig mellan tillverkare, eller finns någon annan förklaring till detta?

Mvh Tomas J

NKlJs tidiga malmvagnar

av arjesko, Thursday, January 06, 2022, 00:43 (836 dagar sedan) @ Tomas J

I Johan o Stefan Olssons utmärkta och uppskattade inlägg om smalspåriga personvagnstyper söker jag svar på en fråga i första inlägget om NKlJ:

NKlJ del 1

På den sjätte bilden i inlägget ses en känd bild på UA, samt det som ursprungligen var FNBJ AC1. På spåret framför står några vagnar av den tidiga malmvagnstypen, litt P. Två av vagnarna har rundad överkant på gaveln, den mittersta rak ovankant. Skärskådar man andra bilder (räcker bra med de i inläggen) ser man att vissa har rundad ovankant, andra inte. Skiljde det sig mellan tillverkare, eller finns någon annan förklaring till detta?

Mvh Tomas J

Det jag sett så har vagnar med broms rundad gavel, obromsade rak. Verkar inte vara mer komplicerat än så. Sen numreras ju vagnarna om så 3,6,9 är bromsade så bilden på UHB 328 är före den omnumreringen. Är lite osäker på om vagnarna blev märkta med NKlJ i samband med den omnumreringen eller om de gick ytterligare en tid som UHB.

NKlJs tidiga malmvagnar

av Tomas J, Thursday, January 06, 2022, 11:27 (835 dagar sedan) @ arjesko

Aha, tack! Det var ju intressant! På denna bild kan man se hur det sitter en bromsare vid en rundad gavel, övriga vagnar har rak. Det f ö också stämma med övriga bilder jag samlat på mig. Utom med några av de till grusvagnar ombyggda med förhöjda sidor, men det är ju inte så konstigt om man vill ha någon nytta med påbyggnaden…

Följdfråga: vissa vagnar är det två plankor i korgen, medan andra har tre (smalare). Se t ex denna bild på lok nr 10. Jag har inte sett att det har med broms/inte broms att göra. Är det då något som har med vilken tillverkare det var?

/Tomas J

NKlJs tidiga malmvagnar

av Stefan Olsson, Thursday, January 06, 2022, 12:47 (835 dagar sedan) @ Tomas J

Intressanta detaljer som man aldrig fördjupat sig i. Man kan ju fundera på om detta i själva verket är en mycket tidig oavsedd arbetarskyddsfråga. Om gaveln varit låg skulle rinligen bromsveven suttit lägre, men hur skulle då bromsaren kunna göra sitt jobb?

Senare, dvs år 1888, skaffade DONJ timmervagnar med sk nyckelbroms, dvs bromsskruven satt mitt på långsidan av vagnen. För att bromsaren skulle kunna utföra sitt jobb fick han helt sonika sitta uppe på lasset och bromsveven blev en lös, längre och grövre nyckel/bromsvev.

Om detta var en bra lösning kan var och en bilda sig en uppfattning om utifrån mitt inlägg i den andra NKlJ-frågan och treaxliga vagnar.

NKlJs tidiga malmvagnar

av Tomas J, Friday, January 07, 2022, 16:25 (834 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack för inspel! Jag funderar också på att det kanske inte är så mycket omtanke om personalen, utan mer som ett effektivt sätt att snabbt avgöra hur många vagnar i ett tågsätt som var bromsade?

/Tomas J